בס"ד

הכנס

ו׳ בסיון תשפ״ה (2.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
אין לך בן חורין אלא העוסק בתורה
ראשי » "ואני אומר" » אין לך בן חורין אלא העוסק בתורה

אין לך בן חורין אלא העוסק בתורה

אוהד שקד-מנדלבויים ט״ו בשבט תשע״ו (25.1.16) 18:33

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

מקובל להסביר את קביעה זו של חז"ל כך: "אדם שאינו עוסק בתורה ופרק את עול המצוות, משועבד הוא ליצרו הרע ובכך איבד הוא את חירותו".

לכאורה, במציאות הדברים נראים הפוכים, שהרי אדם השומר מצוות משועבד הרבה יותר מהאדם שאינו שומרן. אשליית "עודף החופש" של פורק עול ומצוות נובעת מעצם העובדה שהוא פועל כרצונו ולפי שיקול דעתו בלבד ואינו מקבל תכתיבים כפויים שאינם לרוחו.

מכאן המסקנה (המוטעית) שקבלת חוקים שאינם תלויים בחוות דעתו האישית של האדם, שוללת את חופש הפרט שלו. בהתאם לכך נוצרה טעות מרה בכינוי האדם שחיי ללא עול התורה והמצוות כאדם חופשי.

"האדם החופשי" מבצע את פעולותיו ע"פ קריטריון אחד בלבד – רצונו בעשיית הפעולה, ללא כן לא היה מבצע את הפעולה. לעומתו, אדם דתי מקיים מצווה מסוימת בגלל חובתו. רצונו של אותו אדם אינה רלוונטית, הוא חייב בקיום המצווה כי זה רצון האלוקים וכך נצטווה. כל סיבה או טעם למצווה אינו מעלה או מוריד את עצם חיוב קיומה. על כך בפשטות, הדברים נתפשים כך – "רצון האדם החופשי" מתקשר עם המושג "חופש" ו"חובת הדתי" מתקשר עם המושג "שעבוד".

לצורך תיקון טעות נפוצה זו, נתחיל עם דוגמא קיצונית. אדם שתאוותו הגדולה היא רציחת אנשים. והנה, אדם בעל תאווה גדולה זו נענה לתאוותו ועשה מעשה, אם יוכח ע"י רופא שפועלתו נעשתה מתוך צורך אישי עליון לציית ליצרו, יצא הרוצח זכאי במשפט. הנימוק, אדם זה פעל באופן אינסטינקטיבי, על כן אין הוא אחראי על מעשיו, כי אין הוא חופשי לבחור בין רצונו לרצון החברה. דוגמא קיצונית זו באה להמחיש לנו שההישמעות האוטומטית ליצר מבטאת בפועל שעבוד מוחלט.

טיעון זה מוכיח שככל שההישמעות ליצר גדולה יותר, כך גדלה ההשתעבדות. הטענה שתישמע כנגד שיקול זה היא שבאדם נורמטיבי קיים שיקול דעת – אם להישמע או לא להישמע ליצרו.

והתשובה לטענה היא – שיקול דעת הינו יצר. להישמע לשיקול הדעת זו אינה חירות. שיקול דעת אינו גורם על סיבתי. כל שיקול דעת מבוסס על סיבות סובייקטיביות המבוססות על נתוניו האישיים של האדם שעליהם אין לו שליטה (נורמות החברה, מצבי הרוח, כבוד, גאווה, אופנה וכדומה).

המסקנה המידית, ששעבוד האדם הוא מוחלט כי אין פעולה שאדם עושה ללא הביקורת של שיקול דעתו. לפנינו פולחן של עבד המשועבד לשיקול דעתו. אם כן, איך אפשר להשתחרר מהמצב המביך הזה? רק אם האדם יעשה פעולות שאינן פונקציה של שקול דעתו, פעולות "על סיבתיות", דהיינו שהסיבה אינה הכרח לקיום הפעולה.

פעולות אלו יכולות להיות אך ורק המצוות שאנו מקיימים, שניתנו לנו ע"י האלוקים. אין המצוות עומדות לביקורת ואין הם זקוקות לשיקול דעתנו. קיום מצוות אינו דבר טבעי עם גורם סובייקטיבי המחייב קיום פעולה.

לסיכום, הבחירה החופשית שניתנה לאדם היא בחירה בין שיעבוד לחירות. רק כאן קיים העיקרון של הבחירה החופשית. ברגע שהחליט האדם לבחור בשעבוד, קרי עשיית פעולות שלהן רק סיבה הניתנת להסבר אנושי ע"י האדם בלבד- איבד האדם את חירותו ולכן – קיום מצוות=חירות אמיתית, ואי קיום מצוות=שעבוד. ובמשפט אחד – "אין לך בן חורין אלא העוסק בתורה"

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס