בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מכתב מאליהו | אמונה וביטחון: טעות "כוחי ועוצם ידי"
ראשי » רשימה - רוחב מלא » מכתב מאליהו | אמונה וביטחון: טעות "כוחי ועוצם ידי"

מכתב מאליהו | אמונה וביטחון: טעות "כוחי ועוצם ידי"

אוהד שקד-מנדלבויים ט״ו בתשרי תשע״ח (5.10.17) 20:58

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

אחד הכוחות החזקים הטמונים ביותר בנפש האדם הוא שמרגיש את עצמו כעצמאי, שהוא היוזם והמוציא לפועל והמצליח. והוא נהנה מהישגיו. ואם להגיר את האמת, עיקר הנאתו הוא בזה שלפי דעתו הוא שהוציא את הדבר לפועל [ולא מישהו אחר]. הדבר שבעבורו הוא רץ ועמל ויגע הוא בדרך כלל פחות חשוב בעיניו, לאחר השגתו. מאשר עצם הצלחתו להשיג דבר שלא היה לו קודם לכן. ההרגשה שהוא אמר ונעשתה מחשבתו היא חשובה לו מהכול.

הרגשת העצמאות בעניינים הגשמיים טעות יסודה, כמאמר הכתוב (דברים ח, יא-יח): "השמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך… ואמרת בלבבך כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה… כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל…". ואם תאמר לכל הפחות המחשבה והיוזמה שלי הן – גם זה אינו [נכון], כי את המלים "הוא הנותן לך כוח לעשות חיל" תרגם אונקלוס "הוא דיהב לך עצה למקני נכסין" (הקב"ה נותן לך את העצמה לעשות דבר), הרי שגם "העצה" עצמה מה' היא! לשם מה אם כן ניתנה לאדם הרגשה חזקה זו? היא ניתנה עבור הבחירה. על האדם לדעת שבתחום הבחירה בין טוב לרע, שבעבורה נברא, הרי הוא ברשות עצמו לגמרי. וכל החוזק והתוקף של הכוח הזה נצרכים, כי בלעדיהם לא יצליח האדם במלחמה היצר. לו היו בני אדם מפנים רק מקצת מהיוזמה, המרץ והחריצות שהם משקיעים ב"מלחמת החיים" אל תחום המלחמה האמיתית, מלחמת היצר, אז היה עום מקבל פנים אחרות לגמרי.

קשה לנו לתפוס את הטעות שב"כוחי ועוצם ידי" כי כולנו נגועים בדבר ומדמים לעצמנו שאנו שולטים בסיבות ובפיקחותנו מנצלים אותן לטובתנו. אבל אם האדם רק יתבונן באמת, יראה שהוא בין הסיבות כסומא [עיוור] המגשש באפלה. כמה פעמים האדם נוכח לדעת שהסיבה בה תלה כל תקוותיו נכזבה וסיבה אחרת שלא החשיבה וגם לא חשב עליה היא שהביאה את מבוקשו?

וכן אמרו חז"ל (בראשית רבה פרשה נג): "קומי [הגר] שאי את הנער [ישמעאל]… ויפקח אלוקים את עיניה ותרא באר מים; אמר רבי בנימין הכול בחזקת סומין עד שהקב"ה מאיר את עיניהם", מן הדא דכתיב [מאיפה הביא זאת, מהכתוב:] "ויפקח אלוקים את עיניה". כלומר: הבאר הייתה במקום, למעשה, לכתחילה, רק שהגר לא ראתה אותו. ומתי כן ראתה אותו? כשהקב"ה פקח את עיניה.

כל אחד יודע מניסיונו הוא, איך אפשר להשתמש בסיבה [מעשה] ידועה ולקבל תוצאות בדיוק הפוכות למה שהיה צפוי, כעין אחי יוסף שמכרו את אחיהם לעבד ועל ידי זה נעשה למלך. וכל זה בא ללמדנו שהסיבות העיקריות לכל מה שמתרחש בעולם הן סיבות רוחניות. מה שנראה לנו כסיבה אינה אלא כלי ואמצעי להגשמת התכלית הרוחנית, ולמען האמת הכוח הרוחני הוא המסובב ולא הסיבה היא העושה את הדבר.

דרך האמונה היא להתרכז ולהתבונן ולהבחין את הסיבות הרוחניות הפועלות בעולם, ולאן מוליכים אותו מן השמים, ולפי זה לכוון את מעשיו: ביודעו שכל השתדלותו יתירה על פי הסיבות הגשמיות המדומות יכולה להיות בסתירה עם האמונה. וכבר נתבאר בכמה מקומות שמידה זו מדויקת היא מאוד, והרבה תפילה והרבה סייעתא דשמיא נדרשות כדי להגיע אל אמיתתה. הרי גם יוסף הצדיק נענש בעוד שנתיים בבית הסוהר. לא מפני שביקש משר המשקים, כי כל אדם מצווה לעשות מעשים להצלתו, אלא "משום שתלה בו… לזוכרו" (רש"י סוף וישב) היינו משום שלרגע קט הביט לסיבה הגשמית והחשיב אותה ושכח לרגע שרק הסיבה הרוחנית – שהיא רצון ה' – היא לבד הפועלת בעולם.

היוצא מדברנו: אין האמונה דבר פשוט כלל: היא "מעשה אמן", ככלי זכוכית יקרה אשר לא יערכוהו פנינים: וכל מי שהוא אמן במלאכה זו הוא יבין יותר את ערכה. כתוב: "ויאמן בה' ויחשבה לו צדקה". הרי דבר שהקב"ה חשבו צדקה. ולמי? לאברהם אבינו! ראש המאמינים, ומה היה? האמונה. כל אחד אומר "הרי מאמין אני!" אבל מי שלא עמל וידע על זאת אי אפשר לו להיות מאמין אמיתי.

הרב דסלר השקפה מכתב מאליהו
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס