בס"ד

הכנס

י״א באייר תשפ״ה (9.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
האור שבמכת חושך
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » האור שבמכת חושך

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק כ״ח בשבט תשפ״א (10.2.21) 17:40

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה לשון הכתוב "לא ראו איש את אחיו ולא קמו איש מתחתיו שלשת ימים, ולכל בני ישראל היה אור במושבותם" (פרק י פס' כג). וכתב רש"י בטעם מכת חושך, שבאותו הדור היו בין בני ישראל רשעים שלא רצו לצאת ממצרים, ומתו בשלשת ימי האפילה, כדי שלא יראו מצרים במיתתם ויאמרו אף ישראל לוקים כמונו. וכן כתב רש"י להלן עה"פ (יג ח) "וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים" דנשארו מבני ישראל אחד מחמישה, וכל ארבעת החלקים האחרים מתו בשלשת ימי האפילה. ויש להבין מדוע פורענות כה גדולה, שבה נכחדו רוב רובו של העם היהודי, לא נכתבה בתורה כי אם ברמז.

עוד יש לדקדק בלשון הכתוב "ולכל בני ישראל היה אור במושבותם", דבפשטות ההבדל במכת חושך בין ישראל למצרים, שבעוד המִצרים לקו במכת חושך, הרי שישראל לא סבלו ממכה זו וממילא היה להם אור. אלא שלפי זה, היה לכתוב לומר שבנ"י לא התענו ממכה זו, וכפי שנאמר במכת ברד (ט כו) "רק בארץ גושן וגו' לא היה ברד", ומלשון הכתוב "היה אור במושבותם" משמע שמלבד שלא סבלו ממכת חושך נהנו הם מ'אור', ויש להבין דבר זה.

עוד יש להעיר, דלהלן בתיאור מכת בכורות נאמר (יא ו) "והיתה צעקה גדולה בכל ארץ מצרים אשר כמוהו לא נהיתה", וזהו כאשר מתו במצרים רק הבכורות, ומאידך אצל ישראל שמתו רוב רובו של עם ישראל ולא נותרו אלא אחד מחמישה, לא זו בלבד שלא הוזכר כל לשון של צעקה, אלא שהתורה מתארת זאת בלשון "היה אור במושבותם". ותמוה היאך אפשר לקרוא לפורענות כה גדולה ונוראה שהיה להם "אור במושבותם".

והנראה בזה, דעל הפסוק "וימת מלך מצרים ויאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו" (ב כג) פירש רש"י "נצטרע והיה שוחט תינוקות ישראל ורחוץ בדמם". והקשו המפרשים, שבפסוק מוזכר במפורש סיבת אנחתם של ישראל שהיה זה מן העבודה ומחמת כן זעקו אל ה', ואיך יתיישבו דברי רש"י שסיבת אנחתם הייתה מחמת שחיטת פרעה את ילדיהן. והביאור בזה, דכל זמן שהיה לעם ישראל תכלית בעבודתם שזכו לגדל את ילדיהם, אזי אע"פ שהייתה העבודה קשה מנשוא, בכל זאת מצאו נוחם ורוגע בידיעה שעושים זאת עבור בניהם, כמו שאמרו חז"ל בהגדה ש"פ "ואת עמלנו – אלו הבנים". אך בשעה שנצטרע מלך מצרים והתחיל לשחוט את התינוקות ממילא אבדה תכלית העבודה, וכשאדם עובד ללא מטרה – הופכת העבודה לקשה עשרת מונים ולפיכך "ויאנחו בני ישראל מן העבודה".

ורואים אפוא, שעיקר הקושי נובע מחוסר ראיית התכלית, אך בראיית המטרה הקושי מתמעט מאוד. ודוגמא לדבר, אלו דברי רש"י (סנהדרין קא א) שכשראה משה רבנו את המִצרים משתמשים בתינוקות כלבנים לבנין, התאונן לפני הקב"ה "אתה הרעות לעם הזה", השיב לו הקב"ה "אינם אלא מכַלים [המצרים] קוצים מן העם" כלומר אילו היו חיים היו נהיים רשעים גמורים. ואם תרצה, תנסה להוציא אחד מהם. ואכן משה עשה כך, והוציא תינוק אחד והיה זה מיכה שהוציא עמו עבודה זרה ממצרים ויצר את העגל והחטיא את ישראל במשך שנים רבות. ופשוט הדבר שאילו משה רבנו היה רואה מתחילה את כל השתלשלות הדברים לא היה קשה בעיניו מה שראה תינוקות מתמעכין בבנין.

והנה, כתבו המפרשים (נחל קדומים; מלבי"ם; שם משמואל ועוד) דמה שאמר הכתוב "אור במושבותם" אין הכוונה לאור רגיל וטבעי, אלא היה זה אור הגנוז שניתן לראות בו את כל צפונות הבריאה, והיה מאיר בחשיכה כבאורה (חיד"א), וכמבואר במדרש שעל ידו ראו ישראל את כל המטמוניות של המצרים אשר אינם נראים בעין רגילה. והדברים מדוקדקים בכתוב, שכשם שהחושך שנאמר אצל המצרים "ויהי חושך אפלה" אינו חושך טבעי אלא היה זה חושך עבה וסמיך שמנע מהמצרים לזוז ממקומם, כך מה שנאמר אצל ישראל "אור במושבותם" היה זה אור מיוחד שמראה להם את כל המתרחש באור האמת והבהיר.

ובכך מתבאר היטב כיצד לא זעקו ישראל בעת שאיבדו את רוב העם והיאך מכנה זאת הכתוב כ"אור במושבותם", דמכיון שהאיר הקב"ה את עיניהם לראות כיצד כל האלו שמתו היו רשעים גמורים שכלל לא רצו לצאת ממצרים, ואדרבה היו מעכבים את האחרים מלהיגאל ולצאת. ונמצא שמיתתם זיככה את העם ואפשרה לו לצאת ממצרים להתקדש ולהיטהר ולזכות בקבלת התורה. וכפי שנתבאר, כאשר רואים את מטרת הדבר ועומק עניינו, הקושי כמעט ואיננו מורגש. ומשום כך לא הרחיבה התורה בפטירה של אותם הרשעים, לפי שאין זה דומה לשאר הפורענויות שאירעו במשך הדורות בכלל ישראל, שכשפקד אסון רב את העם הוא כלל בתוכו צדיקים ורשעים, אלא כאן היתה הנהגה שונה שרק מי שרצה להיגאל נשאר בחיים, וכל אותם שביקשו להישאר מתו. והשי"ת האיר עיניהם לראות תהליך זיקוק זה.

הרב מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בא
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס