בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
חנוך לנער: פרשת ויחי
ראשי » יהדות » ווארטים » חנוך לנער » חנוך לנער: פרשת ויחי

חנוך לנער: פרשת ויחי

הרב משה בירנבוים כ״ב באדר תש״פ (18.3.20) 23:10

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

"איש אשר כברכתו ברך אותם" יעקב אבינו מברך את בניו לפני מותו, ומהי אותה ברכה? מעניין לראות שחלק מברכותיו נשמעות רק כתיאור אופי "גור אריה" "חמור גרם"  וחלק אחר הן בכלל תכונות שליליות "פחז כמים" "ארור אפם כי עז" ועדיין הכל מוגדר כברכות כי הברכה הכי גדולה לאדם היא לעמוד על אופיו ולהכיר את תכונותיו.

כדי לחנך את ילדינו- תלמידנו אנחנו צריכים לזהות את הכוחות המיוחדים של כל אחד, את התכונות המאפיינות אותו, ובמה חזק יותר, לאחר מכן, נכוון אותו להשקיע ולשים דגש על כוחות אלו, לפתח אותם, "לשדרג אותם" ולהוציא אותם מהכח אל הפועל.

וזהו תמצית דבריו של גאון החינוך הרה"ק מפיאסצנא הי"ד במבוא ל"חובת התלמידים" על הפס' "חנוך לנער על פי דרכו" – "לא בכל הנערים שווה הוא החינוך, תלוי הוא בכל נער ונער כפי טבעו, דעתו, מדותיו ואותם על המחנך להכיר. ולא די לו למחנך אם רק את עצמו ודעתו לבד יכיר, כי במתחנך הדבר תלוי … רק גם בדעת התלמיד יאחז, ישמש ויפעל, ולא מה שיצווה ויחנך לזה, יצווה ויחנך לתלמיד אחר השונה ממנו בטבע, רצון ומידות.

וממשיך "גנן הוא בגן ה' לעבדה ולשמרה, ואף אם יראה בהם נערים אשר לפי הכרתו מרי נפש הם ומידות רעות להם, ידע שזה טבע של גרעיני הנשמות ובסר המלאכים, מרים הם בחניטתם ומלאים עסיס בגדלותם"  ומדגיש "אין מדה וטבע רע בהחלט בילדי ישראל, הורנו הבעש"ט ותלמידיו, רק שצריכים לדעת איך לשמש בהם ולגודלם"

ומה נאים הם דברי המחנך הדגול הרש"ר הירש בפ' תולדות "חנוך לנער על פי דרכו" – חנכהו למטרה הגדולה האחת על פי דרכו המיוחדת לו . בהתאם לעתיד הצפוי לו מנטיותיו. מי שמושיב את יעקב ועשיו על ספסל לימודים אחד, ובאותם הרגלי חיים, מחנך אותם כאחד לחיי לימוד ומחשבה – מובטח לו, שאת האחד מהם הוא מקלקל. יעקב ישאב ממעין החכמה בחפץ גובר והולך, ואילו עשיו רק יצפה ליום, בו ישליך מאחורי גבו את הספרים הישנים… ובדרך שמעצם טבעו סולד בה. אילו העמיקו יצחק ורבקה לחדור לנפש עשיו… האיך יכולים גם האומץ, הכוח והגמישות הרדומים בנפש עשיו – האיך יכולים כל אלה להטות שכם לעבודת ה', כי אז "הגיבור" שלעתיד לא היה הופך ל"גיבור ציד" אלא ל"גיבור לפני ה'" באמת.

כהורים ומחנכים עלינו לזהות את כוחות הנפש של הילד, לחבר אותו לחלום שלו, לחזון שלו, ולא לתסכל אותו עם חזון זר שהוא לא מחובר אליו.

"חנוך לנער ע"פ דרכו" חנכהו למטרה הגדולה האחת על פי דרכו המיוחדת לו, בהתאם לעתיד הצפוי לו מנטיותיו.

איך מגיעים לזה??

גם את זה יעקב אבינו מלמדנו "שכל (החכים) את ידיו" מדוע יעקב הזקן מתאמץ להחליף ביו ידיו ולא מבקש מנכדיו להחליף בינהם את המקומות???

יעקב מלמדנו שוב פרק בחינוך – שיעקב מזהה שוני בין הילדים, כדי לעודד צמיחת עתידם, הוא מתאים את עצמו אליהם, ולא להיפך!!! לא הם יתחלפו!! הוא יחליף את ידיו!!! כי המחנך צריך להתאים את עצמו לחניך, ולא יחכה שהתלמיד ישתווה אליו.

וגם את זה מדגיש  הרה"ק מפיאסצנא הי"ד במבוא ל"חובת התלמידים"  וכך דבריו "כי לא בתלמיד ובבן, רק בו – במצווה לבד – הדבר תלוי" " המחנך שרוצה לגלות את נשמת התלמיד הטמונה והגנוזה בו, לגדלה ולהבעירה שתבער באש של מעלה …מוכרח הוא להרכין את עצמו אל התלמיד המתחנך על ידו, ולחדור אל תוך קטנותו ונמיכיותו, עד אשר יגיע אל ניצוץ נשמתו הגנוזה אף נעלמה, ולהוציאה ולהצמיחה ולגדלה".

הרב משה בירנבוים חנוך לנער פרשת ויחי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס