בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
פרשת ויחי
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » פרשת ויחי

פרשת ויחי

הרב משה שינפלד כ״ב באדר תש״פ (18.3.20) 23:13

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

"וַיְבָרֶךְ אוֹתָם, אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם" ( מט, כח).

יעקב אבינו מרגיש שחייו עומדים בפני סיום ושרגע פטירתו קרב ובא. יעקב מקבץ את ילדיו, מאפיין כל אחד מהם ומשרטט את תרומתו המיוחדת של כל אחד לעם היהודי ההולך ומתהווה. יעקב מכיר היטב את תכונתו הייחודית של כל אחד מילדיו, ובהתאם לסגולתו זו הוא מעניק לו ברכה, ומצביע על התפקיד אשר עליו למלא בהיסטוריה. זוהי כוונת הפסוק: "וַיְבָרֶךְ אוֹתָם, אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם" (בראשית מט, כח). יעקב מברך כל אחד מילדיו בהתאם לנתונים ולתכונות שהתברך בהם מטבעו. "כמו שהגדנו כבר למעלה בסוד ברכות, שאינו כלל עניין של חלוקת מתנות בעלמא, אלא כי יש סדר ומהלך לברכות. מעולם לא תבואנה אלא לראויים ומיוחדים להן, ומה שראוי ומיוחד לכל אחד, הוא אשר ניבא להם אביהם והוא הוא אשר חלק להם ובירכם" (רבי ירוחם ממיר, "דעת תורה" עמוד רעז).

באמצעות הברכה יוכל כל אחד להטמיע את ייחודיותו בכלל.

עם זאת, לצד הברכות שמברך יעקב את בניו, הוא אינו מונע ביקורת מאלה הזקוקים לה. תפקידה של הברכה היא להוריד לאדם שפע מלמעלה. יעקב יודע, שאי אפשר להאציל ברכה, אם 'כלי הקיבול' מנוקב. כדי שהברכה תחול על ראשי כל בניו, הוא מגלה להם את הפגמים אשר עליהם לתקן באישיותם, וכך יוכלו להשלים את עצמם ולהכיל את הברכה.

אחת הברכות החשובות ביותר בחיים היא הכרת הליקויים. אם יש הכרה בליקוי, ניתן לטפל בו. אם אין הכרה, לא ניתן לדעת מהו הגורם לבעיות ולא מה צריך לשפר. יעקב גילה לבניו מהו הפגם המרכזי שעליהם לתקן, וכך ממילא יוכלו לזכות בשפע המיועד להם משמים. כך שגם אמירה הנראית ביקורת – היא בעצם ברכה עצומה.

"תוכחה" פירושה בירור דברים (רש"י, בראשית כ, טז). אדם צריך להיות אסיר תודה למי שעוזר לו להבהיר ולפזר את הערפל השורר בקרבו.

רבי טרפון, מדור התנאים, אמר: "תמה אני אם יש בדור הזה מי שמקבל תוכחה" (ערכין טז ע"ב). ככל שהדורות יורדים, קשה יותר לשמוע תוכחה. אנשים מעדיפים לחיות בערפול ובטשטוש.

נתבונן בברכה ובתוכחה שהעניק יעקב לשמעון ולוי: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים, כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם. בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי, בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי. כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ, וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר. אָרוּר אַפָּם כִּי עָז, וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה, אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל" (מט, ה-ו).

יעקב מדגיש את רגש האחווה של שני בניו: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים" – יש ביניהם רגש אחווה, אולם הם השתמשו בו באופן מופרז. היכן? כששכם בן חמור פגע בדינה אחותם, גאה רגש האחווה שבהם יתר על המידה והם הרגו את כל אנשי שכם. בשם רגש האחווה הם חשו צורך להגיב, ומהר, על העוול שנעשה לאחותם. וכן ברצונם הם עקרו את השור, כלומר, הם רצו להרוג את יוסף, המכונה "שור" – "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ" (דברים לג, יז). (ניתן לעיין ברש"י, הוא מוכיח ששמעון ולוי היו מובילי התכנון להרוג את יוסף.)

יעקב עושה עמהם חסד, ומצביע על הלקות שהם צריכים לתקן.

התבוננות מעמיקה בדברי יעקב מגלה לנו דבר נוסף: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים, כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם." כלומר, חוץ מעצם הביקורת על שימוש מוגבר במידת הכעס ("כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ") ועל עצם המעשה שלהם, הוא מדגיש שהם השתמשו בכלי חמס. "חמס" בלשון הקודש משמעו גזל. אילו כלים גזלו שמעון ולוי? רש"י עונה: "אומנות זו של רציחה חמס הוא בידכם, מברכת עשיו היא זו, אומנות שלו היא, ואתם חמסתם אותה הימנו." יעקב מבקר את שמעון ולוי לא רק על עצם המידה, אלא גם על כך שאומנות הרציחה גזולה בידם. מעשה זה לא נבע מתוכם, מתוך אישיותם ותכונותיהם, אלא היה 'גנוב' מעשיו – "ואם כן הרי אינם מקוריים, אינם עצמיים. מידות חקויות [מלשון חיקוי] שבאדם הם תביעה מיוחדת בעצם מציאות האדם" (רבי ירוחם ממיר, "דעת תורה" בראשית, עמוד רע"ה).

מדהים. יעקב תובע משמעון ולוי לא לחיות בחיקוי. אל תחקו אחרים – היו מי שאתם. אם אדם הולך עם האישיות שלו עד הסוף הוא מצליח, אולם כשהוא מחקה אחרים – הוא יישאר מאחור. זאת משום שכשאלוקים מטביע באדם תכונה מסוימת, הוא מעניק לו יחד עם זאת כלים להתמודד עמה, אולם כשאדם מחקה אחרים ומאמץ לעצמו סגנון לא לו, סביר שהוא יפגין התנהגות שאינה מידתית.

"יתבונן האדם בכוחותיו ויראה כמה מהם לקוחים וחיקויים מזולתו. האדם בטבעו מחקה הוא את סביבתו, ואיש משכיל יוכל לראות כי יש וכל רכוש מידותיו מאחרים הם, מידות הכי נעלות, טובות בתכלית והן לא שלו הנן" (רבי ירוחם ממיר, שם).

חובה להדגיש: ודאי שאדם צריך ללמוד מאחרים מידות טובות, אך עליו להפוך את אותה מידה לרכוש פרטי. ללמוד אותה, להבין אותה וליישם אותה מתוך הבנה פנימית והכרה עמוקה, ולא לאמץ אותה באופן חיצוני כדי להשתוות לאחרים ולהיות כמותם.

כשיעקב מבקש לברך את בניו, הוא אומר: "הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם" (מט, ב). "הקבצו ושמעו – על שתי מילים אלו של אבינו הנוטה למות עומדת כל ההיסטוריה היהודית עד לאחרית הימים. מבחינה חומרית הרי אתם בני יעקב, מיעוט חסר אונים, הקבצו, היו מאוחדים, התגבשו לעם אחד, אל תתפוררו, כוחכם באחדות, בקיבוץ. ועוד: 'שמעו בני יעקב' – רק כך יוכלו גם המעטים החלשים לנחול ניצחון על הרבים הגיבורים. רק בכוח הרוח והשמיעה, בכוח ההתמסרות לערכי הרוח… 'ושמעו אל ישראל אביכם', השתייה ממעייני הרוח היהודית ורגש האחדות והליכוד, אלה הם דברי הצוואה של יעקב" (רבי שמשון רפאל הירש).

הרב משה שינפלד והאיש משה פרשת ויחי רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס