בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לקחו של יוסף
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » לקחו של יוסף

לקחו של יוסף

הרב מאיר אסטריק ב׳ בטבת תשפ״א (17.12.20) 16:55

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

כאשר התחזק הרעב בארץ ישראל שלח יעקב אבינו את השבטים לקנות אוכל במצרים. כשהתייצבו בפני יוסף, העליל עליהם שהם מרגלים, ומתחילה הציע שרק אחד מהם ישוב לארץ ישראל ויביא עמו את בנימין. לאחר מכן שׂם את כולם בבית האסורים לשלושה ימים, ולאחריהם הציע שכולם ישובו לביתם מלבד שמעון שישאר עימו, ובשמוע זאת האחים "ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו" (פרק מב פס' כא). ויש להבין מפני מה שינה יוסף את הנהגתו עם אחיו, שבתחילה קבע שכולם יאסרו בבית הסוהר ורק אחד יחזור לארץ כנען להביא את בנימין, ולבסוף שינה החלטתו שכולם יחזור מלבד אחד שיאסר. עוד יש לתמוה שהכתוב מספר שהאחים התוודו איש אל רעהו "אבל אשמים אנחנו" רק ביום השלישי אחרי ששינה יוסף את החלטתו להקל עליהם, ולכאורה כבר מתחילה כשנגזר עליהם עונש חמור יותר שכולם יאסרו מלבד אחד, היה ראוי להם להתוודות ולומר "אבל אשמים אנחנו".

והנראה בזה, על פי הידוע שהחלטת האחים על מכירת יוסף לא הייתה משום נקמה, אלא מתוך שיקול תורני שחשבו שעל פי דין מגיע עונש זה ליוסף [אם מפני שנחשב כרודף או שחשבו שמורד הוא במלכות יהודה] וגם יוסף לא חשד את האחים שמכרוהו בלא דין ומשפט ולא על כך הקפיד עליהם, אלא טענה אחרת הייתה עימו, והיא שבשעה שהאחים הורידו אותו לבור הוא הפציר והתחנן עליהם שיצילוהו, וכן בעת שעמדו למוכרו הפיל תחנוניו עליהם שלא ימכרוהו, ולא שעו לתחנוניו וכמבואר במדרש (ב"ר צא ח) "אפשר יוסף בן שבע עשרה שנה היה רואה את אחיו מוכרים אותו והוא שותק אלא מלמד שהיה מתחבט לפני רגליו של כל אחד ואחד כדי שיתמלאו עליו רחמים ולא נתמלאו".

ועל סירוב זה לתחנוניו היתה עליהם טענה מן השמים, וגם יוסף הקפיד עליהם על דבר זה, ולכן רצה לעוררם על כך. ולכן מתחילה גזר את דינם שכולם יאסרו כדין מרגלים, שזהו דינם עד שתתברר אם האמת כדבריהם שיש להם אח קטן, ואחר שלשה ימים אמר להם שהוא "ירא את האלוקים" וביאר הרמב"ן שאמר להם יוסף שהוא מפחד מהקב"ה שלא ימותו אנשי ביתם של האחים ברעב, ולכן הוא משחררם. ובכך הראה להם, שאף על פי שמעיקר הדין עליו היה עליו לנהוג עמהם כמו הפְּסק הראשון שגזר עליהם שצריך לאסור אותם מחמת החשש שהם מרגלים, מכל מקום, משום מידת הרחמנות על אנשי ביתם הוא מתחשב בהם ומשחררם, וכוונתו של יוסף הייתה לעוררם על כך שגם הם, אע"פ שהיו סבורים מתחילה שיש להוריד את יוסף לבור ולמוכרו על פי דין, מ"מ מצד מידת הרחמים אחרי אשר התחנן להם כל כך, היה ראוי להתחשב בו ולחוס עליו.

ואכן, צדק בכך יוסף, שעל ידי כך התעוררו האחים להתחרט – לא על עצם הדין שפסקו על יוסף אלא על מה שלא חסו עליו למרות רוב תחנוניו. וזהו שאמרו האחים "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו" שהיה ראוי לשנות את ההנהגה עם יוסף לפנים משורת הדין מפני רוב תחנוניו. ולכן בפעם הראשונה שיוסף גזר עליהם שכולם יאסרו מלבד אחד, עדיין לא התעוררו על טעותם, שהרי סבורים היו שהם צודקים בפסק הדין שפסקו על יוסף ואין להם על מה להתחרט, אך לאחר שיוסף הראה להם דוגמא אישית היאך שאפשר לחזור מפסק דין ולהתנהג במידת הרחמים, השיבו האחים אל ליבם שגם הם היו צריכים לשנות את הנהגתם עם יוסף ולחוס עליו.

הרב מאיר אסטריק מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת מקץ
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס