בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
המטר שבמכת ברד
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » המטר שבמכת ברד

המטר שבמכת ברד

הרב מאיר אסטריק כ״ב באדר תש״פ (18.3.20) 23:36

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

"ויצא משה מעם פרעה את העיר ויפרש כפיו אל ה' ויחדלו הקולות והברד ומטר לא נתך ארצה; וירא פרעה כי חדל המטר והברד והקולות ויוסף לחטא ויכבד לבו הוא ועבדיו" (פרק ט פס' לג – לד). ויש להבין שעד עתה לא הזכירה התורה אלא קולות וברקים וכלל לא הוזכר מטר ["וה' נתן קולות וברד וגו'" (פס' כג) "ורב מהיות קולות אלקים וברד וכו' (פס' כח) "הקולות יחדלון והברד לא יהיה עוד וגו'" (פס' כט)] ואילו עתה, בסוף הפרשה לאחר שנגמרה המכה, הוזכרו בפרשה שלשה דברים שפסקו – קולות ברד ומטר "ויחדלו הקולות והברד ומטר לא נתך ארצה" (פס' לג) ואף פרעה התבונן על כך "וירא פרעה כי חדל המטר והברד והקולות".

עוד יש לדקדק בדברי הכתוב "וירא פרעה כי חדל המטר והברד והקולות ויוסף לחטא ויכבד לבו הוא ועבדיו" ומשמע שראה דבר מה בעצירת המכה שהביאה אותו להוסיף לחטוא, ויש להבין היאך ראה בהפסקת המכה הצדקה להמשיך ולהקשות את ליבו.

והנראה בזה, שבמכת צפרדע מצינו ששאל משה רבינו את פרעה אימתי הוא חפץ שתיפסק המכה וענהו פרעה "למחר" (ח ו), ובקשתו מתמיהה, מדוע מבקש הוא שתישאר המכה עוד יום אחד, ולא ביקש להפסיקה לאלתר. וביארו המפרשים (אבן עזרא; רמב"ן) שחשב פרעה, כי משה רבינו מבין בחכמת האסטרולוגיה, וכי כל אותה מכה, אשר אותה ניבא משה, הייתה באה בין כה וכה על פי מזלה של מצרים במערכת כוכבי השמים. עתה, כאשר בא משה לבשר על ביטולה של המכה, חשב פרעה, כי משה יודע בראיית האצטגנינות שלו, שהגיע העת שיסורו הצפרדעים מאדמת מצרים, ולפיכך הוא מראה כאילו בכוחו לסלק את אותה מכה. משום כך נתחכם פרעה ואמר למשה, כי ברצונו שהמכה לא תסור עד למחרת, ואז, כאשר יוסר הפגע קודם לכן, יתברר כי היא לא באה ע"י משה ולא התבטלה על ידו.

ויש לומר, שאף במכת ברד ביקש פרעה לבדוק האם מכה זו מקורה במערכת הטבע, או שמשה רבינו בשליחות ה', שולט על מערכות השמים. והדרך לברר דבר זה, היא האם כשתיפסק המכה ירד באותו זמן מטר או לא. שאם אבני הברד נגמרו מצד עצמם, ורק משה יודע מזה על ידי חכמתו וחשבונות, אזי כשתיגמר המכה לא ירדו עוד אבני ברד ואין כל סיבה שירד מטר. ברם, אם משה הוא השליט על הטבע, ובידו להפסיקו ברגע אחד, הרי, באותו רגע שיפסיק משה את ירידת הברד, נמצא, שיש הרבה אבני ברד התלויים באויר, אשר כבר נשרו מן השמים וטרם הגיעו עד לארץ, ואבני הברד הללו כיון שמעורב בהם אש (רש"י פס' כד) צריכה האש להמיס את הברד והמים שייזלו צריכים לכבות את האש, כך שכשיגיעו לארץ לא יהיה זה כברד אלא כמטר של מים.

אלא, שבשעה שמשה פרש את כפיו אל ה' אמנם "ויחדלו הקולות והברד" אולם "ומטר לא נתך ארצה" כפי שציפה פרעה לראות [אם אכן משה רבינו שולט בטבע] ולכן כשראה פרעה "כי חדל המטר והברד והקולות" הוכיח מזה שמשה רק יודע לכוון את הזמן מתי הברד עומד להסתיים מעצמו, וכפר בנס, ולכן הייתה בכך סיבה ש"ויסף לחטא ויכבד לבו הוא ועבדיו". ואפשר שעל כן הקדים הפסוק את המטר קודם שציין שהפסיק הברד והקולות, כי עיקר הסתכלותו של פרעה הייתה על המטר ועל כן הוזכר דבר זה ראשון בפסוק.

אך לפי האמת שהקב"ה שולט בטבע שליטה ללא מצרים, הטעם שלא ירד מטר בשעה שהפסיקה מכת ברד, לפי שאבני ברד אלו שנוצרו להינקם מהמצרים אויביהם של ישראל, נשתמרו להנקם מאויבי ישראל בשתי מלחמות עתידיות – מהאמוריים במלחמת יהושע כמבואר בכתוב (יהושע י יא) "ויהי בנסם מפני ישראל הם במורד בית חורון וה' השליך עליהם [אמוריים] אבנים גדולות מן השמיים עד עזקה וימותו רבים אשר מתו באבני הברד מאשר הרגו בני ישראל בחרב" (יעויין במ"ר יב ז; תנחומא בא ד; ברכות נד ב) וממגוג ומגוג במלחמתם לעתיד לבא (יחזקאל לח כב; יעויין במדרש שם) ולכן לא נמסו כדרך הטבע בסיום מכת ברד בארץ מצרים.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת וארא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס