בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
חינוך לחיים – פרשת שלח
ראשי » יהדות » ווארטים » חנוך לנער » חינוך לחיים – פרשת שלח

חינוך לחיים – פרשת שלח

הרב משה בירנבוים י״ז בסיון תשע״ט (20.6.19) 12:20

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

להתחיל ברגל ימין –"ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה"

כבר כאשר הילד בעריסה , תכוון להרים אותו תרומה לה'. ומיד כשאתה מוציא אותו מתוך העריסה…, זה יהיה מתוך שמחה ותענוג . וכאשר אתה מתחיל ללמד אותו צריך שיהא מתוך שמחה ועונג . ובכל הצלחה תראה לו עד כמה אתה מרוצה ושבע רצון ממנו . תעודד ותמריץ אותו על כך וזה יגרום לו לחשק להמשיך בהצלחה. כל אחד ובוודאי ילד רוצה לקבל מילות עידוד ורוצה שיהיו מרוצים ממנו. וזה יגרום לחדוות היצירה , למוטיבציה ולעשייה עד אין סוף.

אם כך מכוונים אותו מתחילה "ראשית עריסותיכם" בדרך כלל כך יהא ההמשך.

הורים ומחנכים הם האחראים לכך שהילד יתחיל ברגל ימין  ומספרים על צדיק אחד שאמר שהרבי הכי טוב שלו זה הרבי שלימד אותו א"ב . אם ההתחלה טובה – גם ההמשך יהא טוב .

וצריך להדגיש ולהזכיר לו דברי כלב בן יפונה "עלה נעלה"- "אפילו בשמים והוא אומר עשו סולמות ועלו שם, נצליח בכל דבריו". ובא ללמדנו כי ביד האדם להעפיל למדרגות גבוהות ביותר אך בתנאי שילך צעד אחר צעד , כי א"א  לעלות בפעם אחת עד שמי השמים . מה יעשה?? יחשיב כל פעולה קטנה. וזה ילמד מעליה בסולם – שעולים עליו מדרגה אחר מדרגה עד ש"בוא יבוא ברינה" למעלה למעלה.

**

"היש בה עץ אם אין והתחזקתם ולקחתם מפרי הארץ …" – "היש בה עץ" אם יש בהם אדם כשר שיגן עליהם בזכותו רש"י. שאל הרה"ק רבי יואל מסאטמר זי"ע אם אמנם – "היש בה עץ" הכוונה לתור ולבדוק אם יש בה אדם כשר, מה איפוא עניינו של המשך הפסוק: "ולקחתם מפרי הארץ"? זאת ועוד, כיצד ניתן להטיל עליהם לבדוק אם יש בה אדם כשר, שהרי זהו ענין המסור ללב, שפעמים כלפי חוץ ייראה האדם ככשר, אולם לא בהכרח שתוכו כברו, ומנין איפוא ידעו מי הוא זה אשר בכוחו להגן עליהם בזכותו? אלא ההסבר הוא כך והוא יסוד גדול! שנתן – בידם אות וסימן מובהק להכיר בטיבו של אדם. כי מהותו האמיתית של אדם ניכרת על פי התנהגותם של "פירותיו", דהיינו בניו ותלמידיו, אם הולכים הם בדרך הישר, אות הוא שכשר הוא, אך אם אין הם הולכים בדרך ה', סימן שאין תוכו כברו, ואך כלפי חוץ נראה כצדיק. וזה שאמר הכתוב: "היש בה עץ אם אין" שיראו אם יש בה צדיק שיגן עליה – בזכותו. וכיצד תדעו זאת "ולקחתם מפרי הארץ" צאו וראו את הנהגתם של בניו ותלמידיו, וכך תדעו אם כשר הוא באמת…

