בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
גדולתו של אהרון
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » גדולתו של אהרון

גדולתו של אהרון

הרב מאיר אסטריק ל׳ בניסן תשע״ט (5.5.19) 11:40

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"ויקחו בני אהרן נדב ואביהוא איש מחתתו וגו' ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימותו לפני ה'; ויאמר משה אל אהרן הוא אשר דבר ה' לאמר בקרובי אקדש וגו' וידום אהרן" (פרק י פס' א-ג). וכתב רש"י "וידום אהרן – קבל שכר על שתיקתו, ומה שכר קיבל, שנתייחד עמו הדבור, שנאמרה לו לבדו פרשת שתויי יין", ומבואר שהקב"ה החשיב לאהרן מה ששתק על מיתת בניו, עד שראה צורך ליתן לו על כך שכר מיוחד.

והדברים טעונים ביאור, וכי רק עתה נתחדשה מידה זו של אהרן שאינו מתרעם כנגד גזירת מקום, והלא עוד בעודו מנהיג במצרים וחזה בעיניו עשרות בשנים את התעללות המצרים ביהודים, כיצד משקעים ילדיהם בבנין, מטביעים בניהן ביאור ומעבידים אותם בפרך, לא בא בטרוניא כלפי מעלה, ומה נתחדש אפוא בפרשה זו. ועוד, וכי מי שאינו מתרעם על מידותיו של הקב"ה קדוש יאמר לו וראוי הוא לשכר מיוחד, והלא משנה מפורשת היא (ברכות נד א) "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה", ובגמ' (שם ס ב) מבואר טעם הדבר, שמאורעות רבים נראים בתחילה כרעים, ובסופו של דבר הם מביאים טובה גדולה. ועל כן אמרו חכמים שם "לעולם יהא אדם רגיל לומר, כל מה שעושה הקב"ה, לטובה הוא עושה". ואם נאמר שעיקר שבחו של אהרן שקיבל את הבשורה בשמחה בלא להתעצב כלל, אם כן העיקר חסר מן הספר, דמהלשון "וידום" אין אנו יכולים לידע ששמח, ואדרבה אפשר לטעות ולפרש ששתק מחמת עצבות, והיה לפסוק לומר "וישמח אהרן" וכדו', ומפשטות הכתוב "וידם" משמע ששיבחו הכתוב על עצם שתיקתו, ושבח זה צריך ביאור.

ובגמ' (זבחים קטו ב) "כיון שמתו בני אהרן, אמר לו [משה לאהרן] אהרן אחי, לא מתו בניך אלא להקדיש שמו של הקב"ה, כיון שידע אהרן שבניו ידועי מקום הן, שתק וקיבל

שכר". ומשמע, שהשבח של אהרן ששתק לא היה על עצם מיתת בניו, אלא על מה שניחמו משה, ויש להבין מה השבח ששתק על כך שמנחמים אותו. ואף בדקדוק הפסוקים משמע כדברי הגמ', דלא כתוב "וידום אהרן" לאחר שמתו בניו, אלא רק לאחר שניחמו משה, ומבואר שהשבח הוא על מה ששתק על דברי הנחמה של משה, ויש להבין שבח זה.

ונראה לבאר, דזה ודאי שאין שבח לאהרן על כך שלא התרעם לקב"ה על מיתת בניו, שהרי כל מה שעושה הקב"ה לטובה הוא עושה, ואין בן אנוש רואה את התמונה השלימה לדעת מה טוב בשבילו ומה רע, ובודאי אהרן קיבל את מיתת בניו באמונה שהכל לטובה כפי שקיבל את כל שיעבוד מצרים באמונה שהכל לטובה.

אולם, בשעה שאמר לו משה "בקרובי אקדש" וגילה לאהרן שבניו מצד עצמם לא היו ראויים למות, אלא שהקב"ה הרבה על ידם שם שמים – כאן היה מקום לאהרן לטעון, שבשלמא אם זוהי גזרת שמים הריני מקבל על עצמי את הדין באהבה מתוך הבנה שאדם הקרוץ מחומר לא יכול להשיג עומק דרכיו של הקב"ה, אבל עתה שהוברר לו שלא היה מגיע לו דבר זה משורת הדין, אלא נעשה הדבר להרבות כבוד שמים, יכול היה לטעון, שמעדיף הוא לראות את בניו האהובים בחיים מאשר שישמשו ככלי להרבות כבוד שמים. וכאן התגלתה גדולתו של אהרן, שכיון שלא היה בליבו דבר החשוב יותר מקידוש השם –  אזי אפי' ששמע שאיבד את בניו האהובים בעבור כבוד שמים בכל זאת "וידום אהרן" – ולא השיב על כך מאומה, ושתיקה זו החשיב הקב"ה ונתן לו שכרו לאלתר, שייחד עמו את הדיבור.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת שמיני רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס