בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
טעמו של שם
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » טעמו של שם

טעמו של שם

הרב מאיר אסטריק כ״ט בכסלו תשפ״א (15.12.20) 18:19

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"וידע אדם עוד את אשתו ותלד בן ותקרא את שמו שת, כי שת לי אלוקים זרע אחר תחת הבל כי הרגו קין" (פרק ד פס' כה). במדרש רבה (פרשה יד) פירשו את טעם קריאת השם "שת", מפני שממנו הושתת העולם (וכן הביא הרמב"ן ה ג). ויש להבין מפני מה ראו חז"ל ליתן טעם חדש לקריאת השם "שת", כאשר הטעם מפורש בפסוק "כי שת לי אלוקים זרע אחר". והנה, להלן (ה ג) אומר הכתוב "ויחי אדם שלושים ומאת שנה ויולד בדמותו כצלמו ויקרא את שמו שת". ויש להעיר, ראשית, הרי כבר לעיל (ד כה) הוזכר שנקרא בשם שת, ולמה חזר הכתוב  לומר "ויקרא את שמו שת". ועוד, שלעיל כתיב "ותקרא את שמו שת", ומשמע שחוה היא זו שקראה לו שם זה, ואילו כאן נקט הפסוק "ויקרא את שמו שת" – משמע שאדם הוא זה שקרא לו שם זה, וא"כ צ"ב מי הוא זה שקרא לו שם שת.

והביאור בזה, שקושיא אחת מיושבת בחברתה, שמפני שהוקשה לחז"ל מפני מה חזרה התורה על קריאת השם "שת", וכן שמתחילה משמע שחוה קראה לו בשם זה ולאחמ"כ משמע שאדם קרא לו את שמו – לפיכך דייקו חז"ל שאכן גם אדם וגם חוה קראו לו שת, אלא שחוה קראה לו כך מהטעם המפורש בתורה "כי שת לי אלוקים זרע אחר" ואילו אדם קרא לו כך מטעם חדש, שממו הושתת העולם.

ועומק הטעם שחוה נימקה את קריאת השם "כי שת לי אלוקים זרע אחר" ואדם נימק זאת מפני שממנו הושתת העולם נראה לבאר. דהנה נימוק זה שממנו הושתת העולם – משמעו שכל הבריות באו משת, והיינו שכל הילדים שבאו מזרעו של קין – כולם נאבדו במבול, ורק נח וזרעו שבאו משת נשארו אחרי המבול, ולפיכך יוצא שכל הבריות באו משת, וזוהי הכוונה "שממנו הושתת העולם". והנה כדי לקרוא שם "שת" על כך שממנו הושתת העולם, צריך לידע את העתידות, שעתיד לבוא מבול לעולם, ולא מן ההכרח שחוה ידעה זאת, ולכן קראה שמו "שת" מהטעם הפשוט "כי שת לי אלוקים זרע אחר". אולם אדם הראשון  מבואר בתורה שידע את העתידות כפי שאומרת התורה "זה ספר תולדות אדם" (ה א) וביאר בזה המדרש (ילקו"ש שם) "העביר [הקב"ה] לפניו כל הדורות" וכו', עי"ש. וכיון שידע את העתיד מפי הקב"ה, ושעתיד להיות מבול בעוד עשרה דורות, והבין שכל העולם עתיד להיות מושתת רק משת ולא מקין, אשר על כן מיד אח"כ כתוב (פס' ג) "ויקרא את שמו שת" – וידע האדם שבשם "שת" מונח משמעות נוספת שממנו הושתת העולם.

הרב מאיר אסטריק מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בראשית רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס