בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
"נעלה עד כה"
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » "נעלה עד כה"

"נעלה עד כה"

הרב משה שינפלד ב׳ בטבת תשפ״א (17.12.20) 10:15
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

פרשת וירא מסתיימת עם הניסיון המפורסם ביותר של אברהם אבינו – ניסיון העקדה. עם ישראל "אוכל" ונהנה עד היום מזכות העמידה האיתנה של אברהם אבינו בניסיון העקדה, והתורה רומזת על כך בפסוק: "וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת יָדוֹ וַיִּקַּח אֶת הַמַּאֲכֶלֶת לִשְׁחֹט אֶת בְּנוֹ" (בראשית כב, י). מדוע הסכין נקראת כאן "מאכלת"? המדרש עונה: "כל אכילות שישראל אוכלים בעולם הזה, אינם אוכלים אלא בזכות אותה המאכלת" (בראשית רבה, נו). עם ישראל "אוכל" מזכות ניסיון העקדה עד היום. רש"י מביא לשון דומה: "זאת נקראת מאכלת על שם שישראל אוכלים מתן שכרה".

נראה נקודה אחת מתוך אין סוף מסרים המופיעים בפרשה מדהימה זו. בסיס הדברים מובא בספרו של הרב גולדויכט בספרו "אסופת מערכות".

אברהם ויצחק הולכים לעקדה בלב מאוחד ושלם, עם שני מלווים נוספים – ישמעאל (בן אברהם) ואליעזר (עבד אברהם): "וַיִּקַּח אֶת שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ" (בראשית כב, ג. וברש"י שם). כאשר אברהם ראה את הר המוריה מרחוק, הוא ביקש מישמעאל ואליעזר להישאר במקום, והוא ויצחק ימשיכו לבדם אל היעד: "וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו, שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר, וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד כֹּה וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם" (בראשית כב, ה).

המשפט "ואני והנער נלכה עד כה" מהווה מפתח לרעיון עצום ואקטואלי.

רש"י מבאר את פשט המילים "נלכה עד כה": "דרך מועט למקום אשר לפנינו" (רש"י). כלומר, אברהם אומר לנעריו שהם יתקדמו עוד קצת.

חוץ מפשט המילים, רש"י מביא מדרש מדהים: "ומדרש אגדה, אראה היכן הוא מה שאמר לי המקום כה יהיה זרעך".

ביאורם של דברים.

בפרשה לך לך מובא, שהקדוש ברוך הוא הוציא את אברהם החוצה והבטיח לו צאצאים רבים: "וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר, הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם, וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ" (בראשית טו, ג).

משמעות ההבטחה של "כה יהיה זרעך", אינה רק על ריבוי צאצאים כמו כוכבי השמים, שהרי זה כבר הובטח לאברהם לפני מחזה הכוכבים, אלא בעיקר על התכונות הפנימיות. הקדוש ברוך הוא הגביה את אברהם מעל צבא השמים המסמלים את הטבע וחוקיו, וממעמד זה הבטיחו כה יהיה זרעיך.

הרעיון הזה מוזכר בתלמוד: "אמר לפניו (אברהם לאלוקים), ריבונו של עולם, הסתכלתי באצטגנינות (חכמת המזלות – רש"י) שלי, ואיני ראוי להוליד בן. אמר לו (אלוקים לאברהם), צא מאצטגנינות שלך שאין מזל לישראל, על מה אתה מסתמך? על זה שראית את כוכב צדק (מזלו של אברהם – רש"י) בצד מערב (שהוא מקום מצונן ואין ראוי להוליד – רש"י)? אל תדאג, אני אסובב את מזל צדק ממערב ואניחהו במזרח…" (שבת, קנו ע"א-ע"ב).

אלוקים נהג עם אברהם מחוץ לגבולות הטבע, והברכה האלוקית היא "כה יהיה זרעך". גם לצאצאיך יהיו כוחות לצאת מהגבולות של עצמם ולמסור נפש כמוך, וממילא גם אני אנהג עמהם כך – "צא מהאצטגנינות שלך, שאין מזל לישראל".

אברהם זכה במחזה להבטחה שבורא עולם ינהג עמו מעל לכוחות הטבע, וזה בגלל שהוא קדם וגבר על טבעיו שלו. מסירות הנפש שלו שפרצה את מסגרותיו הטבעיות, היא שהכשירה אותו להיות זוכה בברכת "הבט נא השמימה", כאדם שהוא מביט מלמעלה למטה. את הכוח הזה הנחיל אברהם לבניו. גם בניו יתמסרו לבורא עולם בכל ליבם, וכשהם ינהגו כך, יזכו אף הם להנהגה אלוקית מעל לכוחות הטבע.

כשאברהם אומר לנעריו "ואני הנער נלכה עד כה", הוא מתכוון למה שהזכרנו – להבטחה של "כה יהיה זרעך". להבטחה האלוקית לאברהם שגם זרעו יזכה להגיע למצב של מסירות נפש.

הבטחה זו עומדת עכשיו לראשונה במבחן. שהרי בטבע האנושי הרגיל אדם לא מקבל על עצמו בלב שלם ורוח חפצה להיות נעקד על גבי המזבח. והנה, יצחק התעלה על החרדות הטבעיות והסיר מורא מלבו, והלך לעקידה יחדיו עם אברהם בלב שמח ובגבורה אנושית שאין דומה לה, הנה נתקיימה הבטחת השם במחזה: "כה יהיה זרעך".

זו כוונת אברהם באמרו "אראה היכן הוא מה שאמר לי המקום כה יהיה זרעך". במשפט זה אברהם לא מחכה לקיום ההבטחה על עצם בשורת הזרע, אלא על ההבטחה שזרעו יסכים למסור את נפשו.

רבבות רבות של יהודים במשך דורות מסרו נפשם בלב שמח על קדושת שמו יתברך. מסירות הנפש של עם ישראל לדורותיו שואבת את כוחה מאברהם שזכה להבטחת "כה יהיה זרעך".

כל אחד מאתנו זקוק מידי פעם "לעקוד" משהו מעצמו, לעקוד רצון שלילי, להתגבר על כוח גופני שמושך אותנו כלפי מטה, לפחות מעט. אם אנחנו נעקוד לפחות חלק מעצמנו, נראה גם את אלוקים יוצא לקראתנו ומשנה עבורנו את גבולות הטבע. 

הרב משה שינפלד והאיש משה פרשת וירא רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס