הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה
קולחוז ניזנה-מחובייה, סיביר, תש"ב
בני ישיבת נובהרדוק שהגיעו מווילנא לסיביר הרחוקה יחד עם רבם, הרב יהודה לייב ניקריץ, חתן רבי אברהם יפה'ן, זכו לקיים מצוות אכילת כזית מצה ב"ליל הסדר", אחרי הרפתקאות רבות ויגע לאין קץ. הם מסרו לגויים את חפציהם האישיים האישיים היקרים ביותר, כדי לקבל בתמורה כמות מועטה של גרגירי חיטה. אחר-כך הכינו במו ידיהם "ריחיים-של-יד" מאבנים, כדי לטחון קמח ראוי לאפיית מצות, בכל הדקדוקים האפשריים, בתנאים הקיימים.
לילה לפני ערב פסח, בשעה שתיים אחר חצות, יצאו שניים מבני הקבוצה למשימה הקשה ביותר: לישת הבצק ואפיית המצות. הם צעדו כשבעה קילומטרים, במרחבי ישימון, שאין לראות בו דבר מלבד שלג, לביתו של נוכרי שנמצא אצלו תנור מתאים. לנוכרי זה נמסר כי מבקשים לאפות אצלו מספר עוגיות… והוא כ"ידיד" עובדי-הכפייה היהודים, לא התנגד.
שני הבחורים, ר' משה הלמן ור' יעקב פסטרנק, הביאו עימם יחד עם הקמח גם את כל הכלים הנצרכים. אפילו את הקרשים… ואחרי הכשרת התנור בהסקה מרובה כדת וכדין, על בידם לסיים באופן מוצלח מאוד, יחסית, את מבצע אפיית המצות. כל אחד מהחבורה קיבל לפחות כזית מצה ב"ליל הסדר".
לפנות-בוקר כאשר חזרו למקומם עם השלל היקר, השתררה שמחה רבה אצל בני התורה עם ר' יהודה לייב בראשם, על מצווה רבתי זו מדאורייתא, שיזכו לקיים גם בירכתי-צפון, הרחק מכל קיבוץ יהודי.
על חבורת הנובהרדוקאים נמנו שנים-עשר איש בלבד. ברשותם נמצא כרך בודד של גמרא ועליו התרפקו כל הזמן, ממנו למדו כל העת. כמו-כן, הביאו עימו ר' יהודה לייב, אחרי שיצא מווילנא, שני ספרי מידרש והם: מדרש רבה וילקוט שמעוני. מתוך אלה היה מצטט בשיחותיו המוסריות בקולחוז ניזנה-מחובייה.
נמסר ע"י הנכד, חיים הלמן, נהריה
עדות בעל המעשה, ר' משה הלמן, כפר סבא
נרשם ע"י מערכת אנצי' "שמע ישראל", ב"ב. מתוך אינצקילופדיה שמע ישראל