הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה
עומדים אנו ימים ספורים לפני יום כיפור, ובתפילת מוסף מובא הפיוט המפורסם של עשרת הרוגי מלכות. באמצע הפיוט כתוב שכשמלאכי השרת שאלו את הקב"ה "זו תורה וזו שכרה", ענה להם הקב"ה "אם אשמע קול אחר אהפוך את העולם למים, לתוהו ובוהו אשית הדומים, גזירה היא מלפני".
ולכאורה צריך להבין, מהי התשובה של הקב"ה על טענת המלאכים זו תורה וזו שכרה? האם זה שהוא יהפוך את העולם לתוהו ובוהו זה מסביר את הענין של עשרת הרוגי מלכות?
ושמעתי לבאר על פי משל לחייט יהודי שהמלך ביקש ממנו לתפור עבורו חליפה יוקרתית. החייט אמר למלך שהוא צריך בשביל החליפה עשר מטר של בד משי. ואכן, לאחר חודש הגיע החייט למלך ונתן לו את החליפה המושלמת. שרי המלך שהיו שונאי יהודים ועיניהם היתה צרה בכך שיהודי הצליח להכין למלך חליפה כה יפה, אמרו למלך שהחייט גנב אותו, והראיה, שימדוד את החליפה ויראה שיש בה רק שמונה מטר של בד ולא עשר מטר כפי שהמלך נתן ליהודי. המלך עשה זאת, וקרא מיד ליהודי ואמר לו שבלי הסבר למה שקרה, הוא יהרוג אותו במקום. במקום לענות, לקח היהודי מספרים והחל לגזור את החליפה… ולקול מחאת המלך הסביר היהודי: 'בשביל שתראה לאיפה נעלמו שני המטר של הבד, אני צריך לפתוח מחדש את החליפה, ולהראות לך שבין הקיפולים והתפירות נמצאים שני המטרים האבודים…'
כך אמר הקב"ה למלאכים: 'אתם רוצים שאני אסביר לכם למה יש את הגזירה של עשרת הרוגי מלכות, אני אצטרך להחזיר את העולם לתוהו ובוהו ואז תראו את כל החשבון…'
ומזה נלמד למשך השנה כולה ולכל מהלך החיים, לכל דבר ודבר שקורה לאדם, ישנו חשבון מדוקדק, וכמו שהמשיל זאת החפץ חיים לאדם שהגיע לבית כנסת ולא הבין למה הגבאי מעלה לתורה כל פעם מישהו אחר ולא עושה לפי סדר. הסביר לו הגבאי שהוא הגיע באמצע השנה ולא יודע שיש סדר, שלאחד יש אזכרה ולשני נולד ילד וכדו'. כך האדם צריך לדעת שאינו יכול להגיע 5781 שנים אחרי בריאת העולם ולנסות להבין מה קורה ומה הסיבות לכל דבר. הדבר היחיד שעלינו לעשות הוא, להאמין ולבטוח בקב"ה שכל דבר מחושבן ומדוקדק לאין שיעור.