ילדים קולטים טוב מאוד מה חשוב בעיני ההורים שלהם ומה פחות וכדברי הגמ' במסכת שבת כ"ג "דרחים רבנן- הוו ליה בנין רבנן" שמי שאוהב ת"ח, יהיו לו בנים ת"ח כי הילדים קולטים טוב מאוד מה חשוב אצל הוריהם ולפי זה הם מתחנכים וזה מה שמשפיע עליהם ואת זה הם מיישמים. הילד רואה בבית מהי שיחת חולין של האב, האם מדבר לשון הרע, האם עושה צחוק מכל דבר או שהדיבור שלו הוא גם שיחת חולין של ת"ח , אם הוא מכבד ת"ח, מוקיר דברים של קדושה וגם תורם להם מתוך שהוא מחשיב את הדבר וכד' וכד'

יש ילדים שהוריהם אומנם עוסקים בתורה אבל אם כאשר האב בא הביתה, הוא עוסק רק בצרכי חולין-  את זה הילד רואה ובעינים שלו רואה שזה מה שחשוב בבית ומה סדר העדיפויות לעומת זאת יש אנשים שלא הוגים בתורה אלא בעסקיהם אבל כשבאים הביתה בערב מיד רצים לשיעור תורה למרות העייפות ובבית מדברים על חשיבות התורה ולומדיה וכד' ממילא הם קולטים שזה הדבר החשוב.

**

"אסור. אסור. אסור. הכל אסור בתורה”. נשמעת הטענה מפי הרבה תלמידים וילדים.   ומה נענה להם?? הגמ' בחולין דף קט מספרת על ילתא, אשתו של רב נחמן, שבקשה ממנו הרי כל מה שאסר לנו הקב”ה בתורה – התיר לנו דבר אחר לעומתו. לדוגמה: אסר לנו דם – התיר כבד כנגדו, אסר לנו חזיר – אולם מוחו של הדג הנקרא שיבוטא והוא בטעם החזיר הותר באכילה. רצוני לטעום טעם של בשר בחלב. הורה רב נחמן לטבחים שיצלו עבורה ‘כחל’ – עטיני הפרה לאחר שחיטתה, שבהם יש חלב והם עשויים מבשר.(כמובן שהבישול צריך להתבצע באופן מסוים) מה נלמד מכך??

אומר ר' שלמה קלוגר  על הפסוקים “וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ד’ ועשיתם אותם, ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם”, שזה כלל בסיסי בחינוך ילדים. ישנה הקבלה ברורה בין המעשה שמותר לעשות לבין המעשה אשר לא ייעשה : “וראיתם אותו”, כנגד, “ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם”. כדי שאב-מורה יוכל לאסור על בנו פעולה מסוימת, מסיבה חינוכית, חובה עליו לתת לילדו-תלמידיו אלטרנטיבה המתירה מעשה דומה. שהרי אי אפשר לאסור על הילד פעולה אקטיבית בלא למצוא לו תחליף הגון. בכך נגרום לו לחפש תחליפים בחוץ, כי חוק הוא בבריאה “הבטלה מביאה לידי שעמום והשעמום מביא לידי חטא” אם כן, מה יעשה הבן ולא יחטא?!

לכן, מחנכת התורה, בבואך לשלול פעולה אסורה – תדאג למצוא את הפעולה המקבילה שאין כל חשש בעשייתה. ואם תציג בפניו תוכן חיובי, בגדר “וראיתם אותו”, אזי תוכל להורות לילד “ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם”.

ויותר מזה אנו רואים שה"כן" מקדים את ה"לא". קודם "וראיתם וזכרתם" ורק אחר כך "ולא תתורו" וזו הגישה החינוכית הרצויה קודם לתת ההרגשה שמותר ורק אחר כך לתת את ההגבלות שצריך.

כלל חשוב זה, אמור להתקבע בתודעתנו כאמצעי עזר נפלא להתגברות על פיתויי היצר. אם יש אופציה ליהנות בהיתר, מדוע לפזול לכיוון השלילי? חובתינו תמיד לדאוג לצד ההיתר כדי שנוכל לאסור את הדברים האסורים.

הרב משה בירנבוים חינוך לחיים חנוך לנער פרשת שלח
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס