בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לתת אמון
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » לתת אמון

לתת אמון

הרב משה שינפלד ז׳ בכסלו תשע״ט (15.11.18) 9:31

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

 נתינת אמון היא אחת התכונות החשובות בחיים.

ההרגשה של אדם שנותנים בו אמון, בכל גיל, היא חיונית לבנייתו, לגדילתו וצמיחתו בתחומים רבים.

פרשתנו, פרשת "תולדות", מאריכה אודות ההצקות החוזרות ונשנות של הפלישתים כלפי יצחק בעת מגוריו בגרר. הפלישתים גירשו אותו והוא הוכרח להעתיק את מקום מגוריו אל מחוץ לעיר, הם סתמו לו שוב ושוב את בארות המים, הציקו לרועים שלו ועוד.

בלית ברירה, יצחק עזב את האזור ועבר להתגורר בבאר שבע, שם, ברך אותו השם והוא פרח ושגשג.

בעקבות הצלחתו, אבימלך – מלך גרר, שעד אז היה אויבו, בא אליו יחד עם פיכול שר צבאו, כדי לכרות עמו ברית. יצחק העיר לאבימלך ופיכול: "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִצְחָק, מַדּוּעַ בָּאתֶם אֵלָי וְאַתֶּם שְׂנֵאתֶם אֹתִי וַתְּשַׁלְּחוּנִי מֵאִתְּכֶם? וַיֹּאמְרוּ: רָאוֹ רָאִינוּ כִּי הָיָה השם עִמָּךְ, וַנֹּאמֶר תְּהִי נָא אָלָה בֵּינוֹתֵינוּ בֵּינֵינוּ וּבֵינֶךָ וְנִכְרְתָה בְרִית עִמָּךְ" (בראשית כו, כז-כח). ככה זה. כולם רוצים להצטרף להצלחה. גם האויבים.

מן הסתם, רוב בני האדם לא היו מסכימים לכרות ברית עם אנשים שעד לא מזמן הציקו להם ורבו עמם. אולם מהי תגובתו של יצחק? "וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ. וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וַיִּשָּׁבְעוּ אִישׁ לְאָחִיו וַיְשַׁלְּחֵם יִצְחָק וַיֵּלְכוּ מֵאִתּוֹ בְּשָׁלוֹם" (ל-לא). יצחק נותן אמון באבימלך, למרות ההיסטוריה הכואבת בין שניהם.

יצחק מאמין ביכולת של בני אדם להשתנות. יצחק נותן הזדמנות שניה.

מקום נוסף בפרשתנו בו אנו רואים את תכונת האמון של יצחק באופן מעורר השתאות, הוא בפרשת הברכות.

דיו רב נשפך כדי להבין מה באמת אירע שם. ניגע בנקודה אחת.

יצחק הכיר את השוני בין שני בניו. הוא ידע היטב שיעקב הוא "איש תם יושב אהלים", ועשיו הוא "איש יודע ציד איש שדה", אולם כשהם נולדו, ידו של יעקב אחזה בעקב עשיו, משום שגם יעקב זקוק לעשיו. העולם צריך גם את זה וגם את זה.

נבאר יותר:

"וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים, וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה" (כה, כז). מבאר רש"י: "יודע ציד – לצוד ולרמות את אביו בפיו, ושואלו: אבא, היאך מעשרין את המלח ואת התבן? כסבור אביו שהוא מדקדק במצוות". בעקבות כך, ממשיכה התורה: "וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב" (כה, כח).

ה"שפת אמת" (תחילת הפרשה, תרל"א) מבאר את עומק העניין.

מלח, אמנם משתמשים בו גם למאכל, אולם הוא דומם, בשונה מרוב המאכלים שמקורם מן החי או מן הצומח. הרעיון של מצוות מעשר הוא לרומם את הדבר ולתת לו משמעות רוחנית. כלומר, לקחת את המצרך הבסיסי ביותר של האדם – מאכלו, ולתת ממנו מעט לכהן, ללוי או לעני. כאשר אדם נותן מעשר הוא בעצם אומר – אני מקדש את הכל. אני לוקח כל דבר ומקדש להשם.

עשיו שואל את יצחק – אבא, איך אני מעשר את המלח? כשיצחק שמע את השאלה הזו, הוא שמח בליבו ואומר לעצמו – עשיו, "איש השדה שלי", רוצה לרומם ולהביא להשם אפילו את הדומם, אפילו את התבן – המוץ של החיטה והשומר של הפרי, גם את הטפל הוא רוצה לרומם ולעשר. 

יצחק ידע שהעולם זקוק ל"אנשי שדה", אנשים שיידעו איך לקחת את ה"שדה" ואת כל ענייני הגשמיות והארציות ולרומם אותם להשם.

מסתבר שיצחק הוטעה, וזו הסיבה שרבקה עשתה את הכל כדי שהברכות יגיעו ליעקב, אולם יצחק מבחינתו נתן אמון גם בעשיו. הוא האמין בכל ליבו ביכולת של עשיו לקחת את הטבע הארצי שלו ולקרב גם אותו להשם.

התלמוד כותב (סוטה יג ע"א), שראשו של עשיו טמון במערת המכפלה, יחד עם האבות והאימהות. מבחינה סימבולית זה אומר, שה"ראש" של עשיו, כלומר, היכולות והפוטנציאל שהיו טמונים בו, יכלו להביא אותו להיות כאחד האבות. את הפוטנציאל הזה יצחק ראה, האמין בזה ואף דחף את עשיו לכיוון הזה. יצחק חשב שהברכות יסייעו לו להגיע לדרגה רוחנית גבוהה ולממש את הכוחות הרדומים שבו.  

כזה היה יצחק.

ניתן אולי להוסיף, שלא לחינם הפרשה מספרת שיצחק חפר בארות. ה"שפת אמת" (בתחילת הפרשה) מבאר, שחפירת הבארות מלמדת אותנו שעל כל אדם מוטלת החובה לא לחיות חיים "שטחיים", מעל פני הקרקע, אלא לחפור ולהעמיק בארץ החיים. לבדוק תמיד מה טמון בעומק. להבין את המהות הפנימית של כל דבר. כאשר מעמיקים – מוצאים מקור מים חיים. רק כך אפשר לגדול, וכפי שכותבת התורה על יצחק: "וַיִּגְדַּל הָאִישׁ וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל, עַד כִּי גָדַל מְאֹד" (כו, יג). כעוצמת החפירה וההעמקה, כך עוצמת הגדילה והצמיחה.

אולי זה גם סוד האמון של יצחק. יצחק "חופר" פנימה אל תוך נפש האדם, והוא יודע שבתוך תוכו של כל אדם אפשר למצוא "מים חיים" המסוגלים להצמיח אותו.

 

 

זמן למעשים

קריעת ים סוף, כמו התורה כולה, הינה תמידית ויומיומית. כל אדם מרגיש לפעמים שהמדבר סוגר עליו, קשיים רודפים אותו ואין

קרא עוד ←

השם שפתיי תפתח

הרב משה שינפלד

דברים גדולים יכולים לקרות ושינויים מהותיים לטובה יכולים להתרחש, אם נצא מתפיסה מחשבתית מצומצמת ונאמין בכל ליבנו שהשינוי אפשרי. וכן,

קרא עוד ←

שכחה וחשיכה

הרב משה שינפלד

פרשת שמות מתארת את גלות בני ישראל במצרים ותחילת תהליך הגאולה, והיא פותחת בציון שמות בני ישראל: "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי

קרא עוד ←
והאיש משה פרשת תולדות רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס