בס"ד

הכנס

י״ח באייר תשפ״ה (16.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מהלב ואל הלב
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » מהלב ואל הלב

מהלב ואל הלב

הרב משה שינפלד כ״ג באדר תש״פ (19.3.20) 22:59

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

נראה נקודה חשובה בסדר של עשרת הדברות:

הדיבר הראשון הוא: "אָנֹכִי השם אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים" (שמות כ, ב). הדיבר העשירי, המסיים את חמשת הדברות שבין אדם לחברו, הוא: "לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ, לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ" (יד). בספר דברים בפרשת ואתחנן משלימה התורה את איסור "וְלֹא תַחְמֹד" במילים "וְלֹא תִתְאַוֶּה" (דברים ה, יח).

רבי שמשון רפאל הירש כותב, שהציווי "לא תחמוד" הוא חותמו של הקדוש ברוך הוא המוטבע במצוות שבין אדם לחברו. מדוע? שהרי גם מלך בשר ודם יכול לצוות: "לא תרצח", "לא תגנוב", "לא תנאף", אך רק בורא עולם יכול לצוות על הלב: "לא תחמוד". אלוקים בוחן כליות ולב, ולא רק המעשה גלוי לפניו, אלא גם רחשי הלב והמחשבות, ולכן רק הוא יכול לצוות על חמדת הלב ותאוותיו.

בשר ודם יכול לצוות רק על אי עשיית הפשע עצמו, ומשבוצע הפשע ייתבע הפושע לדין. אולם אין בידי האדם כלים למגר את מוקד הפשע, את המתבשל בלב. כך זה בכל מערכות המשפט שבעולם. לבם של רבים מבני האדם חרוש מחשבות ומזימות, המחשבות מבשילות ממש לכדי מעשה, והדבר היחיד המונע אותם מלבצע את זממם, הוא הפחד מהמשטרה ומבית המשפט.

יוצא מכך, שהכוח שבידי מערכת המשפט הוא מוגבל. היא יכולה לעצור את האדם מלעשות רע, אבל אינה משנה את נטיותיו מהשורש.

בורא עולם מצווה בתורתו לא רק למגר את התופעות, אלא לנקות את השורש – לא לחמוד בלב, והוא אף עתיד לשפוט את האדם אם לא ישתדל לעשות זאת. כשהלב שלם, המבנה המוקם עליו איתן ויציב. (ניתן לעיין ב"אבן עזרא" ובעוד מפרשים, כיצד ניתן ליישם בפועל מצוה זו.)

לעשרת הדברות אין קדושה מיוחדת או חשיבות יתרה על פני כל מצוה אחרת ממצוות התורה. אולם אם נעיין בסדר שבו ערוכים קווי יסוד אלה, נמצא בהם רעיון המלמד על שאר מצוות התורה. המחצית הראשונה פותחת ב"אנכי השם אלוקיך", ומסתיימת ב"כבד את אביך ואת אמך". המחצית השנייה פותחת ב"לא תרצח" ומסתיימת ב"לא תחמוד".

הדיבר הראשון הוא ציווי להכיר בלב, ש"אנכי השם אלוקיך". זהו ציווי על ההכרה של האדם, שאיננה נראית לעין. גם הדיבר השני הוא "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני" – שוב, ציווי על הלב. אמנם הדרישה היא על הלב, אך התורה תובעת לתת להכרה זו ביטוי חיצוני, בשליטה על הפה: "לא תשא את שם השם אלוקיך לשווא", ובמלאכה ובעשייה בפועל: "זכור את יום השבת לקדשו". שמירת השבת היא ביטוי מעשי של האמונה בבורא. גם הציווי האחרון "כבד את אביך ואת אמך" הוא אמצעי מעשי להנחלת המסורת ולהעברת לפיד האמונה מאב לבן. 

אם כן, הלוח הראשון פותח בציווי על ההכרה בלב, ומסיים בציווי על ביטוי מעשי.

הלוח השני, העוסק בבין אדם לחברו, פותח בציווי על המעשה – "לא תרצח", "לא תגנוב", "לא תנאף"; ממשיך בציווי על הדיבור – "לא תענה ברעך עד שקר"; ועובר לציווי על הלב והמחשבה – "לא תחמוד".

הרעיון העומד מאחורי הדברים הוא יסודי מאוד. מצוות שבין אדם למקום, כגון מצות האמונה, כמעט אינן נחשבות למאומה אם אין הן באות לידי ביטוי במעשי האדם בפועל. קל מאוד להאמין בלב ולכתוב על כל דולר ""In G-d we trust, אולם ידיעה זו חסרת משמעות אם אין לה הכוח למשול בפינו ובמעשינו. במצוות שבין אדם לחברו הרעיון הוא זהה, לכיוון ההפוך: מידה טובה היא חסרת טעם אם היא מתבטאת רק מן השפה ולחוץ, מבלי שהיא נובעת מהלב ומטוהר המחשבה.

כל מעשה טוב וישר צריך לעלות מתוך הלב פנימה, וכל רחש טוב שבלב צריך לבוא לידי ביטוי מעשי.

רוח זו מאחדת את שני הלוחות – הלוח של בין אדם למקום, והלוח של בין אדם לחברו, והיא יסוד לכל מצוות התורה.

הרב משה שינפלד והאיש משה פרשת יתרו רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס