בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
וירא | מה הלימוד שלנו מעקידת יצחק?
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » וירא | מה הלימוד שלנו מעקידת יצחק?

וירא | מה הלימוד שלנו מעקידת יצחק?

הרב אליהו פורטנוי י״ג במרחשוון תשע״ח (2.11.17) 20:05

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

בפרשת השבוע הקב"ה מצווה את אברהם אבינו [כ"ב, ב'] "קח נא את בנך וכו' את יצחק ולך לך אל ארץ המוריה והעלהו שם לעולה".

ואפילו שהקב"ה לא אמר "שחטהו לעולה", בכל זאת אברהם אבינו מבין שה' מצווה עליו לשחוט את יצחק. כך רצה ה', שאברהם יטעה בדבר הזה, כדי שיעמוד בפני הנסיון הזה של עקידת יצחק.

והנה, לאברהם אבינו היו כמה וכמה נימוקים שלא לקיים את רצון ה'. ראשית, כיצד אפשר לעולל דבר כזה לשרה אמנו, שהתפללה עשרות שנים שיהיה לה בן, וב"ה זכתה ל"בן יחיד". וכיצד אפשר לקחת לה אותו ללא שעבר שום עבירה, ולשחוט אותו?

בנוסף לזה, יש גם סברת חילול ה'. שהרי אברהם אבינו היה עוסק כל ימיו בקירוב הבריות לעבודת ה', והיה מטיף לכולם שהקב"ה אוהב חסד, ולא חפץ בקרבנות אדם, אלא רק בקרבנות מבעלי חיים או מצמחים. ואם ישמעו העולם שלעת זקנתו שחט את בנו יחידו, מה יאמרו הבריות? "האיש הזה מקרב את כל העולם, ואת הקרובים שלו הוא מרחק. תחילה הרחיק את לוט בן אחיו, אח"כ גרש מביתו את ישמעאל בנו, ולבסוף הוא שוחט את יצחק". כיצד יוכל אחרי כל זה להמשיך ולהשפיע על הבריות לעסוק בחסד ולהתקרב לאמונה בה'?

ובנוסף, הרי כבר הביא רש"י לקמן [כ"ה, י"ט], שכשנולד יצחק אבינו, "היו ליצני הדור אומרים, מאבימלך נתעברה שרה, שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה ממנו". והנה, אם ישחט אברהם אבינו את יצחק בנו, יקבלו הליצנים חיזוק לטענתם, שהרי איזה אב שוחט את בנו?!

חשבונות אלו, שיקולים של קידוש השם מחייבים לכאורה את אברהם אבינו שלא לקיים את מצות העקידה.

אבל אברהם אבינו מתעלם מכל החשבונות הללו. אם ה' ציוה לשחוט את יצחק, הוא הולך לשחוט את יצחק ללא שום חשבונות. הוא גם לא שואל את הקב"ה את הקושיה שמביא רש"י [כ"ב, י"ב] "אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע, וחזרת ואמרת קח נא את בנך". רק אחרי העקידה, כשהכל הסתיים, הוא שואל [רש"י שם]. אבל בשעת הנסיון הוא לא שואל כלום, ואם ה' אומר לשחוט את יצחק, הוא הולך לשחוט את יצחק בלי קושיות.

דבר יסודי זה הקיים בעקידה, נרמז גם בדברי הגמ' במסכת ראש השנה [ט"ז.] שהקשתה "למה תוקעין בראש השנה? למה תוקעין?! רחמנא אמר תקעו"!

ומבואר, שזכות העקידה שאותה בא השופר להזכיר, היתה בזה שאברהם הלך לעקידה ללא חשבונות וללא קושיות. ומשום כך גם על התקיעות עצמן אמרו חז"ל "למה תוקעין?! רחמנא אמר תקעו"! דזהו עיקר ההכנעה, לעשות את רצון ה' גם כשאינו יודע טעמו של דבר.

 

ויאמר אליהו פרשת וירא רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס