בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
חששם של האחים
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » חששם של האחים

חששם של האחים

הרב מאיר אסטריק ח׳ באדר תש״פ (4.3.20) 11:33

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף וגו' ולא יכלו אחיו לענות אותו כי נבהלו מפניו; ויאמר יוסף אל אחיו גשו נא אלי ויגשו ויאמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצרימה; ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי הנה כי למחיה שלחני אלוקים לפניכם" (פרק מה פסוקים ג – ה).

ויש להעיר בפרשה זו. ראשית, מה הוסיף יוסף באמירתו השניה (פס' ד) "ויאמר אני יוסף" יותר מאשר אמר להם קודם לכן (פס' ג) "אני יוסף". והרגיש בכך רש"י ופירש שבתחילה נבהלו ממנו מפני הבושה, וכשראה שמפני הבושה הם נסוגים לאחור קרא להם בלשון רכה ותחנונים והראה להם שהוא מהול. וצריך ביאור, שכיון שבאמירתו הראשונה "אני יוסף" (פס' ג) נבהלו מפניו מפני הבושה מוכח אפוא שהאמינו לו שהוא יוסף, וכיון שלא היה להם ספק בקביעת הזיהוי מה הוצרך יוסף להראותם שהוא מהול. עוד הקשו המפרשים מה הוכחה יש בכך שהוא מהול, והרי כל המצרים נימולים היו [שכך ציוום יוסף ושמעו לו (רש"י מא מה)]. עוד יש להעיר בכפילות הלשון "אל תעצבו" ו"אל יחר בעיניכם". וכן יש לדקדק במה שאמר יוסף "כי מכרתם אותי הנה" ומשמע שישנה משמעות במה שמכרוהו למצרים דווקא.

והנה, כשהשבטים חזרו ממצרים ובישרו ליעקב כי יוסף חי ומושל בכל ארץ מצרים, כותבת התורה "ויפג לבו כי לא האמין להם" (מה כו) ורק כשהראו לו את העגלות ששלח יוסף אזי "ותחי רוח יעקב אביהם". ותמהו המפרשים מדוע מתחילה לא האמין יעקב לבניו, וכי עלה בדעתו שבניו ישקרו לו בעניין זה ורק על ידי העגלות השתכנע שבניו לא בדו דבר זה מליבם. עוד יש להעיר שיעקב מיאן לקבל תנחומים על יוסף וכתב רש"י (לז לה) "אין אדם מקבל תנחומין על החי וסבור שמת, שעל המת נגזירה גזירה שישתכח מן הלב ולא על החי". וכיון שכך היה על יעקב אבינו להבין דבר זה, ולהסיק כי אם אינו יכול להתנחם הרי שיוסף חי, ואעפ"כ יעקב אבינו אינו מתנחם בכך וממשיך באבלו.

אך הביאור בזה, שאמרו חז"ל (במדבר רבה כא ד) גדול המחטיאו יותר מן ההורגו – שחמור שבעתיים הפסד העולם הבא מהפסד העולם הזה. וידוע שבמרוצת הדורות יותר משחששו היהודים למוֹת ילדיהם חששו מהעברתם על הדת. וזה היה עיקר חששו ואבלו של יעקב אבינו שמא יוסף הקדיח את תבשילו ויצא לתרבות רעה. ויותר משחשש ממוות פיזי של יוסף, חשש ממוות רוחני, ועל כן לא קיבל עליו תנחומים שאף שידע שכנראה יוסף חי, עדיין אין בכך ניחומים לחשש העיקרי, שמא אינו חי כיהודי. וכשבאו האחים ואמרו ליעקב "את כל דברי יוסף" ואמרו שמתנהג כיהודי ולא נפל ממדרגתו הרוחנית, אזי "ויפג לבו כי לא האמין להם". ולא חשד שמא משקרים הם ושלא מצאו את יוסף אלא שלא האמין שיוסף הצליח להחזיק בתומתו בתוך תועבת ארץ מצרים, ורק כשראה את העגלות שהיה בהם הוכחה למדרגתו הרוחנית (רש"י שם) רק אז "ותחי רוח יעקב אביהם".

ועתה יש לומר, שצער האחים במכירתו של יוסף היה כפול, גם מהחשש שמא ימות, וגם שע"י המכירה הגיע למצרים שהייתה ערוות הארץ ובקל היה יכול לחטוא לולא דמות דיוקנו של אביו שעמדה לו להנצל מהחטא (רש"י לט א) וחשש זה גדול הוא מהחשש של מיתה כפי שהתבאר לעיל. וכשראה יוסף שנבהלו מפניו כשאמר להם אני יוסף, הבין שבהלתם ובושתם אינה רק מעצם המכירה שהייתה יכולה לגרום למותו, אלא עיקר בהלתם שהמכירה הייתה למצרים, וגדול המחטיאו יותר מן ההורגו.

ועל כך אמר להם יוסף גשו נא אלי, והראם שהוא מהול, ולא התכוון יוסף להוכיח במילתו שאכן יוסף הוא שהרי ראה שכבר האמינוהו בדבר זה, ועוד שאין בכך הוכחה שהוא דווקא יוסף [שהרי אף המצרים מלו וכפי שהקשינו לעיל] אלא רצה להפיג חששם שמא לא עמד בצדקו, ואמרו חז"ל (עירובין יט א) שהפוגם בקדושת המילה ניכר בו פגימה זו, וידעו שבטי ק-ה להבחין בכך.

ולפי זה מדוקדק כפילות לשונו של יוסף "אל תעצבו ואל יחר בעיניכם" כי העצבון הוא על עצם המכירה והחשש שימות, והחרון הוא על המכירה למצרים למקום שיכול היה להידרדר בקלות לפריקת עול. ומדוקדק מה שאמר "כי מכרתם אותי הנה" דהיינו למצרים מקום ערוות הארץ, שכיון שאתם רואים שלא פגמתי ולא חטאתי לכן אל תעצבו, כי הכל מכוון משמים, כי בדרך הטבע לא מצוי שאח יתאכזר אל אחיו למוכרו לעבד, אם לא שהקב"ה מסובב הסיבות רצה בכך כדי שיהיה לכם למחיה.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת ויגש רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס