בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
פורים | מלחמה לדורות
ראשי » יהדות » חגים » פורים | מלחמה לדורות

פורים | מלחמה לדורות

הרב ירחמיאל קראם י״ג באדר תשע״ח (28.2.18) 13:10

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

בפורים אנו קוראים בתורה, בתפילת שחרית, בפרשת "ויבוא עמלק", הפרשה מספרת על מלחמת עמלק בבני ישראל לאחר שיצאו ממצרים. מיד לאחר שעמלק מתגרה בבני ישראל, קורא משה רבינו ליהושע בן נון ומצווה עליו כי יבחר מספר אנשים ויצא יחד עמם להילחם בעמלק: "ויאמר משה אל יהושע בחר לנו אנשים וצא הלחם בעמלק" (שמות י"ז, ט')

כיצד ילחם שבט עבדים, אשר היה משועבד במצרים לעבודה ולמלקות? לבטח לא נלחמו מעולם ואף לא ידעו כיצד לאחוז בנשק. את מי, אם כן, שלח יהושע בן נון למלחמה בעמלק?

מסתבר, אפוא, שליהודים דרכי לחימה משלהם. אין הם צריכים נשק וכח אלא סייעתא דשמיא מיוחדת ובזאת די להם. כאשר אמר משה ליהושע: "בחר לנו אנשים" לא התכוון אלא לאנשים היראים מן החטא (מכילתא). אמנם, יש הסבורים במדרש כי הכוונה לאנשים גיבורים, אך גם בזאת אין כדי לסתור את דברינו. כי מהלך המלחמה לא היה מחושב ואנושי, והוא היה על טבעי לגמרי.

כי הניצחון לא חייב לבוא דווקא ע"י מודיעין מתוחכם ונשק יעיל וחדש. לא אוגדות וחטיבות יביאו את הניצחון. אמת שכך הוא בדרך הטבע, אך לגמרי לא כאשר מדובר בצבא ההגנה לאלו הראויים באמת ובתמים להיקרא בשם: "ישראל". כאשר יצא אברהם אבינו להילחם בחמשת המלכים לא נטל עמו אלא 318 מתלמידיו, שומעי לקחו. אלו אשר התקרבו להקב"ה בזכותו. כאשר סנחריב מלך אשור צר על ירושלים, יצא מלאך ה' והרג ברבבות חייליו, אשר לא קמו משנתם. כל אלו נהרגו בדרך לא טבעית לגמרי, כאשר את הניצחון אי אפשר לייחס אלא למלך הכבוד.

ואף בדורנו אנו, כאשר ירושלים הייתה נצורנ ע"י המון ערבים, הצליחו מתי המעט היהודים שבא להניס את הכוח האיסלאמי בעזרתו של תותח הדוידקה, תותח אשר כל כוחו היה בהשמעת קולו ותו לא. תפקידם של היראים לדבר ה' לא היה אלא להשמיע את קולם לפני ה' ולעשות את מעט ההשתדלות שבידם. להשמיע קולות וליצור רושם של רעש מלחמה.

ולזה לא היה מתאים יותר מיהושע, תלמידו המובהק של משה רבינו.

"ויעש יהושע כאשר אמר לו משה להילחם בעמלק" (שמות י"ז, י')

יהושע לא רק נלחם בעמלק כמו שאמר לו משה. גם את סגנון המלחמה ואת אופי ההכנה קבע יהושע בדרך שהורה לו משה רבנו.

ומשה, אהרון וחור עלו על ראש הגבעה. גם הם ניהלו את המאבק בדרכם שלהם, "והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וכאשר יניח ידו גבר עמלק" (שמות י"ז, י"א) ואם כך איננו מבינים, הרי ברור שמשה ראה שאשר הוא מניח את ידיו גובר ניצחונו של עמלק, אם כך מדוע היה על אהרון וחור לזרז אותו ולהחזיק בידיו, האם רצו בניצחונו של עמלק, חלילה?

ברם, מסתבר שלתנוחת ידיו של משה הייתה משמעות עמוקה יותר ממשמעות פיזית פשוטה. כשהניח משה את ידיו, לא היה זה מרצונו. הנהגת עם ישראל היא זאת שהביאה להנחת ידיו. שכן, הקרב לא הוכרע בשדה הקרב. הרחק משם, במחנה ישראל, במחנה ישראל, הוכרע הקרב בבתי

כנסיות ובבתי המדרש, כאשר ירדה רוחניותו של העם, ירדה יחד עמם גם יכולת לוחמיו. או אז גם נפלו ידיו של משה וגבר עמלק.

כי כאשר אין קולו של יעקב נשמע בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, גוברות ידיו של עשיו. וכאשר הפריצות במחנה ישראל גדלה, הרי שבכך פורצים ומסייעים, כמו בשלט רחוק, לאויב שבשדה הקרב. שהרי מקרא מלא דיבר הכתוב: "והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערוות דבר ושב מאחריך" (דברים כ"ג, ט"ו). כלומר, כאשר יראה בכך הקב"ה ערוות דבר, הרי ישוב מאחריך והקרב יוכרע, חלילה, לטובת האויב.

אין, אפוא, מקום לשאלה מדוע לו למשה, להניח את ידיו ולגרום בזאת לניצחון האויב, שכן את ידיו שלו לא הוא שחשב להניח, אלא שרפיון ישראל בתורה ובמצוות הביא לנפילת ידיו של משה.

הרב ירחמיאל קראם פורים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס