בס"ד

הכנס

כ׳ באייר תשפ״ה (18.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מנהיגם של ישראל
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מנהיגם של ישראל

מנהיגם של ישראל

הרב מאיר אסטריק כ״ח בשבט תשפ״א (10.2.21) 17:25

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

"ומשה היה רעה את צאן יתרו וגו' והנה הסנה בער באש והסנה איננו אכל; ויאמר משה אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה מדוע לא יבער הסנה; וירא ה' כי סר לראות ויקרא אליו אלוקים וגו'" (פרק ג פס' א-ד). והנה, מהלשון "אסורה נא ואראה" משמע שהיה ספק בליבו של משה רבינו האם לילך לראות אם לאו, והחליט שאכן ילך לראותו. ויש לידע במה נסתפק משה. עוד העירו המפרשים בלשון "וירא ה' כי סר לראות" דהרי 'סר' בדרך כלל משמעו הרחקה (במדבר טז כו ויעויין בחזקוני) [ולפיכך פירש רש"י "אסורה נא – אסורה מכאן להתקרב לכאן" דהוקשה, הרי משה התקרב ולא התרחק ולכך פירש שהתרחק ממקום שעמד קודם לכן], ומשה הרי התקרב לה' ולא להיפך.

ובמדרש (תנחומא; ב"ר ב ו) נחלקו כמה סר משה מדרכו "רבי יוחנן אמר ג' פסיעות פסע, ריש לקיש אמר לא פסע אלא עיקם את ראשו", ומכוח זה זכה למתנות מופלגות, דמבואר במדרש תנחומא שעד שהתקרב משה לסנה התגלה אליו מלאך, ומשפנה לסנה "א"ל הקב"ה נצטערת לראות חייך שאגלה אליך" ונגלה אליו הקב"ה בעצמו. ובמ"ר "אמר הקב"ה נאה זה לרעות את ישראל" שזכה להיות גואלן של ישראל בזכות פנייתו, ויש לידע במה נצטער משה בכך שפנה להסתכל על הסנה שמכוחם זכה למתנות שמים, והלא כל אדם שהיה רואה מחזה שלא כדרך הטבע היה בא לראותו.

והביאור בזה, ע"פ מה שמצינו בגדעון, שכאשר עם ישראל התענה תחת יד מדיין, קם גדעון וטען כלפי הקב"ה "אם צדיקים היו אבותינו יעשה לנו בזכותם, אם רשעים היו כשם שעשה להם נפלאותיו כן יעשה לנו ואיה כל נפלאותיו" (שופטים ו יג וברש"י) ובזכות זה זכה ש"ויפן אליו" (פס' יד) ופירש רש"י "הקב"ה בעצמו" כלומר שמכוח טענותיו כלפי שמיא זכה לגילוי שכינה. והביאור בזה שבוודאי אין לאדם להרהר אחר מידותיו של הקב"ה, אולם מי שאוהב את עמו של ה' ואהבתו כה גדולה עד שכאשר רואה בצרתם זועק מדם ליבו וטוען כלפי שמיא – הוא האדם שהקב"ה חפץ בו למנהיג, לפי שטענות אלו שבאות מלב טהור ומתוך השתתפות בצער עם ישראל, יש בהם כח לעורר את מידת הרחמים (שמו"ר ו א).

ועתה נבוא לבאר את עניין האש והסנה. מוצאים אנו שכבר בתחילת דרכו היה משה רבינו משתתף בצערן של ישראל כמבואר בתורה (א יא) "ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם" וברש"י "נתן עיניו ולבו להיות מיצר עליהם", ומאידך הוקשה לו על הנהגתו של הקב"ה במה נשתנו עם ישראל שסובלים כל כך, ולפיכך כאשר ראה שיש מלשינים בעם ישראל אמר "אכן נודע הדבר" (ב יד) וברש"י "נודע לי הדבר שהייתי תמה עליו מה חטאו ישראל וגו' אבל רואה אני שהם ראויים לכך", ובכך הצדיק את הנהגת הקב"ה. אולם, לאחר שברח ממצרים ושהה במדין כשישים שנה, התבונן בעצמו מדוע "הסנה בער באש והסנה איננו עוכל" וביארו חז"ל (שמו"ר ב ה) שהסנה משל לישראל והאש משל למצרים. והרהר משה ואמר שעל אף שישנם חוטאים בעם ישראל, מכל מקום כיצד הצרות והעינויים של המצרים בישראל כל כך הרבה שנים לא הועילו לכפר על חטאי הרשעים ולהושיע את ישראל.

והנה, מחשבות אלו הרי הם כהרהור אחר מידותיו של הקב"ה, והסתפק משה ותהה האם מותר לו להרהר אחר מידותיו של הקב"ה ולטעון מדוע לא יבער הסנה, ואין הכוונה להבטה גשמית על סנה שבוער אלא הוא כמשל לחֶקר אחר מידותיו של הקב"ה. והכריע משה בדעתו "אסורה נא ואראה המראה הגדול הזה" שאכן יש לחקור דבר זה, ולפיכך נופל לשון "אסורה נא" שהוא לשון התרחקות, שכביכול התרחק משה מאת ה' [ויש מי שאומר שפסע ג' פסיעות, כלומר התרחקות גמורה דג' פסיעות הוא שיעור הסתלקות מהעומד לפני ה', ויש מי שאומר שרק עיקם את פניו, כלומר שרק הסתפק בדבר זה], וכיון ש"וירא ה' כי סר לראות" שמרוב אהבתו ודאגתו לישראל טוען בשבילם טענות כלפי שמיא אזי "ויקרא אליו אלוקים מתוך הסנה" זכה להתגלות ה' וזכה להנהיג את ישראל, לפי שאלו הם המנהיגים הרצויים לפני ה' (זכרון משה).

הרב מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת שמות
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס