בס"ד

הכנס

י״ח באייר תשפ״ה (16.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
חומרת מאכלות אסורות
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » חומרת מאכלות אסורות

חומרת מאכלות אסורות

הרב מאיר אסטריק ל׳ בניסן תשע״ט (5.5.19) 11:45
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

הפרשה פותחת בדיני טהרתה של היולדת, ובמדרש (תנחומא יב א) עמד על סמיכות פרשה זו לפרשת מאכלות אסורות. וביאר, שעוד קודם לידתו, מצווה הקב"ה לעובר שיזהר ממאכלות אסורות, ורק לאחר אזהרה זו, יוצא הוא לאויר העולם. והדבר מצריך ביאור, מהו המאפיין המיוחד שישנו במאכלות אסורות שיש צורך להזהיר עליו את העובר, והרי בין כה וכה, עתיד הוא לקבל איסור זה יחד עם כל האיסורים והמצוות.

ובפשוטו יש לבאר, שהתאווה הראשונה שישנה לתינוק עם צאתו לאויר העולם, היא תאוות האכילה, ועל כן מכינו הקב"ה ומזהירו טרם נסיונו הראשון. ויתר על כן מצינו שאף עובר במעי אמו שייך הוא לתאוות האכילה, כמסופר בגמ' (יומא פב ב) על שתי מעוברות ביום הכיפורים שהריחו מאכל ונתאוו לו, ולחשו על אזניהן שיום הכפורים הוא שמא יימנעו מלאכול. ואחת קבלה ופרשה ויצא ממנה רבי יוחנן ופרש"י "שפסק העובר מתאוותו", ואלו השניה התעקשה לטעום מהמאכל, ויצא ממנה אדם רשע. הרי, שאף עובַּר שייך לתאוות האכילה ולאיסוריה, ועל כן מצוה הקב"ה את העובר באיסור זה בנפרד משאר העבירות והאיסורים שלא שייכים בו עד גדלותו.

ובאופן אחר יש לבאר, על פי הגמ' (יומא לט א) "תנא דברי ר' ישמעאל עבירה מטמטמת לבו של אדם שנאמר 'ונטמֵתֶם בם' אל תקרא ונטמֵאתם אלא ונטַּמְטֶם". וכתבו הרמב"ם (מורה נבוכים ג מח) והרמב"ן (יא יג) והאבן עזרא (יא מג) ועוד, שהטעם שאסרה התורה לאכול דברים טמאים – משום שטבע המאכל להדבק בתכונת האוכל, ובהמות ועופות טמאים אכזרים הם, וטבעם ידבק בגוף אוכלם וע"י אכילת השקצים תהיה נפשו מטונפת ומגועלת. ואחד הטעמים מדוע אלישע בן אבויה רבו של רבי מאיר, יצא לתרבות רעה ופרק עול תורה ומצוות עד שרכב על סוס ביום הכפורים שחל בשבת, מבואר בחז"ל (ירושלמי חגיגה ב א והובא בתוס' חגיגה טו א) משום שאמו הריחה מתקרובת של ע"ז [וי"א שאף אכלה ממנו (מ"ר ו ד קהלת ז ח)] והיה אותו הריח והאכילה מפעפע בגופה כארס של נחש, ונעשה מאז גופו בעל תאוה לדבר עבירה.

ועל כן פסק הרמ"א (יו"ד פא ז) שאפי' באופן שמותר על פי דין להניק תינוק מן העובדת כוכבים, אם אפשר מן הישראלית עדיף יותר, מפני שטבען של ישראל נוח יותר, שרגילים במצוות והם רחמנים וביישנים בטבע, והיונקים מהם מגדלים טבע כיוצא בהם. והוסיפו ע"כ הש"ך (סקכ"ה) והט"ז (סקי"ב), שישראלית שאכלה מאכל אסור אף שהיה הדבר בהיתר גמור וכגון שהיתה במצב של פקוח נפש, שלא תניק באותה עת, מפני שהדבר יזיק לתינוק בגדלותו, שיטמטם לבו ויגרום לו טבע רע.

ועל כן כתב הש"ך (שם ס"ק כו) שאע"פ שהלכה היא שקטן האוכל דברים האסורים מדרבנן אין אביו מצווה להפרישו, אבל מכל מקום יפרישו אביו מפני שמזיק לו בזקנותו שטמטם הלב וגורם לו טבע רע. והוסיף על דבריו הפרי חדש (יו"ד פא ז) "כיון שכן, בזמנינו שאין נזהרים בזה, רוב הבנים יוצאים לתרבות רעה, ורובם הם עזי פנים שבדור ואין יראת ה' נוגעת בלבם, ואף אם יוכיחם על פניהם לאו בני קבלוי מוסר".

ורואים מכל זה, שבשונה מכל איסורי התורה, שבו טמטום הלב וכהות הקדושה נוצר מכח האיסור שבעבירה, במאכלות אסורים זוהי מציאות בטבע הגורמת לאוטם הלב, ועל כן אומרת הגמ' (בבא מציעא נח ב) שגר הבא ללמוד תורה אין לומר לו "פה שאכל נבילות טריפות שקצים ורמשים בא ללמוד תורה שנאמרה מפי הגבורה" ומשמע שאף שטענה זו נכונה היא, מכל מקום אין לאומרה, אף שבזמן שהגוי אכל את הנבילות וכדו' היה זה בהיתר גמור, לפי שמציאות המאכלות אסורים מטמטמת את הלב.

ומעתה מובן היטב הטעם שציוותה התורה את העובר על מאכלות אסורים מה שלא מצינו בכל איסור אחר. לפי שקטן פטור מכל המצוות, ואין עליו דין חינוך. ועל כן מכל המצוות אין עליו להתרחק משום שאין בזה כל איסור. אך במאכלות אסורים, אף שאין איסור בדבר, מ"מ גורם הדבר לטמטום הלב, והאכילה תפגע בלימוד תורתו ובמידותיו לכשיגדל, ולכן דווקא באיסור זה, מצווה אף העובר טרם צאתו לאויר העולם.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת תזריע רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס