בס"ד

הכנס

ל׳ בסיון תשפ״ה (26.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מה הפירוש אריכות חיים?
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » מה הפירוש אריכות חיים?

מה הפירוש אריכות חיים?

הרב אליהו פורטנוי י״ט במרחשוון תשע״ח (8.11.17) 22:17

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

ביטוי מפורסם ומעניין מופיע כאן בפרשה, והביטוי הזה לא רק דבק באברהם אבינו אלא גם בדוד המלך. כתוב בפסוק [כ"ד, א'] "ואברהם זקן בא בימים", גם על דוד המלך כתוב בהפטרת השבוע [מלכים א' – א', א'] "והמלך דוד זקן בא בימים". כאשר אנו מסתכלים על הביטוי בא בימים כפשוטו, זה בא להביע זִקנה. אך כתוב בתורה זקן כמו אצל אברהם אבינו ואברהם זקן בא בימים. נשאלת השאלה, מפני מה הכפילות הזו "בא בימים", אם זהו צמד מילים המשפיע והמביע זִקנה, כבר כתוב ואברהם זקן, והמלך דוד זקן, למרות שהם לא היו באותם גילאים כאשר נאמר עליהם הביטוי הכל כך נפוץ הזה בא בימים.

אלא אומר השפת אמת: "בא בימים" אין הפירוש זקן בא בימים, אין הפירוש איש שיבה. בא בימים זהו אדם שמביא עמו את כל ימיו, זהו אדם שלא איבד לריק אפילו יום אחד בחייו עלי אדמות. זהו אדם שכל כולו עסוק בעשיה, בקידוש שם שמים, להבאת נפשות אל תחת כנפי השכינה כמו שכתוב [י"ב, ה'] "ואת הנפש אשר עשו בחרן", כמו חסד – הכנסת אורחים, הצלת האחיין, תחנונים על סדום. זהו אדם שמילא את חייו. אברהם אבינו ודוד המלך אלו שתי דמויות ענקיות שזכו ביום יום שלהם, רגע רגע, שעה שעה לנצל ולעשות הכל, את מה שהקב"ה מצוה ומבקש. כאשר אדם בא וימיו עמו, כאשר אדם בא וימיו מלאים, עליו ניתן לומר לא רק זקן, אלא גם בא בימים.

וזהו מה שאנו נוהגים לברך זה את זה באריכות ימים ושנים, אריכות שנים זה מובן, אך מה זה אריכות ימים, מה יש להאריך את הימים. אלא לפי הפירוש של השפת אמת ניתן גם להבין את הביטוי אריכות ימים, והיינו שימיו יהיו מלאים, שימיו יהיו גדושים בעשיה ויהדות ציבורית כללית למען שמו באהבה. לא כל אחד זוכה לזה, אך זו צריכה להיות השאיפה, כי הימים שאנו חיים עלי אדמות צריכים אנו לנצלם אך רק לטובה.

 

ויאמר אליהו פרשת חיי שרה רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס