בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לבקר בבוקר
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » לבקר בבוקר

לבקר בבוקר

הרב משה שינפלד כ״ג בסיון תשע״ו (29.6.16) 21:45

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

קורח פתח במרד גלוי נגד מנהיגותו של משה וכהונתו של אהרן, בעקבות מידת הקנאה שיצאה מכלל שליטה.

כך פותחת הפרשה: "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי, וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן. וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם, נְשִׂיאֵי עֵדָה, קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי שֵׁם. וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם, רַב לָכֶם, כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם השם, וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל השם" (במדבר טז, א-ג).

התורה פותחת את סיפורו במילה "ויקח קורח". מה הוא לקח? התורה לא מזכירה מה הוא לקח. רמז יש כאן, שהמניע של קורח היה אנוכי. קורח רצה לקחת. הוא פעל רק לטובת עצמו, וכל ההופעה שלו כמייצג את ענייני הכלל, הייתה למראית עין בלבד.

לאחר שקורח טען את טענותיו כלפי משה, נכתב כך: "וַיְדַבֵּר אֶל קֹרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ לֵאמֹר, בֹּקֶר וְיֹדַע השם אֶת אֲשֶׁר לוֹ, וְאֶת הַקָּדוֹשׁ וְהִקְרִיב אֵלָיו, וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר בּוֹ יַקְרִיב אֵלָיו" (במדבר טז, ה). מה כוונת משה במילה "בוקר"? רש"י מביא את דברי המדרש: "בוקר – אמר לו משה (לקורח): גבולות חלק הקדוש ברוך הוא בעולמו! יכולים אתם להפוך בוקר לערב? כן תוכלו לבטל את זו, שנאמר: 'וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר… וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ' (בראשית א), כך 'ויבדל אהרן להקדישו' (דברי הימים א, כג)". כשם שהבורא ברא בוקר עם גבול משלו, וכן הוא ברא לילה עם גבול משלו, ואי אפשר לשנות את הגבולות הללו, כך הבורא ברא בעולם את שבט הכהונה ואי אפשר לבטל מציאות זו.

ישנה משמעות נוספת למילה "בוקר", כותב אותה רבי שמשון רפאל הירש. לפעמים, אדם פועל מתוך בהילות ומהירות, והוא מוכרח שמישהו מבחוץ ימתן אותו ויגיד לו – המתן! אל תפעל מתוך בהילות! תתיישב בדעתך ורק אז תחליט החלטות. משה רבנו רצה לתת לקורח ועדתו מסגרת זמן נוספת, כדי שיחשבו פעם נוספת על הצעד שהם עושים, וכך אולי הם יחזרו בהם. משה אמר לקורח – המתינו לבוקר, וכך הוא נתן להם זמן להתיישב בדעתם, ובייחוד הוא נתן להם את הלילה, שעות בהן האדם קרוב לבני משפחתו, פנוי להרהורי ליבו, והוא רחוק מהשפעת חברים מסיתים.

ידועים דברי המדרש (מדבר רבה יח, טו), שהיה אחד מעדת קורח בשם און בן פלת, שאשתו ניצלה את הלילה וההפוגה שנתן להם משה, היא שכנעה את בעלה ומנעה ממנו מלהמשיך להשתתף במרד.

הבהילות היא אם כל חטאת.

הרב אליהו לופיאן (סוף "לב אליהו" א, שביבי לב), מביא את דברי התלמוד האומר, שאחד מסימני הטומאה של העופות הוא קליטת דבר מאכל הנמצא באוויר: "כל עוף הקולט מן האוויר, טמא" (חולין סה ע"א). רש"י מבאר: "כשזורקים לו (לעוף) מאכל, קולטו בפיו ומקבלו מן האוויר". שואל התלמוד, הרי גם ציפור טהורה קולטת דבר מאכל בעודו באוויר? משיב התלמוד: "קולט ואוכל קאמרינן". מבאר רש"י: שאינו מניחו לארץ לפני שיבלענו", אלא הוא קולט את דבר המאכל בעודו באוויר והוא גם אוכל אותו, לעומת עוף טהור שמניח קודם את הגרגיר בארץ ורק אחר כך אוכלו.

רמז יש בדברי התלמוד הללו, שהמהירות והבהילות לבלוע מיד בקליטה מן האוויר, זהו סימן טומאה. רק אם מניחים את הגרגיר בארץ ואז בולעים, זהו סימן טהרה.

על האדם לא לבלוע דברים באוויר, אלא קודם להתיישב בדעתו, "לנוח על הארץ" ורק אז לקבל החלטות.

מה שמייחד את האדם על פני שאר בעלי החיים, הוא העובדה שהוא ניחן בשכל ובינה, וכפי שכותב רש"י על הפסוק: "נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" – "להבין ולהשכיל" (רש"י בראשית א, כו). אם אדם פועל מתוך בהילות והוא אינו משתמש במידת ההבנה וההשכלה, הוא אינו בגדר אדם.

כדאי לחכות לבוקר.

נקודה למחשבה.

 

פרשת קרח רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס