בס"ד

הכנס

י״ח באייר תשפ״ה (16.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לצאת לשדה, אך לשוב עם הציד
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » לצאת לשדה, אך לשוב עם הציד

לצאת לשדה, אך לשוב עם הציד

הרב משה שינפלד ב׳ בטבת תשפ״א (17.12.20) 12:33

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

פרשת תולדות היא ללא ספק אחת המופלאות והעמוקות שבפרשיות התורה. העניין המרכזי שמופיע בה – מכירת הבכורה וברכת יצחק ליעקב, עיצב את ההיסטוריה כולה. התורה כותבת שיצחק נתן ליעקב שתי ברכות שונות – ברכה גשמית וברכה רוחנית. את הברכה הראשונה יצחק ייעד לעשיו, והיא ברכה על שפע גשמי בעולם הזה: "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ. יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרֲכֶיךָ בָּרוּךְ" (בראשית כז, כח-כט). ברכה זו היא ברכה להצלחה בעולם הזה, ולא מוזכר בה עניינים רוחניים, לפחות לא בגלוי. ברכה זו הייתה מיועדת לעשיו אולם בסופו של דבר יעקב התברך בה.

חוץ מהברכה הגשמית, שעליה נסובה הפרשה, ישנה ברכה נוספת, רוחנית, שאותה יצחק ייעד ליעקב מלכתחילה, והיא הברכה העיקרית: "וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים. וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם" (בראשית כז, ג-ד). יצחק מעביר את ברכת אברהם ליעקב, על כל המשמעויות הכרוכות בכך (שפת אמת, תולדות תרל"ז ותרמ"ד).

מה עומק העניין?

כולנו יודעים שלעם ישראל יש שלושה אבות וארבע אמהות, אולם יכול היה להיות אחרת. עשיו יכול היה לבחור להיות שותף בכיר בבניית עם ישראל, אולם הוא בחר שלא. מבחינת הפוטנציאל שבו, עשיו יכול היה להיות חלק מהסיפור היהודי ויצחק הכיר בכך.

נבאר.

התורה מגדירה את עשיו: "אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה", ואילו יעקב מוגדר: "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים". לפני שיצחק רצה לברך את עשיו בברכת הצלחה בעולם הזה, הוא שלח אותו לצוד ציד מן השדה. טמון כאן עומק. מהו?

יעקב ועשיו היו אמורים להשלים אחד את השני בדומה ליששכר וזבולון. יעקב אבינו ייעד לזבולון לשכון בחוף ימים, להפליג באניות, לצאת לעולם הגדול ולעשות עסקים, וליששכר להיות ספון באהלה של תורה, כשזבולון מספק לו את צרכיו (פרשת ויחי. רש"י בראשית מט, יג). משה רבנו אמר על השילוב הזה: "שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ" (דברים לג, יח).

בדומה לזה, עשיו היה אמור להיות כמו זבולון – "איש שדה", ולהשלים את יעקב יושב האהלים (שפת אמת, תולדות תרנ"א).

"עשיו" מלשון "עשוי" (רש"י בראשית כה, כה). עשיו קיבל כוחות להצליח בעולם העשיה ולהפוך את העולם למקום טוב יותר. עשיו היה מסוגל לצאת לשדה אולם "לצוד ציד". לעשיו היו כוחות "לצוד" ולהוציא מעולם העשיה רק את הטוב, וכפי שאמר לו יצחק: "צא השדה וצודה לי ציד, ועשה לי מטעמים כאשר אהבתי". אם עשיו היה ממלא את תפקידו נאמנה, הוא היה מקבל את הברכה והופך להיות חלק מבניין עם ישראל, בעוד שהוא היה "מרכז" את ענייני עולם הזה ומצליח לצוד את כל הטוב ואת כל הקדושה מתוך ההסתר הגשמי, ויעקב היה בעיקר איש תם, יושב אהלים, אשר משקיע את כל כולו בעולם הרוח.

אי אפשר לעולם לזה בלא זה. אנחנו חיים בעולם גשמי ומישהו צריך לצאת לשדה ולנכש את הקוצים. מישהו צריך להעלות את ניצוצות הקדושה מתוך עולם המעשה. לעשיו היה את הכוחות הללו וזה היה תפקידו, אולם הוא ברח ממנו.

רבקה מבינה את יצחק אבינו, אולם היא רואה את בנה והיא יודעת שעשיו בחר לא רק להיות בשדה אלא להיות איש שדה. להיכנס לגשמיות העולם לא בשביל להעלות אותו להשם אלא כדי להישאר שם.

מה עשתה רבקה?

היא שכנעה את יעקב לקחת גם את ברכת העולם הזה. ברגע זה הוטלו על יעקב שני תפקידים, גם לצאת לשדה וגם להיות יושב אהלים, וזה קשה, אוי כמה שזה קשה.

יעקב אבינו לא מסוגל לשאת לבד בנטל הזה, אז אמא שלו עוזרת לו! אמא שלו מלבישה אותו: "וַתִּקַּח רִבְקָה אֶת בִּגְדֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל הַחֲמֻדֹת אֲשֶׁר אִתָּהּ בַּבָּיִת וַתַּלְבֵּשׁ אֶת יַעֲקֹב בְּנָהּ הַקָּטָן. וְאֵת עֹרֹת גְּדָיֵי הָעִזִּים הִלְבִּישָׁה עַל יָדָיו וְעַל חֶלְקַת צַוָּארָיו" (בראשית כז, טו-יז). עולם השדה הוא עולם חדש עבור יעקב, הוא מרגיש קטן לעומת גודל המשימה והוא חייב את עזרת אמו הצדקת, כן, האמא שגדלה ב"שדה עזובה", בבית בתואל ולבן – גדול הרמאים, ובכל זאת היא יצאה רבקה אמנו.

כשיעקב ניגש ליצחק ברעדה, יצחק הריח את ריח השדה ואת ריח הבגדים והחליט לברך: "וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו, וַיְבָרְכֵהוּ" (בראשית כז, כז). בפשוטם של דברים הכוונה שיצחק הריח את ריח הבגדים של עשיו, וריח הבגדים הכריע שהעומד כאן הוא אכן עשיו. אולם ישנו עומק נוסף. חכמים בתלמוד (סנהדרין לז, וביתר הרחבה במדרש בראשית רבה סה, כב) כותבים משפט מעניין מאוד, "וירח את ריח בגדיו – ריח בוגדיו", יצחק הריח את ריח הבוגדים והחליט לברך. מי אלו הבוגדים? המדרש מאריך לבאר שיצחק "הריח" כיצד יש ליעקב את היכולת לקרב בחזרה גם את ה"בוגדים" בעם ישראל. את זה יצחק "הריח". יצחק ראה שיעקב ישריש אצל בניו אחריו אמונה כל כך חזקה, שגם אם בחיצוניותו הוא ייראה כיהודי "בוגד", זה מעטה בלבד, בכל יהודי באשר הוא תהיה טמונה נקודת אמונה פנימית, נקודה רוחנית, אשר תישאר תמיד נאמנת לבוראה, רק צריך לדעת כיצד לגלות אותה (כדאי מאוד לעיין בדברי המדרש בפנים המביא מספר דוגמאות).

החיים מזמנים לכולנו זמנים בהם אנו ספונים באהל וזמנים בהם אנו נאלצים לצאת לשדה. יעקב נטל את שני התפקידים ועל שניהם הוא קיבל ברכה, וברכות אלו עברו גם לזרעו.

כן, גם בשדה אנחנו יכולים לצוד את הציד.

הרב משה שינפלד והאיש משה פרשת תולדות רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס