"ונתן אהרון על שני השעירים גורלות"-"גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל". משל לקבוצת אנשים שסעדו סביב שולחן אחד, בתום הסעודה קמו ופנו ללכת, רק אחד מהם נותר במקומו , איש לא הבין מדוע נותר לשבת על כסאו. כשהתבוננו היטב הבחינו שעלה קטוע רגלים רח"ל. ליד השולחן נראו כל המסובים שווים, רק שנפרדו דרכם בסוף הסעודה, אז נכרו ההבדלים.
המש' במסכת יומא אומרת "שני שעירי יום הכיפורים, מצוותן שיהיו שניהן שווים המראה, בקומה ובדמים ובלקיחתן כאחד" מה הרעיון בזה?? ומה נלמד מכך?? אומר "הלבוש מרדכי" שכל ילדי ישראל שווים הם במראה ובקומה, וכולם יכולים להיות כלים לקדושה ולטהרה ולגדלות בתורה. או ח"ו ללכת לעזאזל. במה הדבר תלוי??? זה תלוי לאן שלחו אותו הוריו ללמוד!!!!
וכל זמן שהם חובשים את ספסלי בית המדרש עדיין לא ניכר ההבדל בינהם אך כאשר הם נוטשים את החממה הרוחנית,(כן גם בבין הזמנים…) כאשר הם יוצאים אל העולם הגדול ניכר ההבדל .בבחינת "אם בחוקתי תלכו" ללכת עם המטען שקבלת לכל מקום ומקום.
כשראו ישראל שלוקחים שני שעירים שווים, וזה זוכה להיות שעיר קודש לה' ולהכנס לקודש הקודשים והשני משולח לעזאזל, היה זה עבורם מוסר השכל למען דעת כי אם לא לוקחים את הבנים ומשקיעים בהם את החינוך הטוב ביותר, עלולים הפערים בין הבנים להיות גדולים ביותר. כי בגיל קטן זה "רק הבדל קטן" אך שמתבגרים זה….
המשנה באבות אומרת "מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע?? אומר המשגיח ר' מאיר חדש זצ"ל הדין נותן שכמשווים משהו צריך שיהא איזה מכנה משותף ביניהם ואז יש עניין לעסוק גם בהבדלים שבינהם, ולכא' כאן איזה מכנה משותף יש?? איזו נקודת מפגש יש בינהם?? הלא רחוקים אלו מאלו כרחוק מזרח ממערב?? אלו שקועים בבית המדרש ואלו בהבלי העולם הזה??
זועק המשגיח ואומר – אכן דומים הם!!!! שני הסוגים הללו יושבים בבית המדרש, שניהם יושבים ועוסקים בתורה, ובכל זאת אלו נחשבים תלמידי אברהם אבינו, ואלו תלמידי בלעם הרשע!!!!
במה נעוץ ההבדל??? ההבדל נעוץ במידות !!! הגם ששני סוגי התלמידים יושבים באותו בית מדרש לכל אחד יש "רב'ה" אחר. כשלומדים תורה עם המידות של בלעם, הוא ותלמידיו יורשים בסוף גיהנום ויורדים לבאר שחת. אבל כשלומדים את התורה עם מידות טובות, הרב'ה הוא אברהם אבינו ואז אשריהם בעולם הזה ונוחלים עולם הבא – כל התורה כולה תלויה במידות !!!!