בס"ד

הכנס

ה׳ בסיון תשפ״ה (1.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
פרק ד: משה מנדלסון אבי ההשכלה
ראשי » היסטוריוני » היסטוריוני: אמנציפציה והשכלה » פרק ד: משה מנדלסון אבי ההשכלה

פרק ד: משה מנדלסון אבי ההשכלה

אוהד שקד-מנדלבויים ט״ז בכסלו תשע״ח (4.12.17) 20:08

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

משה מנדלסון, המכונה אבי תנועת ההשכלה, היה בן למשפחה יהודית בגרמניה. בצעירותו למד מנדלסון אצל רבי דוד פרנקל, מרבני גרמניא הידועים. היה תלמיד רב כישרונות, חוקר ומעמיק. כאשר עבר רבי דוד לברלין, בא עמו מנדלסון ולצד זה הייתה חשיבות מכרעת על עתידו. כדי להשתכר למחייתו נעשה מנדלסון למלמד פרטי של ילדיו של אחד מיהודי החסות של ברלין, לאחר מכן היה מנהל פנקסיו. בברלין הכיר מנדלסון פילוסופים, סופרים ואנשי הגות. דמויות אלו נשאו חן בעיניו והוא למד את שפתם וסגנונם. בהדרגה, הצליח מנדלסון להצטרף לקהילה המשכילה של ברלין ולקבל ממנה הערכה [חטא הכבוד]. בשנות ה-70 של המאה ה-18 החל מנדלסון לפעול כדי לגבש קבוצה של יהודים משכילים ולהפוך אותה לקהילה מאורגנת. צד זה היה חמור ביותר, שכן יצירת מסגרת לחוטאים ולפורקי העול, גרמה לכך שמספרם של החוטאים יגדל מאוד [עד כה היו החוטאים נידונים לדחייה ולריחוק. העונש החברתי היה גורם מעכב, וכשקמה תנועת ההשכלה לא היה עוד גורם מעכב בפני החטא[1]].

תחילה הייתה דמותו של מנדלסון מעוררת ספקות משום שהוא הציג שתי זהויות בעת ובעונה אחת: תלמיד חכם ומעמיק, ומצד שני בעל דעות פילוסופיות. אולם לאחר שפרסם את ספרו "הביאור"[2], התגלתה אישיותו האמיתית והחלה פרשת המאבק שבין תנועת ההשכלה והיהדות המסורתית.

יש לשים דגש כי קיים הבדל בין פירוש התורה לבין תרגום התורה. תרגום התורה לשפה זרה הוא למעשה צמצום התוכן התורני לצד הסיפורי בלבד של התורה, צמצום המלים והקטנת כוחה של התורה. לעומת זאת פירוש אינו מחויב המציאות להישאר בעברית, כמו שאנו מכירים את תרגום אונקלוס ואחרים. הפירוש אינו בא לתרגם אלא בא להוסיף מידע ולפרש את הדברים המובאים בתורה בשפה קלה יותר לשימוש לציבור הקוראים.

תרגומים של התורה שנעשו כדי ליצור "קרבה תרבותית" בין העם היהודי לבין עם אחר לא היו לרצונם של גדולי ישראל [שתמיד עשו רבות כדי להכשיל את היזמה] וכאשר אי אפשר היה למנוע את חיבורם נעשה פרסום התרגום ליום אבל [כתרגום השבעים]. כל גדולי ישראל במערב אירופה וגם במזרח יצאו בגלוי נגד הביאור של מנדלסון. למשל, רבי פנחס הורוביץ, רבה של פרנקפורט, תלמיד של רבי אלימלך מליז'ענסק והמגיד ממעזריטש, רבו של החתם סופר: "כל הרואה את הביאור כרואה עבודה זרה ממש". רבי לוי יצחק מברדיטשב: "טמא נקרא ואל תאמר אקרא ולא אטמא".

נגד הביאור פורסם חרם והיו שותפים לו רבנים רבים [גם גדולי ישראל ממזרח אירופה]. בין הרבנים היו רבי יחזקל לנדא בעל "הנודע ביהודה", רבי פנחס הורוביץ בעל "האפלאה", רבי רפאל הכהן מהמבורג וכו'.

בקרב תלמידיו של מנדלסון כבר הייתה להשכלה השפעה גם על ההופעה החיצונית, והיה ניכר זלזול מופגן בשמירת המצוות בעוד שאצל מנדלסון היה בלבול רב בגלל דמותו החצויה. גם בני ביתו של מנדלסון התנתקו מהדת ובתו אף התנצרה [המוזיקאי המפורסם פליקס מנדלסון, נכדו, היה משומד][3].

הפרקים בסדרה:

  • פרק א: תהליכי שינוי בחברה מובילים לשוויון
  • פרק ב: תנועת ההשכלה היהודית
  • פרק ג: עקרונות ההשכלה ודעת היהדות
  • פרק ד: משה מנדלסון אבי ההשכלה
  • פרק ה: תלמידי מנדלסון ותוצאות ההשכלה

[1] יתרה מכך, ככל שאדם היה מתנגח יותר ביהדות, היה נחשב לחכם יותר והאדיר את עצמו אל מול השאר.

[2] פירוש התורה לגרמנית, דבר שהיה חמור מאוד בעיני הרבנים המסורתיים. הוא האמין כי באמצעות פירוש התורה, יקרב את היהודים אל הגרמנים. לראייה יום י' בטבת נקבע ליום צום כיום בו תורגמה התורה ל-70 שפות.

[3] הערה מעניינת: בתקופת השואה, הנאצים חיפשו בגרמניא את כל צאצאיו של מנדלסון כדי להביאם למוות. רוב צאצאיו הושמדו באושוויץ, וחלקם אף בבוכנוולד, ברגן-בלזן ודכאו. למנדלסון לא נשאר אף צאצא אחד היום.

אמנציפציה והשכלה משה מנדלסון
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס