בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
כל רודפיה השיגוה
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » כל רודפיה השיגוה

כל רודפיה השיגוה

הרב משה שינפלד ד׳ באב תשע״ח (16.7.18) 20:53

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

פרשת 'דברים' הפותחת את ספר דברים, נקראת בכל שנה בשבת הסמוכה לתשעה באב. בפרשה זו פותח משה את נאום הפרידה שלו, המשתרע על פני כל ספר דברים, בו הוא בין היתר מוכיח את ישראל ומציג בפניהם את חזון העתיד. בפרשתנו, משה שב ומוכיח את ישראל בהרחבה על חטא המרגלים, אשר בעטיו נגרם לעם ישראל להסתובב במדבר ארבעים שנה, כשחלקו הגדול מת שם מבלי להיכנס לארץ (דברים א, כב-מו).

קיים קשר מהותי בין פרשת דברים לתשעה באב, שהרי חטא המרגלים והבכייה של עם ישראל בעקבות אי רצונם להיכנס לארץ היה בתשעה באב – "בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ וחרב הבית בראשונה ובשניה ונלכדה ביתר ונחרשה העיר" (תענית כו ע"ב).

בתוכחתו של משה רבנו משולב מסר נצחי לעם ישראל, שעתידו הטוב מותנה אך ורק במעשיו. ההקפדה על שמירת מצוות התורה היא זו שתקנה לעם שלווה וביטחון, והיא הערובה להמשך קיומו הנצחי.

ימי "בין המצרים" מציינים את הסבל והיגון של העם היהודי במשך הדורות, ויחד עם זאת הם נושאים בתוכם את תקוות הגאולה העתידה ואת האמונה שבסוף הדרך ממתין לישראל טוב מוחלט.

מפני מה גלה עם ישראל מארצו?

מן הסתם, אותן הסיבות שהביאו את החורבן והגלות, הן גם הסיבות המאריכות את הגלות, כך שחובה עלינו לסלקן כדי שהגאולה תוכל לבוא. עלינו לעמוד על הסיבות ולהכירן, ולשם כך נעיין בתשובה שכותב הנביא במגילת איכה:

"גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי וּמֵרֹב עֲבֹדָה, הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ, כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים" (איכה א, ג).

רבי שמשון רפאל הירש (במעגלי שנה, ד) מוצא בפסוק זה את הסיבות לגלות והוא אומר, שאין מדובר כאן רק בעוני ובעבודה של שעבוד תחת עול זרים אשר מאפיינים את ישראל בגלות, אלא בעיקר בעוני ועבודה אשר היוו את סיבת הגלות ולא את תוצאותיה. היה זה "עוני ורוב עבודה" מתוך עושר, גדולה ותפארת, שהייתה מנת חלקם של עם ישראל – "הָעִיר רַבָּתִי עָם… רַבָּתִי בַגּוֹיִם, שָׂרָתִי בַּמְּדִינוֹת". העושר והכבוד עצמם הם מה שמכנה אותם הנביא 'עוני ורוב עבודה' אשר בגללם גלתה יהודה.

נבאר את משמעות הדברים.

בורא עולם מבטיח בתורתו, שאם עם ישראל ישמור את התורה ומצוותיה באמונה ובלב שלם, אזי מובטח להם שכר גם בעולם הזה. הברכות המובטחות והשכר המיועד הם אמצעי ולא מטרה. הרווחה החומרית אינה תכלית לעם אלא היא אמצעי למען יוכל העם להמשיך לשמור ולקיים את התורה ובכך לזכות לחיי נצח (רמב"ם הלכות תשובה, ט).

בני ישראל שגו והסתנוורו מן העושר הרב. הם נתנו דעתם רק על הרווחה החומרית והתענוגות הרבים הנובעים מן העושר והשפע הזה, והם המירו את חיי התורה בחיי עושר. "גלתה יהודה מעוני", הוא העוני האמיתי שבתוך העושר הכוזב.

לא עם ישראל ולא ארץ ישראל עשויים לשאת ולסבול אורח חיים חומרי. הנכסים החומריים ניתנו אך ורק לצורך פיתוחם וקיומם של הרוח והמוסר. רק כך יוכלו ישראל להתקיים בארץ זו. אם ישמור ישראל ויקפיד על התנאים האלה ויקיים את מצוות התורה, הגשמים יירדו בעתם ויפריחו את האדמה, אולם אם עם ישראל ישאף לנצל את החומר רק למען חומריות, ולהתעשר לשם עושר בלבד, הרי כל אשר ישיג הוא רק עוני כואב, והארץ תפלוט את יושביה.

"גלתה יהודה מעוני" – מחמת העוני בנכסי הרוח, אשר היו התנאי היחידי והתכלית היחידה של עושרה.

הסיבה השנייה לגלות היא "מרוב עבודה" – "גלתה יהודה מעוני ומרוב עבודה".

כל מהותו ותפקידו של עם ישראל, הן בחיי הפרט והן בחיי הכלל הוא עבודה ללא הפסקה של השם יתברך, האחד והיחיד, אדון הכל אשר היה הווה ויהיה. אולם עם ישראל לא אמר די בעבודה הזו של השם, והוא לא הרגיש בטוח במידה מספקת תחת כנפיו. העם חיפש לעצמו שליטים זרים בעלי כח, אשר יגנו עליו ויגדילו אותו, תוך עבודה וסגידה לכל מיני אלילים וכוחות טבע. מרוב עבודה זרה, הוא שכח את עבודת האחד והיחיד, שהוא לבדו מגן עליו.

אותם כוחות טבע אשר בני ישראל דימו למצוא בהם מגן ומחסה, בגדו בו ברגע האמת – "כָּל רֵעֶיהָ בָּגְדוּ בָהּ הָיוּ לָהּ לְאֹיְבִים".

סיבת הגלות השלישית היא: "הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ".

עם ישראל ישב בין הגויים. ישראל היא האומה היחידה מכל האומות שבעולם, שיכולה הייתה להעיד על עצמה שהיא ישבה בבטחה בנחלת השם. לו רק רצו, הם יכלו להמשיך לשבת בשלווה ולא לדאוג לגורלם כמו כל יתר האומות. עם ישראל ישב בתוך מסגרת קבועה ובטוחה של התפתחות, שגשוג וברכה, בהשגחה עליונה וללא כל חשש בארץ שהובטחה לאבותיו. הוא לא היה צריך לדאוג לכלום. כל מה שהאומות שאפו וחתרו להשיגו, כבר ניתנו לו מיד השם, אבל בתנאי שהוא יקיים את ייעודו בעבודת השם. עם ישראל הוא העם היחיד שישב במנוחה מבין שאר הגויים, אולם למרות הכל "לא מצאה מנוח". בני ישראל לא הרגישו בנוח במקום שלהם, הם פנו לאלוהי נכר ובכך כרתו את הענף עליהם הם יושבים. הם חיפשו מקורות משען זרים וזה מה שגרם להם להפסיק לישב בשלווה.

ממשיך הנביא ואומר: "כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים". ביטוי זה – "בין המצרים", הוא מקור כל הצרות. כל הרודפים משיגים אותנו כשאנו "בין המצרים", כלומר, כשעם ישראל מרגיש שהוא נתון בתוך מיצר. כשהוא מרגיש שתורת ישראל מצרה חלילה את צעדיו. כשהוא מרגיש שצר לו המקום והוא רוצה לפרוק מעליו את עול המצוות ולצאת "למרחב". זו כוונת המילים: "בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים" (דברים ד, ל). כשעם ישראל ירגיש "צר", יתחילו הצרות.

הנביא ישעיהו אומר: "לֵךְ עַמִּי, בֹּא בַחֲדָרֶיךָ, וּסְגֹר דְּלָתְךָ בַּעֲדֶךָ, חֲבִי כִמְעַט רֶגַע עַד יַעֲבָר זָעַם" (ישעיהו כו, כ). הפתרון הוא לבוא לחדר ולסגור את הדלת. לשהות בתוך אוהלה של תורה ותחת כנפי השכינה, ולדעת שזהו המרחב הגדול ביותר.

האמת היהודית אומרת, שמצוות התורה לא רק שהן אינן מגבילות, אלא להיפך, רק דרכן אדם יכול לצאת למרחב.

 

אם נשנה את המבט שלנו ונדע מהו העושר האמתי, מהי העבודה האמתית והיכן כדאי לקבוע את מושבנו, נזכה שיקויים בנו דברי הנביא: "וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה, צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" (סוף ההפטרה).

מאמרים נוספים

זמן למעשים

קריעת ים סוף, כמו התורה כולה, הינה תמידית ויומיומית. כל אדם מרגיש לפעמים שהמדבר סוגר עליו, קשיים רודפים אותו ואין

קרא עוד ←

השם שפתיי תפתח

הרב משה שינפלד

דברים גדולים יכולים לקרות ושינויים מהותיים לטובה יכולים להתרחש, אם נצא מתפיסה מחשבתית מצומצמת ונאמין בכל ליבנו שהשינוי אפשרי. וכן,

קרא עוד ←

שכחה וחשיכה

הרב משה שינפלד

פרשת שמות מתארת את גלות בני ישראל במצרים ותחילת תהליך הגאולה, והיא פותחת בציון שמות בני ישראל: "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי

קרא עוד ←
והאיש משה פרשת דברים רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס