בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
קרבן תודה וקרבן פסח
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » קרבן תודה וקרבן פסח

קרבן תודה וקרבן פסח

הרב אליהו פורטנוי כ״ה בסיון תשע״ז (19.6.17) 19:12

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

בפרשה קוראים אנו על המשך סוגי הקרבנות, ואחד מהם הוא קרבן שלמים הנאכל לשני ימים ולילה אחד, חוץ מקרבן שלמים אחד שנאכל רק ליום ולילה, והוא קרבן תודה. והשאלה מתבקשת, למה קרבן תודה יוצא דופן מכל שאר קרבנות השלמים והוא נאכל רק ליום ולילה?

ושמעתי להסביר: רש"י כותב על הפסוק "אם על תודה יקריבנו – אם על דבר הודאה על נס שנעשה לו וכו'", והיינו שאת קרבן התודה אדם מביא כדי להודות לקב"ה על נס שקרה לו. א"כ, כשיש לאדם כמות גדולה מאד של אוכל שהוא צריך לסיים תוך זמן מסויים – ובמיוחד קרבן תודה שחוץ מהכמות הגדולה של הבשר שיש בקרבן, יש גם ארבעים לחמים שמביאים עם הקרבן – הוא לא יכול לאכול את הכל לבד והוא צריך להזמין אנשים שיעזרו לו לגמור את כל הבשר והלחמים שלא יהיה נותר. וכשאנשים ישאל אותו למה הוא הזמין אותם לאכול, הוא יענה להם שהוא הקריב קרבן תודה על הנס שנעשה לו, וכך יתפרסם יתגדל שמו של ה' יתברך.

ולפי זה מובן למה זמן אכילת קרבן התודה הוא רק יום ולילה, כיון שכמה שיש פחות זמן לאכול את הקרבן והלחמים, צריך להזמין עוד אנשים בשביל שלא יישאר נותר, וכך הוא יודה לה' בפני קהל יותר גדול ועוד אנשים ישמעו על ניסיו ונפלאותיו של הקב"ה.

ודבר זה מתאים מאד לימי הפסח הבאים עלינו לטובה, שזה הזמן שבו אנו מחוייבים לספר על יציאת מצרים, וכך משבחים אנו את ה' על שאר הניסים והטובות שהוא עושה איתנו במשך השנה כולה ובכל דור ודור.

ובאמת רואים שיש דמיון בין קרבן תודה לקרבן פסח, ששניהם נאכלים בקהל גדול, וכן שניהם נאכלים עד הבוקר. וההסבר לדמיון בין הקרבנות הוא, שקרבן הפסח הוא קרבן תודה: כשם שמקריב התודה עורך סעודת הודיה ומספר את סיפור הצלתו האישית, כך בקרבן הפסח כל העם יושב לסעודת הודיה, בה מספרים את סיפור ההצלה ממצרים ומשבחים את ה'.

ויאמר אליהו פסח פרשת צו רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס