בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מי נושא את מי?
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » מי נושא את מי?

מי נושא את מי?

הרב משה שינפלד י״ב בכסלו תשפ״א (28.11.20) 21:50

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

בסוף הפרשה, מייחדת התורה פסוקים העוסקים בשבט לוי. שבט לוי מורכב מגרשון, קהת ומררי – שלושת בני לוי כשעל כל אחד מהם הוטל תפקיד מיוחד רק לו. אחד התפקידים של בני קהת היה לשאת את כלי המשכן בעת מסעם במדבר סיני. כלומר, בכל תחנה שחנו בני ישראל, היה צריך להקים ולבנות מחדש את המשכן, ולפרקו בשנית כשהתכוננו לנוע. את עצם מלאכת הפירוק והכיסוי עשו הכהנים, אולם שבט לוי היה אחראי לשאת את המשכן וכליו.

כיוון שהכל סביב המקדש, כל תפקיד הוא חשוב מאין כמוהו. רבי משה בן נחמן – הרמב"ן, כותב כך: "וטעם ושמרו הלווים את משמרת משכן העדות – שישמרו אותו בלילה וילכו סביב המשכן… והם כולם כשומרים לראש המלך". הבורא שומר עלינו, ובכל זאת אנו צריכים להיות מעין "שומרי ראש" לכבוד השכינה. הלווים הם אלו שהיו "שומרי הראש" של הבורא.

אחד מכלי המשכן שבני קהת היו אחראים לשאתו היה ארון הברית – "וּמִשְׁמַרְתָּם – הָאָרֹן וְהַשֻּׁלְחָן וְהַמְּנֹרָה וְהַמִּזְבְּחֹת וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ בָּהֶם וְהַמָּסָךְ וְכֹל עֲבֹדָתוֹ".

משא הארון היה ייחודי. התלמוד (סוטה, לה ע"א) כותב, שארון הברית (שהיו מונחים בו לוחות הברית), לא רק שלא היו צריכים לשאת אותו, אלא להיפך – הוא היה נושא את נושאיו. כלומר, אמנם מבחינה וויזואלית היה נראה שבני קהת הם אלו שנושאים את הארון, אולם האמת הייתה שהארון נשא את עצמו וגם את נושאיו, באופן נסי כמובן. התלמוד מוכיח זאת מפסוק בספר יהושע, ניתן לעיין שם.

העובדה שהארון נשא את עצמו, מסביר נתון מעניין: בשני צדי הארון היו טבעות, בהן היו מושחלים "בדים" – מוטות, כדי לשאת בהם את הארון. התורה מצווה, שהמוטות חייבים להיות מחוברים באופן קבוע לארון, ואסור להסיר אותם – "בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים, לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ" (שמות כה, טו). אם המוטות נועדו רק כדי לשאת את הארון, מדוע נאסר להסיר אותם בעת שהארון מונח במקומו? אלא, כיוון שבאמת לא היה צריך את המוטות כדי לשאת את הארון, שהרי הארון נשא את עצמו, בהכרח יש למוטות תפקידים אחרים הנסתרים מאתנו, הגורמים לאיסור הסרת המוטות ("משך חכמה", שמות כה, טו).

השאלה הנשאלת היא, אם הארון נשא את נושאיו ולא היו צריכים באמת לשאת אותו – אם כן, לשם  מה אלוקים מצווה את בני קהת לשאת אותו, הרי לא הם הנושאים אותו?

טמון כאן רעיון. אמנם הארון נשא את עצמו בדרך נס, אולם כדי שהוא יישא את עצמו, הלווים חייבים לשאת אותו. אם הם יעשו את שלהם ו"ישאו" אותו, רק אז "המערכת" הנסית תתחיל לפעול והארון יישא לא רק את עצמו, אלא גם את נושאיו.

כמעט כל נס שאלוקים עשה לעם ישראל, כדי שהנס יתבצע היו צריכים "צעד קטן" מצד האדם. לדוגמא: מכות מצרים נעשו רק לאחר שמשה עשה פעולה עם המטה שלו, למרות שברור לכולם שאין קשר ישיר בין מטהו של משה למכת דם, צפרדע ושאר המכות. כך חקק הבורא, כדי שיהיה נס, אדם צריך לעשות משהו, ולו משהו קטן.

בפרשתנו רואים את היסוד הזה פעם נוספת.

בפרשתנו מסופר, שמשה ואהרן ספרו את בני ישראל, אולם רק את האנשים שבין גילאי עשרים לשישים. לעומת זאת, כשמשה התבקש לספור את בני לוי, הוא נצטווה למנות גם את התינוקות מגיל חודש ומעלה. רש"י (ג, טז) מביא את דברי המדרש, שכשמשה קיבל את הציווי, הוא שאל את אלוקים: "היאך אני נכנס לתוך אוהליהם לדעת מנין יונקיהם?" משה הבין, שלא מסתבר שאלוקים רוצה שהוא יכנס לאוהלי הלווים כדי למנות את התינוקות, שאין זה ממידת דרך ארץ להיכנס לאוהלי זרים. "אמר לו הקדוש ברוך הוא: עשה אתה שלך ואני אעשה את שלי. הלך משה ועמד על פתח האוהל, והשכינה מקדמת לפניו ובת קול יוצאת מן האוהל ואומרת: כך וכך תינוקות יש באוהל".

גם כאן עולה השאלה: אם בין כה וכה משה ידע בנבואה כמה תינוקות יש בכל אוהל, מדוע הוצרך לכתת רגליו בין האוהלים ורק בפתחו של כל אוהל הוא קיבל את הנבואה? למה אלוקים לא אמר לו פעם אחת את המספר הכולל מבלי "להטריח" אותו?

הוא אשר אמרנו. הרצון האלוקי הוא, שרק כאשר האדם ממצה מצדו את פועלו, רק אז באים לקראתו מן השמים. רק אחרי שמשה כיתת את רגליו אל אוהלי הלווים, הוא זכה לנבואה, כפי שרק אחרי שבני קהת הניחו על כתפיהם את מוטות הארון, הארון נשא אותם.

נחשוב על כך, מי יודע כמה שפע מיועד לנו מן השמים, הממתין שרק נניח את המוטות על כתפינו.

הרב משה שינפלד והאיש משה פרשת במדבר רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס