בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
הקמת המשכן
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » הקמת המשכן

הקמת המשכן

הרב מאיר אסטריק כ״א באדר תשע״ח (8.3.18) 18:17

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

"ותכל כל עבודת משכן אוהל מועד וגו' ויביאו את המשכן אל משה" (פרק לט פס' לב-לג) וביאר רש"י "[הטעם שהביאו את המשכן לפני משה להקימו, ולא הקימוהו בעצמם כיון] שלא היו יכולין להקימו [ורק משה הוא שיכל להקימו. וסיבב הקב"ה שמשה רבינו יקימו] לפי שלא עשה משה שום מלאכה במשכן, הניח לו הקב"ה הקמתו, שלא היה יכול להקימו שום אדם מחמת כובד הקרשים, שאין כח באדם לזקפן, ומשה העמידו".

ויש לדקדק בדברי רש"י, שמהלשון "הניח לו הקדוש ברוך הוא הקמתו", משמע שעל פי דרך הטבע יכלו בני ישראל להעמידו, אלא עשה הקב"ה נס לשייר את הקמתו למשה רבנו כיון שנצטער על שלא השתתף במלאכת המשכן. ואילו לאחר מכן כתב "שלא היה יכול להקימו שום אדם מחמת כובד הקרשים" ומשמע שעל פי דרך הטבע מחמת כבדן לא היו יכולים להקימו. ועל עצם הענין שמשה הקים את המשכן ע"י נס מפני שלא היה כח באדם לזקפן הקשו המפרשים דאם כן היאך הקימו את המשכן בכל המסעות שלא הייתה הקמתו ע"י משה.

והנראה בזה, שאף בזמנים קדומים יכלו להרים מסעות כבדים עד למאוד [וכדוגמת אבני הכותל ולהבדיל הפירמידות במצרים הבנויות מאבנים גדולות מאוד], ובודאי לא יכלו להרים מסעות כבדים אלה בכח הידיים בלבד, אלא עשו כן על פי חכמה שהייתה בזמנם.

ואפשר, שאמנם על פי דרך הטבע לא יכלו להקים את המשכן בידיהם בלבד, אולם על פי חכמה שהייתה קיימת בימיהם היו יכולים להקימו. והקב"ה השכיח מהם חכמה זו, על מנת שמשה הוא שיקים את המשכן לבדו. והדברים מדוקדקים מאוד בדברי המדרש (תנחומא יא) "כיון שגמרו מלאכת המשכן, היו מבקשין להעמידו, ולא היו יודעין ולא יכולין להעמידו וגו' ולמה לא היו יכולין להעמידו, אלא שהיה משה מצר על שלא נשתתף וגו' ולפי שהיה משה מצר, העלים הקדוש ברוך מהם ולא היו יכולין להעמידו". ומהלשון "ולא היו יודעין ולא יכולין" משמע שהסיבה שלא היו יכולים להעמיד את המשכן מחמת ידיעה שהייתה חסרה להם, ואף הלשון "העלים" הקב"ה מהם וגו', משמע שהחסיר הקב"ה מהם ידיעה טבעית, וממילא לא יכלו להעמיד את המשכן.

ובכך מיושבים היטב דברי רש"י, שבתחילה כתב "הניח לו הקב"ה הקמתו" ומשמע שעל פי דרך הטבע ניתן להעמידו, ואילו לאחר מכן כתב "מחמת כובד הקרשים" ומשמע שעל פי הטבע לא ניתן להעמידו. ולמבואר מיושב היטב, שמתחילה עשה הקב"ה נס והעלים את אותה חכמה שהייתה בזמנם להרים מסעות כבדים, ואחר שנסתרה מהם חכמה זו, ממילא על פי דרך הטבע לא יכלו להקים את המשכן בידיהם, ונעשה כל זאת על מנת שמשה רבנו יקים את המשכן בפעם הראשונה וישתתף בהקמת המשכן. אולם, לאחר מכן השיב הקב"ה את אותה חכמה בליבם, ושוב לא נצרכו שמשה רבינו יקימו, ויכלו להקים את המשכן בדרך הטבע.

ובגוף דברי המדרש (שם) מצינו סתירה לכאורה, מדוע דווקא משה העמיד את המשכן. שמתחילה כתב "ולמה לא היו יכולין להעמידו, אלא שהיה משה מצר על שלא נשתתף הוא עמהן במלאכת המשכן" ואילו בסוף דבריו מבואר טעם אחר "שאם על ידך אינו עומד, שוב אינו עומד לעולם" ומשמע שאף אם היה משה משתתף במלאכת המשכן עדיין היה לו להקימו כדי שתהא לו תקומה עולמית.

והביאור בזה, שהסיבה שהייתה למשכן תקומה עולמית על ידי שהקים אותו משה, אינו רק מפני גדלותו של משה בתורה ובנבואה, אלא מפני שנצטער על שלא השתתף במלאכת המשכן, ממילא כאשר הקים את המשכן עשה זאת מתוך השתוקקות עצומה לבנות בית לקב"ה. ואילו היה למשה מלאכה אחרת במשכן, לא היה כל כך מיצר עליה, ולא היה לו את אותה התשוקה הנצרכת להעמיד את המשכן תקומה עולמית. ונמצא ששני הטעמים שבמדרש – צערו של משה על שלא נשתתף במלאכת המשכן, ועל ידי שהקים אותו משה יש לבנין תקומה עולמית – משלימים ויוצרים זה את זה.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת ויקהל-פקודי רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס