בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ריפויה של צרעת
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » ריפויה של צרעת

ריפויה של צרעת

הרב מאיר אסטריק א׳ באייר תש״פ (25.4.20) 20:59

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

"ונעמן שר צבא מלך ארם היה איש גדול וגו' והאיש היה גבור חיל מצורע" (מלכים ב ה א). ובמדרש (במדב"ר ז ה) מבואר סיבת חטאו שעל כך באה עליו הצרעת "על י"א דברים הצרעת באה וכו', על גסות הרוח כמו שנאמר 'ונעמן שר צבא מלך ארם היה איש גדול', מהו 'גדול' שהייתה רוחו גסה וגו' ולכך נצטרע". וממשיך הכתוב ומתאר כיצד נרפא לבסוף מצרעתו. ארם וישראל נלחמו רבות זה בזה, אולם באותה תקופה הייתה מעין הפוגה מהמלחמות אך היו פשיטות מקומיות לשבות שבי וביזה. ובאחת הביזות שבו 'נערה קטנה' שהייתה שפחה לאשת נעמן. אותה נערה כשראתה בצרעתו של נעמן, סיפרה לה על כך שהנביא בישראל בכוחו להבריאו מצרעתו.

אע"פ שנעמן גאוותן היה, ומה לו לשר צבא חשוב לשמוע בקול נערה קטנה, בכל זאת מחמת סיבלו הרב הקשיב לעצתה, והלך למלך ארם בבקשה חריגה זו לפנות לנביא בישראל, והכתוב מדגיש שאמר למלך "כזאת וכזאת דברה הנערה", וכתב המלבי"ם (וכעי"ז בכלי יקר) שבוודאי נצרך נעמן לדבֶּר להפציר ולשכנע את מלך ארם עד שהסכים להיעזר באויב, ומבואר עד כמה סַבל נעמן שהשתדל רבות להגיע אל הנביא.

נעמן מגיע אל מול ביתו של הנביא במשלחת מכובדת "ויבא נעמן בסוסיו וברכבו ויעמוד פתח הבית לאלישע" (פס' ט), כאשר מצפה הוא לקבלת פנים כפי מעמדו הרם. אולם אלישע כלל אינו יוצא לקראתו למדבר עמו, אלא שולח שליח שמוסר לנעמן הוראה מלווה בהבטחה "הלוך ורחצת שבע פעמים בירדן וישב בשרך לך וטהר". כשנעמן שומע זאת הוא קוצף בכפליים, האחת מהעצה הפשוטה של אלישע הנביא שלא נראית מועילה יותר מלרחוץ בבית המרחץ. ובנוסף, מהאופן והצורה שבה קיבל את התשובה – ע"י שליח פשוט. ולפיכך זלזל נעמן בהוראה זו ואמר שוודאי לנהרותיה הגדולים של דמשק ישנו כוח ריפוי גדול יותר מאשר הירדן בארץ ישראל, ובתואנות אלו התעלם מדברי הנביא.

ותמוה, שהרי נעמן כדי להירפא היה מוכן לעשות ככל שביכולתו, עד כדי לשמוע לעצת נערה שבויה, להתחנן אל המלך, לנסוע מרחקים גדולים מארץ ארם עד לגלגל. ולא נתבקש אלא לרדת לירדן ולטבול, ועוד שקיבל הבטחה מהנביא לרפואה מידית, והוא ממאן לכך בגלל מעט כבוד. עוד יש להתבונן מדוע באמת לא כבדו הנביא אלא שלח אליו 'נער חצר', הלא בכל זאת הוא היה שר נכבד. עוד יש להבין מהו פִשרה וכוחה של 'טבילה בירדן' להירפא.

ולהבנת עניין זה יש להקדים ולבאר כיצד נעשה נעמן לשר הצבא. כשיצא אחאב מלך ישראל להילחם בארם, פגע בו חץ טועה מכיוון צבא ארם והרגו. וכפי שנאמר (מלכים א כב לד) "ואיש משך בקשת לתומו ויכה את מלך ישראל" ומבואר במדרש תהילים (עח יא) שהיה זה נעמן שמשך בקשת לפי תומו והרג את אחאב, ובעקבות זאת הוא העלוהו לגדולה והתמנה לשר צבא ארם. כלומר, לא עוסקים אנו במצביא מהולל או בלוחם עטור ניצחונות, אלא בסך הכל בחייל פשוט שמשך בקשת לתומו, ובלי כוונה מיוחדת הצליחה לו השעה. אך נעמן הסתחרר מהצלחה זו וייחס לעצמו כח וגבורה, בבחינת "עבד כי ימלוך" (משלי ל כב), וכביאור המצודת דוד (שם) "העבד כאשר ימלוך, כי לא ידע תכסיסי המלוכה ובשיגעון ינהג". וכזה היה נעמן, שסבל סבל רב בגלל צרעתו ומוכן היה לעשות הכל ע"מ להתרפא, מלבד לרדת מגאוותו.

וכדי להורידו מגאוותו הביא עליו הקב"ה צרעת – מחלה משפילה, כדי שיכוף את ראשו, ואז תסתלק הצרעת כלא הייתה. אולם, כשמגיע אל הנביא כתוב "ויבוא נעמן בסוסיו וברכבו" וביאר הכלי יקר שאלישע ראה שלא בא אליו כדרך הדיוט הבא אל הנביא בהכנעה, אלא בא עם סוסיו ופמלייתו, לפיכך לא קיבלו הנביא בעצמו אלא דווקא ע"י שליח, כדי להשפיל גאוותו. ומטעם זה שלח אותו להתרפא ע"י מים, שילמד מוסר מן המים, מה המים יורדים ממקום גבוה למקום נמוך אף הוא כן, ונרמז הדבר במילת הירדן שהיא מלשון ירידה. ומבואר בספר 'חומת אנך' שאמר לו 'לך' היינו שילך ברגליו בגפו בלא סוסיו ופמלייתו המורים על גאוה, ובזה ירפא.

אך נעמן מוכן הוא לכל דבר מלבד להשפיל גאוותו, ולפיכך ביטל את דברי הנביא. אך הסובבים אותו ניסו לשדלו להקשיב לעצת הנביא לטובתו "ויגשו עבדיו וידברו אליו ויאמרו אבי וגו'", לא פנו אליו בלשון 'אדוני' אלא לשון 'אבי' כלומר צא מתחושת ה'אדון' שבך וחזור למימדים הטבעיים שלך. ולבסוף נעמן נעתר להם "וירד ויטבול בירדן שבע פעמים כדבר איש האלוקים וישב בשרו כבשר נער קטן ויטהר" (פס' יד). ומבארים בעלי המוסר שמן הסתם נעמן לא הבין מה ההבדל בין טבילה אחת לשבע טבילות, ולאחר הטבילה הראשונה כשעדיין לא קרה דבר, כעס על עבדיו ששכנעוהו ואמר להם שאין כל תועלת בטבילות אלו, והיה צריך לשכנעו מחדש לטבול פעם אחר פעם, ורק כשטבל בפעם השביעית שכבר השפיל דעתו שוב ושוב ונכנע כלשון הכתוב 'וירד' שירד והשפיל עצמו ("חומת אנך"), או אז נרפא מצרעתו.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת תזריע מצורע רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס