בס"ד

הכנס

כ״ד באייר תשפ״ה (22.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לך לך | חן ויופי
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » לך לך | חן ויופי

לך לך | חן ויופי

הרב מאיר אסטריק ו׳ במרחשוון תשע״ח (26.10.17) 12:26

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

"ויהי כאשר הקריב לבא מצרימה ויאמר אל שרי אשתו הנה נא ידעתי כי אישה יפת מראה את" (פרק יב פס' יא) ופירש רש"י "מדרש אגדה עד עכשיו לא הכיר בה", וכן מבואר בגמ' (בבא בתרא טז א) "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את, מכלל דמעיקרא לא הוה ידע לה", ויסוד הדרשה הוא על פי הכלל שנתן הרשב"ם על הפסוק (בראשית כט כה) "והנה היא לאה" – "בדבר שלא נודע תחילה אומר הנה", ולכן ממה שאמר אברהם "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את" מתבאר דעד עתה לא ידע מיופיה.

אך נתקשה רש"י היאך לא הכיר אברהם בעלה עד עתה ביופיה עי"ש. עוד הקשו המפרשים ממה ששנינו (קידושין מא א) שאסור לאדם שיקדש את האשה עד שיראנה שמא לא תמצא חן בעיניו וישׂנאה, והיאך לא חשש אברהם לדבר זה.

והנראה בזה על פי החילוק בלשון הקודש, בין יופי לחן. דיופי הוא מציאות הנמצאת בעצמותו של האדם ואינה תלויה בהבחנת אחרים, ודומה היפה לחזק, שאין ידיעת האחרים בחוזקו משנה את מציאות כוחו. משא"כ חן הוא עניין התלוי בהתרשמותו של האחר, ולא תלוי כלל במציאות עצמה. ואפשר שיהיה לאדם חן בלא יופי וכדברי הגמ' (מגילה יג א) "אסתר ירקרקת היתה" כלומר שלא היה בה יופי, ומה שכתוב (אסתר ה ז) "והנערה יפת תואר וטובת מראה" זהו "חוט של חסד (כלומר, חן) משוך עליה". וזהו שדקדק הרמב"ם (אישות ג יט) "לא יקדש אשה עד שיראנה ותהיה כשרה בעיניו שמא לא תמצא חן בעיניו וגו'" שאף אם במציאות נאה היא, מ"מ אפשר שלא תהא נושאת חן בעיני בעלה, לפי שנישאת חן שונה היא מאדם לאדם.

ולפיכך על הפסוק (בראשית ו ח) "ונח מצא חן בעיני ה'" אמרו חז"ל (ב"ר כט א וכעין זה סנהדרין קח א) "אפילו נח שנשתייר מהן לא היה כדאי, אלא שמצא חן בעיני ה'" ודייקו חז"ל ממה שהוצרך נח למציאת חן בעיני ה', שמשמעו שלא היה נח ראוי להצלה מצד עצמו או מצד הדין והיושר אלא מצד חסד וחנינה מהקב"ה, וכמ"ש בברכות (ח א) "וחנותי את אשר אחון" (שמות לג יט) – אע"פ שאינו ראוי. ובספרי פרשת נשא (ו כה) דרשו ויחונך – שיתן לך מתנת חינם, ובברכת המזון – "הזן את העולם כולו בטובו בחן בחסד וברחמים", הסמיך את החן לשאר מידות של ויתור.

וכיון שמציאת חן אינה תלויה במציאות, אלא בתפיסתו של האדם, נמצא שהבעל אינו יכול לדעת את המציאות האמיתית של אשתו אם היא באמת יפה בעצמותה או שהיא רק יפה בעיניו. והבחינה לדעת האם היופי הוא בעצם או שנובע מנשיאת חן, הוא במקום שהיופי גורם תקלה וסכנה לבעלה, שהרי במצב זה סר חינה בעיני בעלה לפי שהאדם קרוב אצל עצמו, ואם גם במצב זה רואה בעלה שהיא יפה, אזי מוכח שהיא יפה בעצמותה, ולא רק שנושאת חן בעינו.

וכך היה אצל אברהם, שאכן הכיר ביופיה של שרה, אך לא ידע אם היופי הוא בעצם או רק בעיניו, וכאשר התקרבו אברהם ושרה למצרים, שהם אנשים מכוערים שטופי זימה (רש"י), ונמצא שיופיה גורם לסכנה גדולה לאברהם, ואעפ"כ נראית יפה בעיניו, אומר אברהם "הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את" שעתה נודע לי כי יופייך הוא עצמי ולא רק נשיאת חן.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת לך לך רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס