לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה
בפרשת השבוע מסופר על המנחות שהביאו קין והבל, את המנחה של הבל קיבל ה', ואת המנחה של קין לא קיבל ה', ובנוסף לכך, אחרי שהקב"ה ראה שקין כעס על כך שמנחתו לא התקבלה, אומר לו ה' "הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ".
ולכאורה צריך להבין מה היה העבירה החמורה שעשה קין עד כדי כך שהקב"ה אומר לו שאם הוא יחזור בתשובה, אז יסלח לו, אבל אם לא, אז לפתח קברך חטאתך שמור, כביאור רש"י. ובכלל צריך להבין, למה הקב"ה לא קיבל את המנחה של קין, למרות שזה לא היה משהו מובחר?
וכתב בספר העיקרים [מאמר שלישי פרק ט"ו] דבר מבהיל, ובשביל להבין דבריו, נקדים ענין קטן בענייני ברכות. כידוע, על פירות העץ מברכים "בורא פרי העץ" ועל פירות האדמה מברכים "בורא פרי האדמה". ומדוע לא מברכים "בורא פרי האדמה" גם על פירות העץ, הרי גם פירות העץ מקור גדילתם הוא מהאדמה? מבאר הביאור הלכה [סימן רי"ב סעיף א'] "ואף על גב דגידולם מן הארץ, לא רצו לפוטרם בברכת פרי הארץ וכו' מתוך שהם חשובים ביותר, וקבעו ברכה מיוחדת להזכיר שבחו של מקום שברא פירות חשובים כאלה".
ומהו החשיבות הרבה שיש לפירות העץ? ראיתי לבאר, שבתחילת הפרשה [פרק א' פסוקים כ"ט – ל'] רואים שיש חילוק בין מאכל אדם למאכל בהמה, שהאדם רשאי לאכול גם פירות העץ וגם פירות הארץ (שהרי לפני המבול לא הותר לאכול בשר), ולעומת זאת הבהמה רשאית לאכול רק מפירות הארץ. א"כ, רואים שפירות העץ חשובים, מכיון שבזה ניכר ההבדל בין האדם לבהמה.
ע"פ דברים אלו אפשר להבין את דברי ספר העיקרים שכותב שבזה טעה קין: "לפי שהיה חושב שאין יתרון לאדם על הבעלי חיים אלא בזה בהיותו יודע לעבוד את האדמה, להיותו ניזון ממבחר הצמחים. כי אחר שראה האדם ניזון מן הצמחים כשאר הבעלי חיים, חשב שרוח אחד לכל, וּכְמות זה כן מות זה. ולזה הביא מנחה מפרי האדמה לשבח השם על היתרון שנתן לו על הצמחים, ולא הביא קורבן מן הבעלי חיים, כי לא חשב היתרון שיש לו עליהם בעבודת האדמה יתרון גדול שראוי להביא קורבן עליו. אלא שלפי שהיה לו להביא מפרי העץ, שהוא מבחר הצמחים, ולא הביא אלא מפרי האדמה, כלומר מן הירקות, חטא". היינו, שהסיבה שקין הביא רק מפרי האדמה, היה מכיון שהוא לא הבין שיש חילוק בין בני האדם לבהמות בזה שבני האדם יכולים לאכול גם את פירות העץ, אלא דימה את האדם לבהמה, ולכן "ולא שעה אל קין ולמנחתו להיות רחוק מאוד מהאמת, אחר שחשב שאין לאדם יתרון על הבעלי חיים, וגם שלא הכיר מעלת האדון אחר שהביא מפרי האדמה ולא מפרי העץ כמו שאמרנו".
אך מוסיף בעל ספר העיקרים את חומרת עוונו של קין: "אבל עיקר החטא היה לפי שלא חשב היתרון שיש לאדם על הבעלי חיים לכלום, וחשב גם כן היותו אסור בהריגת הבעלי חיים אחר היותו שווה אליהם לפי דעתו, כי כְּמות זה כן מות זה, וחשב שעיקר תכליתו היה לאכול ולשתות אחר היותו ניזון מן הצמחים כבעלי חיים".
יוצא מדברי העיקרים, שעיקר החטא של קין היה בזה שלא הבין שלאדם יש יתרון יותר על בעלי החיים, וזה בעצם הביא אותו למצב שהוא הרג את הבל, כי מה ההבדל בין להרוג בהמה או להרוג אדם.
דבר זה מלמד אותנו עד כמה צריך האדם להתבונן בכל דבר, ובמיוחד במעלתו של האדם, יציר כפיו של ה', וברגע שמכיר האדם במעלתו, יקל עליו לעבוד את בוראו.