בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
בראשית | לידה גשמית ולידה רוחנית
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » בראשית | לידה גשמית ולידה רוחנית

בראשית | לידה גשמית ולידה רוחנית

הרב מאיר אסטריק ג׳ בכסלו תשע״ח (21.11.17) 19:22

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

"ויחי אדם שלשים ומאת שנה ויולד בדמותו כצלמו ויקרא את שמו שת" (פרק ה פס' ג), ובפשטות הכוונה ששת נולד עם תכונותיו וטבעיו של אדם הראשון. ויש להבין מה חידש לנו הכתוב בכך שנולד בדמותו וכצלמו של אדם הראשון, והלא כל הברואים נבראים כדמות אביהם כפי שכתב הרמב"ן (שם) "ידוע כי כל הנולדים מן החיים יהיו בדמות המולידים ובצלמם". ועוד, במה נשתנה שת מקין והבל שלא הוזכר בהם שנולדו כצלמו וכדמותו של אדה"ר, וכי הם לא דמו לאדם הראשון. ועוד, מדוע המתין הכתוב לומר ששת נולד כדמותו וכצלמו של אדם הראשון בתיאור חייו של אדם הראשון, ולא תכף בלידתו של שת (לעיל ד כה).

ולהבנת העניין יש להקדים ולבאר את המושג "כדמותו וכצלמו". והיה נראה לפרש שהכוונה כצורתו הגשמית של המוליד, אך מצינו אצל הקב"ה שאמר בבריאת האדם עצמו "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" (א כו) ושם ודאי לא שייך לומר שהאדם יהיה בצורתו של הקב"ה שהרי כתוב (ישעיה מ כה) "אל מי תדמיוני וֶאשָוה", אלא הכונה לתכונות האדם ולמעלתו הרוחנית, וכפי שאמרו חז"ל (שבת קלג ב) "הוי דומה לו מה הוא חנון ורחום אף אתה היה חנון ורחום", ונמצא ש"כדמותו וכצלמו" הכוונה למידותיו הרוחניות של היוצר.

עוד יש להקדים, שהפועל "הולדה" אין משמעו הולדה גשמית בלבד, אלא כולל הוא אף הולדה רוחנית, וכפי שכתוב להלן (ו ט) "אלה תולדות נח, נח איש צדיק תמים היה בדורותיו" ופרש"י "דבר אחר ללמדך שעיקר תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים" הרי ש"תולדות" משמעו פועלו ותוצאת מעשיו, ועל כן אמרו חז"ל (סנהדרין יט א) "כל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו", לפי שהמלמד תורה הוא היוצר את עולמו הרוחני של התלמיד, ואף על בניה רוחנית נופל לשון הולדה.

והנה, ודאי שאדם הראשון התבונן וחקר רבות היאך הגיע למצב זה שבנו ירצח את אחיו, ואמר ששמא חלק מן האשמה מוטל גם עליו שלא השקיע ועמל בחינוכם של הבנים כדבעי [ואפשר שחשב שבטיבעם יגדלו הבנים כמותו כפי שראה אצל כל בעלי החיים] ועל כן כאשר נולד שת, תיקן מעשיו והשקיע בחינוכו כדי שיהיה במעלתו הרוחנית בדמותו כצלמו, וכך התפרש הפסוק "ויולד" – בנה את קומתו הרוחנית של שת "כדמותו וכצלמו" – כטבעיו ומידותיו שלו.

ומתיישבות היטב הקושיות בהם פתחנו, דמבואר מה חידש לנו הכתוב בכך ששת נולד דומה לאדם הראשון שאין החידוש שנולד בצורתו ודמותו של אדם הראשון אלא נתחדש התורה שאדם הראשון חינכו ואילפו את מידותיו ותכונותיו. ומבואר מדוע אצל קין והבל לא הזכיר זאת הכתוב, לפי שאצלם לא נהג אדם הראשון כך, ולא חינכם עד שהיו דומים לו במידותיהם [שהרי קין רצח את הבל], ומבואר היטב מדוע הזכירה התורה עניין זה ששת נולד "כצלמו וכדמותו" של אדה"ר בסיפור תולדותיו של אדם הראשון, ולא בזמן הולדת שת (לעיל ד כה), ששם הכתוב עוסק בלידתו הגשמית של שת, ואין כל עניין להזכיר ששם דומה בצורתו לאדם הראשון, שהרי כל הברואים דומים למולידיהם וכפי שפירש הרמב"ן. ורק כאן בתיאור מהלך הדורות, שמפרשת התורה בכל דור את כל ימי חייו ושלשלת הדורות, פירשה התורה ששת חונך והיה כדמותו וכצלמו הרוחנית של אביו – אדם הראשון.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בראשית רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס