בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מהותה של ערבות
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מהותה של ערבות

מהותה של ערבות

הרב מאיר אסטריק ח׳ באדר תש״פ (4.3.20) 10:56
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

כאשר ירדו השבטים למצרים, אמר להם יוסף שחושד שהם מרגלים ורק הבאת בנימין תבטל חשד זה. אך כאשר ביקשו האחים מיעקב אבינו את רשותו ליקח את בנימין למצרים סירב יעקב אבינו לפי שחשש הוא לאבדו כפי שאיבד את יוסף ושמעון. כיון שכך הציע ראובן ליעקב אבינו, תנה לי את בנימין ואם לא אשיבנו אליך תמית את שני בני (מב לז), אמר לו יעקב אבינו "לא ירד בני עמכם" (פס' לח) ופירש רש"י "לא קיבל דבריו של ראובן, אמר בכור שוטה הוא זה, הוא אומר להמית את בניו וכי בניו הם ולא בני".

וצריך ביאור מה באמת סבר ראובן כשהציע להרוג את שני בניו אם לא ישיב את בנימין [ויעויין בשו"ת חתם סופר (או"ח רח) ובשו"ת בנין ציון (ח"ב קעד) ובמפרשים]. ועוד, שלאחמ"כ יהודה הציע ליעקב אבינו "אם לא הביאותיו אליך והצגתיו לפניך וחטאתי לך כל הימים" (מג ט) ופירש"י שאמר יהודה ליעקב שאילו לא ישיב את בנימין הוא ינודה גם בעולם הזה וגם בעולם הבא, והצעה זו קיבל יעקב. ויש להבין מדוע לא אמר לו יעקב אבינו שאף הצעה זו שטות היא, שהרי אתה בני, ואין אני חפץ שתהא מנודה בעוה"ז ובעוה"ב. ובכלל מה עניינה של ערבותם של ראובן ויהודה והרי במידה ובנימין לא ישוב לא ירוויח יעקב אבינו מאומה בהמתת נכדיו או בנידויו של יהודה.

ולהבנת הדברים יש להקדים ולבאר את עניינה של הערבות. כאשר אדם נוטל ערבות על הלוואה, מקובל להבין שעיקר התחייבותו היא לפרוע את ההלוואה במידה והלווה לא יפרענה. אך בגמ' (בב"ב קעג ב) דימו בין ערב הלוואה לערבותו של יהודה, ואצל יהודה ודאי שאין כוונת הערבות להשיב דבר אחר תמורת בנימין, שהרי במידה ובנימין לא ישוב לא יעזור ולא יוסיף ליעקב אבינו מאומה מה שיהודה יהיה מנודה מב' העולמות.

אך הביאור הוא, שמחויבותו של הערב לפרוע את חוב הלווה אינה עיקר הערבות אלא תוצאת הערבות. ועיקרה של הערבות היא התחייבות על כך שהדבר שנילקח ישוב לאדוניו, ובמקום שאין הלווה פורע את חובו צריך הערב לגרום שההלוואה תוחזר, אלא שבדרך כלל עושה כן על ידי שמשיב את ההלוואה מרכושו, אך מ"מ אין זה אלא תוצאת הערבות שיתחייב שההלוואה תחזור למלוה. ובכך מתבארת ההלכה ש"כל ישראל ערבין זה בזה" (שבועות לט א) שאין הכוונה שראובן צריך לקיים את המצוות במקום שמעון [והוא דבר שלא ניתן לקיימו שהרי אין האחד יכול להניח תפילין תחת חבירו] אלא הכוונה שראובן אחראי ששמעון יקיים את חובתו כלפי ה' ועליו לדאוג לכך בכל האמצעים העומדים לרשותו כגון תוכחה וכדו'.

ובכך נבין את הצעתם של ראובן ויהודה, שלא אמרו ליעקב אבינו שאילו בנימין לא ישוב יקבל תמורתו את בניו של ראובן או נידויו של יהודה, אלא התחייבו שבנימין ישוב אל אביו שזהו יסודה של הערבות, והדרך לגרום שיתמסרו לכך בכל כוחם היא ע"י שיפסידו דבר מה אילו לא ישיבו את בנימין. ומעולם לא הייתה כוונתם שאכן יפסידו דברים אלו שאמרו, אלא שהשתמשו בהתחייבותם זו כדי לזרז עצמם בערבות ולגרום שישתדלו בכל כוחם לבל יגיעו לידי הפסד זה.

ועתה ניתן להבין מדוע יעקב אבינו קיבל את ערבותו של יהודה ודחה את ערבותו של ראובן. דכפי שנתבאר מה שהציעו ראובן ויהודה להפסיד זה את בניו וזה את חלקו בב' העולמות לא הייתה כוונתם שתהיה זו תמורה לבנימין אלא דבר שיזרזם להשתמש בכל כוחם להשבתו של בנימין. והנה, אצל ראובן אף אם לא היה משיב את בנימין לא היה יעקב אבינו הורג את נכדיו, וממילא התחייבות זו לא מוסיפה כל זירוז לראובן ועל כן כינהו יעקב אבינו "בכור שוטה". אך אצל יהודה נידויו יעשה ממילא בלא תלות ביעקב אבינו כלל, ואף שאין יעקב אבינו חפץ שיהודה יפסיד את חלקו בב' העולמות, אך ידע יעקב אבינו דמכיון שבמידה ויהודה לא ישיב את בנימין יחל נידוי זה, ממילא יהודה יעשה כל אשר בכוחו על מנת להשיב את בנימין, ולפיכך נתרצה בכך יעקב אבינו והסכים למסור בידו את בנימין.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת מקץ רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס