בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
טענתו של יתרו
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » טענתו של יתרו

טענתו של יתרו

הרב מאיר אסטריק י״ג בשבט תשע״ח (29.1.18) 12:10

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

לאחר מתן תורה נאמר "וישב משה לשפוט את העם ויעמוד העם על משה מן הבוקר עד הערב; ויאמר [יתרו למשה] מדוע אתה יושב לבדך וכל העם נצב עליך מן בקר עד ערב; ויאמר משה לחותנו כי יבא אלי העם לדרש אלוקים; ויאמר חתן משה וגו' נבל תבל גם אתה גם העם הזה אשר עמך" (פרק יח פס' יג – יח).

וכתב רש"י על זמן השפיטה של משה רבינו, "[וכי] אפשר לומר כן, אלא כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת, מעלה עליו הכתוב כאלו עוסק בתורה כל היום". כלומר, שמשה רבינו לא דן את העם כל היום אלא זמן מועט, ונחשב הדבר כביכול עסק בכך כל היום. ויש לתמוה, שכיון שמשה רבנו לא עסק בדין אלא זמן מועט כל יום מדוע טען יתרו למשה "נבל תבול" כלומר, שלא יוכל משה רבינו להמשיך בהנהגה מייגעת זו זמן רב. והרי, אם ידע יתרו שמשה לא דן אלא שעה אחת בלבד, מדוע חשב יתרו כי מ"ר יתקשה להמשיך בהנהגה זו לאורך זמן. ואם טעה יתרו וחשב שמשה רבינו שופט את העם בפועל כל היום כולו, אם כן, היה למשה רבינו להעמידו על האמת שאין הוא שופט אלא שעה אחת, ולא להצטדק על כך.

ובדברי יתרו "מדוע אתה יושב לבדך וכל העם נצב עליך מן הבקר עד הערב" משמע שטען כנגד משה שתי טענות, האחת, מדוע דן לבדו, ושנית, מדוע העם "נצב" עליך, שאתה יושב והם עומדים (רש"י פס' יג). ויש להבין את טענתו על כך שהעם עומד ומשה יושב, והרי כך היא דרך המשפט שהדיין יושב כדי שיהיה מיושב בדעתו, ואלו העדים עומדים כדי שלא יהיו נינוחים לשקר, ומדוע ראה בכך יתרו הנהגה לא ראויה. וכנגד טענותיו של יתרו עונה משה "כי יהיה להם דבר בא אלי ושפטתי בין איש ובין רעהו" (פס' טז) ויש להבין מה ענה בכך והלא יתרו ידע ששופט הוא את העם, אלא שהוקשה לו מדוע דן יחידי בישיבה.

והנראה בזה, שהטעם שמשה רבינו לא יכול היה לדון כל היום כולו לפי שהוצרך להתעסק בשאר ענייני הציבור, וכגון לצוות על מלאכת המשכן (שפתי חכמים) וכדו', וא"כ בודאי שלא ישב כל היום לשפוט את ישראל כפשוטו, אלא בכל זמן פנוי שהיה לו, ופעמים והייתה לו רק שעה אחת. אך, כיון שלא הייתה לכך שעה מסוימת הוצרך העם להמתין למשה "מן הבוקר עד הערב" כפשוטו, שחיכו במשך כל היום לזמן שמשה רבינו יתפנה לדון אותם.

וכך טען לו יתרו "מדוע אתה יושב לבדך וכל העם נצב עליך מן הבקר עד הערב" שכיון שאתה הוא הדיין היחידי ועיתותיך אינם פנויים תדיר לדון, נוצר מצב ש"העם נצב עליך מן הבקר עד הערב" ולא טען יתרו על זמן המשפט שמשה יושב והעם עומד, שהרי כך היא ההנהגה הראויה, אלא על המתנתו של העם שנצרך לעמוד זמן כה רב עד שמגיע זמן משפטו. ונמצא ששתי הטענות שטען לו יתרו – מדוע דן יחידי, ושהעם עומד – אחת היא, שעל ידי שדן יחידי, נמצא העם עומד וממתין זמן רב. והוסיף יתרו שמציאות זו של המתנה מרובה תביא לידי "נבל תבול" שהעם יבואו לידי זלזול בהנהגתו של משה.

ועל כך ענהו משה "כי יבא אלי העם לדרוש אלוקים" ו"עם" אלו הרשעים שבעם ישראל – הערב רב (ספרי במדבר יא א ועוד), שבאים הם לערער על ביזת מצרים, וכל ישראל שנטלו מהביזה נוגעים בדבר ופסולים מלדון, ורק משה רבינו שלא התעסק בביזת מצרים [אלא בארונו של יוסף (מדרש רבה ר"פ בשלח)] יכול לדון בכך, ולפיכך אף שאין זה המצב הרצוי, מ"מ בנסיבות אלו מוכרחת מציאות זו שהעם ימתין.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת יתרו רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס