בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לא רק להעיר אלא גם להאיר
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » לא רק להעיר אלא גם להאיר

לא רק להעיר אלא גם להאיר

הרב אליהו פורטנוי כ״ג באדר תש״פ (19.3.20) 22:57

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

רש"י בתחילת הפרשה כותב שאחד משמותיו של יתרו הוא יתר "ע"ש שיתר פרשה אחת בתורה – ואתה תחזה". ולכאורה צריך להבין, הרי הפרשה שבה יתרו מדבר עם משה רבנו מתחילה מ"ויהי ממחרת" [י"ח, ג'], ומדוע רש"י מזכיר דווקא פסוק זה של "ואתה תחזה" שהיא הפרשה שהתווספה בגלל יתרו?

ושמעתי להסביר, שרש"י בא ללמדנו, שעם כל החשיבות שיש למצות עשה של תוכחה, אבל רק להוכיח זה לא חכמה גדולה, שהרי כל אחד יכול להוכיח, לצעוק ולקנטר. החכמה היתירה של יתרו מתחילה מ"ואתה תחזה", ששם הוא נותן עצה טובה והגונה לחתנו, ומחמת מעלה זו, זכה ליתר פרשה בתורה.

וביתר ביאור: הן אמת שיש מצוה גדולה של "הוכח תוכיח את עמיתך", והיינו שאדם שרואה את חבירו עושה דבר שלא כשורה, עליו להוכיחו שיתקן את מעשיו. אולם כיצד ניתן לדעת שהאדם המוכיח, הוא לא רק מוכיח את חבירו בשביל לקנטר ולגעור בו בלבד, אלא כוונתו היא באמת ובתמים בשביל טובת השני?

אם רואים שהמוכיח, לא רק מעיר לו על מה שהוא עשה, אלא גם עוזר לו לתקן את מה שהוא עושה לא טוב, זה מראה שהכוונה שלו היא אך ורק לטובת חבירו.

וזה מה שרש"י מסביר לנו: כל מה שיתרו הוכיח את משה רבינו "לא טוב הדבר אשר אתה עושה", זה לא רק בשביל להראות למשה רבינו שהוא מתנהג בצורה לא נכונה, אלא כל הכוונה שלו היא לטובת משה רבינו ולטובת עם ישראל, וזה רש"י מלמדינו מכך שאומר שהייתור בתורה היא פרשת "ואתה תחזה", שזו העיצה שיתרו נותן למשה רבינו, שמגלה שכוונתו היתה להאיר למשה.

ובדרך הלצה שמעתי לומר, שהרי ידוע שחמורו של רבי פנחס בן יאיר לא היה אוכל דבר לא מעושר, א"כ מדוע הוא נשאר בדרגה נמוכה של חמור, אלא, שלפסול דברים אחרים שהם לא טובים זה גם חמור יכול לעשות, אבל החכמה היא גם למצוא פיתרון למעשיו של השני.

ויאמר פרשת יתרו רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס