בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
טענתו של יעקב
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » טענתו של יעקב

טענתו של יעקב

הרב מאיר אסטריק ח׳ באדר תש״פ (4.3.20) 9:57

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"ותאמר [רחל] אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי; ויחר אף יעקב ברחל ויאמר התחת אלוקים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן" (פרק ל פס' א-ב). וביאר רש"י שטענה רחל ליעקב שיש לו להתפלל עליה כשם שהתפלל יצחק על רבקה, וענה לה יעקב שלאביו לא היו בנים ולפיכך התפלל, אך לו [ליעקב] ישנם בנים ונמצא שהוא אינו בכלל הגזירה אלא רחל. ורבו התמיהות בפרשה זו, ראשית מדוע חרה אף יעקב ברחל, והרי לא ביקשה אלא שיתפלל עליה, ואף שמבואר במדרש (ב"ר עא ז) שיעקב נתבע על תשובתו לרחל "וכי כך עונין את המועקות" מ"מ משמע שלא נתבע אלא על שענה לה בחריפות לשון אך לא על עצם טענתו. וגוף טענתו של יעקב "התחת אלוקים אני" טעונה ביאור, וכי בשביל להתפלל על הזולת צריך להיות כאלוקים. וביותר תמוה מה שהוסיף לטעון שאביו היה בכלל הגזירה ואילו הוא כבר זכה לבנים, וכי מפני שהוא אינו צריך לכך אין לו להתפלל בעבור אשתו. עוד יש להבין מדוע רק אחר לידת יהודה התעוררה רחל לבקש מיעקב שיתפלל עבורה ולא קודם לכן.

ולעיל (כט ז) "ואחר ילדה [לאה] בת ותקרא את שמה דינה" וברש"י "שדנה לאה דין בעצמה, אם זה זכר לא תהא רחל אחותי כאחת השפחות, והתפללה עליו ונהפך לנקבה", ומבואר שאילולא תפילתה של לאה לא הייתה זוכה רחל להיות אפילו כאחת השפחות, ויש להבין במה חטאה רחל שנגזר עליה פחיתות זו שלא להיות אפילו כאחת השפחות. וסמוך לכך נאמר (פס' כב) "ויזכור אלוקים את רחל וישמע אליה אלוקים ויפתח את רחמה" ופרש"י "זכר לה שמסרה סימניה לאחותה". ויש להבין, מדוע רק עתה לאחר לידת רוב השבטים ודינה, עלה זכרון הסימנים לפני ה'. והלא מסירת הסימנים הייתה עוד קודם שנישאה ליעקב.

והביאור בזה, דמצינו אצל אברהם ויצחק שלא נשאו אלא אשה אחת, ואף יעקב מתחילה היה צריך לישא אישה אחת והיא רחל, וממנה היו צריכים לצאת כל י"ב השבטים, ולאה הייתה מיועדת להנשא לעשיו, כמבואר במדרש רבה (ע טז), והרחיב בכך בתנחומא ישן (ויצא סימן יב) "כיון שילדה רבקה עשו ויעקב, נולדו ללבן שתי בנות לאה ורחל, שלחו אגרות אלו לאלו והתנו ביניהן, כדי שיטול עשו את לאה, ויעקב רחל". ובשעה שנתנה רחל ללאה להנשא ליעקב במקומה, מלבד שהקריבה בכך שהיא תנשא לעשו במקום לאה (יעויין ברש" כא כב), עוד מסרה בידה להיות אשתו היחידה של יעקב ולזכות בי"ב השבטים שהיו צריכים לצאת ממנה. ולפיכך אע"פ שלבסוף נשא יעקב גם את רחל מ"מ זכות הבאת השבטים נשארה אצל לאה ומשום כך נמנע מרחל פרי בטן, לא כעונש חלילה אלא שזכות הבאת י"ב השבטים נמסר ללאה, ולכן לא ביקשה רחל מיעקב שיתפלל עבורה אלא רק לאחר שראתה שלאה הפסיקה לילד (כט לב) וחשבה שמא ניטלה מלאה זכות זו, ואף היא תוכל לילד.

ועתה נפתח פתח להבין את תשובתו של יעקב "התחת אלוקים אני". שטען לרחל הלא י"ב השבטים הם בחלקה של לאה וכי בכוחי ליטול מאחד על מנת ליתן לשני והלא רק מי שהעולם ברשותו יכול לעשות כן, ומשום כך לא התפלל עליה עד עתה לפי שאין ראוי לבקש מהקב"ה לגרוע דבר מבריה אחת ע"מ ליתן לזולתה, וזהו שאמר יעקב שלו יש בנים, דרצונו לומר שהשבטים באים בזה אחר זה כסדר הראוי להם ואינם נצרכים לתפילה מיוחדת, ולהתפלל שינטלו מלאה וינתנו לרחל זוהי תביעה שאינה כהוגן [ואמנם השפחות כיון שלא היו עקרות בטבעם אזי כאשר נישאו ליעקב נתעברו הימנו וכיון שמיטתו של יעקב שלימה ממילא נכללו בכלל השבטים, אולם אצל רחל שהייתה עקרה בטבעה, לא יעשה לה הקב"ה נס כדי שתגרע מזכויותיה של לאה].

ועתה מתבאר היטב מדוע לא הועיל לרחל זכות מסירת הסימנים תכף שנישאה ליעקב אלא רק לאחר לידת דינה. דאף שבזכות מסירת הסימנים ראויה הייתה להיפקד לאלתר, אולם לא היה בכוחה ליטול מלאה את זכותה. אולם עתה שנתעברה לאה בשבט נוסף אלא שחמלה על אחותה שלא תהא פחותה מן השפחות והתפללה שתלד נקבה ולא זכר [ושמע הקב"ה תפילתה ונהפך הבן לבת], גילתה בכך לאה שמוותרת היא על זכותה להביא את ב' השבטים האחרונים וחפצה היא שרחל תזכה בכך, וכיון שכך חזרה והתעוררה זכות מסירת הסימנים ונפקדה רחל לאלתר.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת ויצא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס