הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה
ב-1848 פרסמו קרל מרקס ופרידריך אנגלס את "המניפסט הקומוניסטי" – אותו מנשר שתורגם לעשרות שפות וחולל שינוי אדיר בעולם ולשיאו הגיע במהפכה הקומוניסטית ברוסיה.
בעקבות אותם שני יהודים אשר ראו את הדת כ"אופיום להמונים" ודרשו לחיסול הדת, יהודים רבים סבלו בעולם. את הנצרות לא ביקשה ברית המועצות הקומוניסטית לחסל, כי לא יכלה עליה. אבל כנגד היהודים – הוצאו מאות גזרות ומעשי רצח, השמדה רוחנית ושנאה יוקדת. בעקבות הקומוניזם של מרקס, שהיה בעצמו יהודי, שילמו היהודים מחיר יקר – מצד הנאצים הם הואשמו תמיד כקומוניסטים שהרי "ממציא הקומוניזם גם היה יהודי", ומצד הקומוניסטים הם סבלו כיוון שמרקס סבר שצריך למחוק את הדת.
אך לא בכך עסקינן. הקומוניזם של מרקס היה המפתח הראשוני לאידיאולוגיה הסוציאליסטית המערבית החדשה שהאמינה שהאדם הוא רק אדם, וכי יש לאפשר מעין שוויון זכויות בין בני האדם בעניין הכלכלי. אידיאולוגיה זו האמינה שצריך, באמצעות התערבות המדינה, לאפשר יום מנוחה, הגבלת שעות עבודה, הגבלת גיל עבודה, פנסיה, שעות נוספות ועוד ועוד. הסוציאליזם עוסק רבות בשוויון הזכויות ומעניק למדינה, למעשה, את הזכות להתערב בחיי הכלכלה של האזרחים כדי לסייע לאותן שכבות חלשות.
אך הסוציאליזם הוא לא המקור. המקור הוא פרשתנו. אפילו מרקס, שונא התורה וישראל, העז וכתב בכתביו שמקור כל הסוציאליזם הוא התורה של ישראל. לכאורה היה ראוי לפתוח את פרשת משפטים בדינים שונים כגון דין מלך, או דינים של עבריינות. ייתכן שאפילו דינים של בין אדם לחברו, המובאים לדינא, היו ראויים מאוד. אך בחר הקב"ה לפתוח את משפטיו לא בנושא אחר אלא בעבד עברי.
האדם מהמעמד הנמוך ביותר, חסר הזכויות לחלוטין, בעולם המערבי ובעולם הלא מפותח. כולנו הרי יודעים מה היה מעמדו של העבד השחור בארה"ב הנאורה. כי נאורות והבנה שהצד השני הוא בן אדם לא תמיד פועלים יחדיו.
ואילו תורתנו הקדושה מלמדת אותנו מוסר מיד בפתיחת פרשת הדינים, פרשה ממנה נגזרים תילי תילים של הלכות הקשורות בממונות. המוסר אותו היא מבקשת להעביר לנו הוא שאפילו לעבד עברי, ממעמדו הנמוך והנחות – יש זכויות. ויש לשמור על זכויותיו ככזה ראה וקדש.
בניגוד לתורתנו הקדושה, הסוציאליזם שהומצא במאה ה-19 למניינם עוסק אמנם הרבה בענייני השוויון בין המעמדות, אבל הוא כל כולו מזויף, שהרי לא באמת עניין ומעניין את אנשי הסוציאליזם שמעמדם של המעמדות הנמוכים משתפר, שהרי איננו רואים כיצד הם נלחמים באמת ובתמים למענם. המאבקים של הארגונים הסוציאליסטיים בעולם, כמו ההסתדרות בישראל, לא באמת מובילים לשיפור מעמדם של המעמדות הנמוכים, אלא דווקא דואגים למעמדות הגבוהים יותר. אלו שהם "עבדים" – לא מעניינים את הסוציאליסטים המערביים.
התורה שלנו פותחת את דיני המשפטים בהבהרה חד משמעית – עבד עברי – בעל זכויות הוא ויש לשמור על זכויות אלו מכל משמר. דין תורה הוא!