בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
הרועה מהדרום
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » הרועה מהדרום

הרועה מהדרום

הרב משה שינפלד כ״ט באייר תשע״ט (3.6.19) 23:28

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

פרשת 'נשא' כוללת בתוכה גם את פרשת הנזיר. הנזיר שהתורה עוסקת בעניינו, הוא אדם שנחשף למחזה שלילי מסוים, שעלול לדרדר אותו מבחינה אישית, רוחנית ומוסרית. כדי שאותו מחזה לא ישפיע עליו באופן שלילי, הוא מחליט לקחת "צעד אחד אחורה" למשך תקופה מוגבלת בת שלושים יום, ולהינזר משתיית יין (רש"י במדבר ו, ב). כאשר הנזיר מסיים את תקופת ימי נזירותו, עליו להקריב קרבן וכן לגלח את שערות ראשו (במדבר ו, יח). את השיער שורפים תחת הקרבן.

התלמוד במסכת נדרים (ט ע"ב) כותב כך:

"אמר שמעון הצדיק (כהן גדול, משיירי כנסת הגדולה): מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא, אלא אחד. פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום, וראיתיו שהוא יפה עיניים וטוב רואי, וקווצותיו סדורות לו תלתלים. אמרתי לו: בני, מה ראית להשחית את שערך זה הנאה? אמר לי: רועה הייתי לאבא בעירי, הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי, ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם. אמרתי לו: רשע! למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך, במי שהוא עתיד להיות רימה ותולעה! העבודה – שאגלחך לשמים! מיד עמדתי ונשקתיו על ראשו, אמרתי לו: בני – כמוך ירבו נוזרי נזירות בישראל".

נעיין מעט במעשה זה.

שמעון הצדיק – שהיה כהן גדול במשך ארבעים שנה (יומא ט ע"א) אמר, שבמשך כל תקופת כהונתו הוא הקפיד שלא לאכול מבשר קרבן הנזירים, משום שהוא היה מסופק עד כמה הנזירים קבלו את נזירותם לשם שמים, כך שאולי הקרבן הוא בעצם קרבן לבטלה.

שמעון הצדיק ראה בתקופתו נזירים רבים, אולם  הוא התפעל רק מאדם אחד. כיצד כבש אותו אדם את ליבו של שמעון הצדיק? 

גילויים רבים על נפש האדם מתגלים במעשה זה.

אותו נזיר אמר לשמעון הצדיק כך: "רועה הייתי לאבא בעירי, הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי, ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם".

אותו אדם מגדיר באופן מושלם את אחת מדרכי הפעולה של היצר הרע: "פחז עלי יצרי". הוא הרגיש שהיצר פועל בו בחופזה ובמהירות, והוא מנסה לא לאפשר לו פנאי וזמן כדי לחשוב ולהתבונן על מה שהוא עושה. המהירות של היצר הרע היא תכסיס קטלני. יצר הרע גורם לאדם לא לחשוב לפני ביצוע העבירה, והוא "דוחף" אותו לבצע הכל במהירות כאן ועכשיו. אם אדם היה מקדיש אפילו רק חצי דקה של מחשבה והתבוננות לפני מעשיו, חמישים אחוז מהמעשים לא היו נעשים, וכולם היו מרוויחים מכך.

לימוד נוסף שלמדנו ממנו הוא כך: היצר הרע תכנן להפיל אותו באמצעות מידת הגאווה! לכן הנזיר צעק על עצמו – "רשע, למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך?". הגאווה היא אם כל חטאת, והיא מהווה בסיס לחטאים רבים. הוא הבין שהגאווה תטרוד אותו לגמרי מן העולם.

הוא פנה אל הגאווה ואמר – "למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך, במי שהוא עתיד להיות רימה ותולעה". אותו צעיר הבין, שיופיו החיצוני אינו שלו, ממילא, כיצד הוא יכול להתגאות בדבר שאינו שלו? וכי הוא יצר את היופי של עצמו? כאשר אדם משייך לעצמו את המעלות הגופניות, הוא עלול להגיע לכלל חטא. אדם צריך להזכיר לעצמו השכם והערב שהעולם לא שלו, וגם אם נמצאות בו מעלות כאלה ואחרות, הרי בסופו של דבר הוא יהיה רימה ותולעה.

נסיים עם דבר נוסף. הרי אותו נזיר מהדרום חשש שיופי גופו ושערותיו יפילו אותו, מדוע הוא לא הלך להסתפר, ודי? מדוע הוא החליט לקבל על עצמו נזירות, ואז, בסיום התקופה הוא גזז את שערותיו והעלה אותן יחד עם הקרבן?

רבי ירוחם ממיר כותב שגם לפרט זה יש משמעות סימבולית עמוקה.

אותן שערות העלולות לטרוד את האדם מן העולם, אל לנו "סתם" לגזור ולזרוק אותן – אלא עלינו להעלות גם אותן לבורא עולם. אלוקים ברא יופי בעולם, ואלוקים נתן לכל אדם את היופי שלו בהתאם לתפקידו בעולם. אין לשרוף ולכלות את היופי, אלא יש לנתב אותו לעבודת הבורא. לכן אותו נזיר לא סתם הסיר את שערותיו, אלא העלה אותן לאלוקים, יחד עם הקרבן. רש"י מדגיש, שיש קדושה בעצם השיער של הנזיר (ו, ה), משום שכל מה שברא הבורא בעולם, יש לו קדושה, אם האדם מוכן לפתוח את הפתח עבורה.

הרב משה שינפלד והאיש משה פרשת נשא רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס