בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
נצבים וילך | שנה טובה ומתוקה
ראשי » יהדות » ווארטים » תלמודו בידו » נצבים וילך | שנה טובה ומתוקה

נצבים וילך | שנה טובה ומתוקה

הרב ירחמיאל קראם כ״ד באלול תשע״ז (15.9.17) 9:18

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

לאחר אכילת תפוח מתוק בדבש אנו מאחלים זה לזה כי יחדש עלינו הקב"ה שנה טובה ומתוקה. וכי מה נכלל במילה "מתוקה" אשר לא נכנס במילה "טובה"? כלומר, וכי אפשר שתהיה שנה טובה ולא מתוקה?

מסתבר שאכן כן. ישנו טוב וישנו מתוק. אפשר שיהיה דבר טוב אך לא מתוק ונעים. ואפשר שיהיה דבר מתוק ונעים אך לא טוב. כאשר אדם חורש וזורע, הוא עושה פעולה טובה ומועילה, אך אין זה נעים ומתוק. כאשר שמן וחולה זולל ממתקים ובשר שמן, הוא עושה דברים מתוקים ונעימים, אך לא מועילים. הטוב הוא דבר שטוב בעצמותו, ואילו הנעים הוא מה שנראה ונדמה לנו כיפה וכנעים. ומטעם זה אומרת התורה: "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו".

את התורה קשה ללמוד בתחילה, שכן התורה קשה. לא על חינם המשילו על כך חכמינו את הפסוק "העם ההולכים בחושך ראו אור גדול", ואמרו כי זהו תלמוד בבלי. חכם המתחיל ללמוד את הסוגיא, לא רואה לפניו אלא ערפל וחשיכה. הכל מעורפל והכל בלתי מובן לחלוטין. הוא מתייגע על תלמודו כדי להבין את שיטות הראשונים שבסוגיא. רק מאוחר יותר, משהתבהרו הענינים והוא סידר את השיטות דבר דבור על אופניו, מאירה לפניו הסוגיא באור יקרות והוא נפנה לאסוף את המרגליות שעלו בדרכו. או אז הוא חש את נועם קושיתו של רבנו עקיבא איגר ורק  אז הוא מבין יפה יפה את נקודת המחלוקת שבין ה"קצות" וה"נתיבות". מתיקותה של התורה נמסכת אז בכל אבריו והוא אינו מוכן להמיר אותה בכל חמדה שבעולם.

מתוקה ונעימה היא לעין ערוך שירה בת השמים, תורת פיו של הקב"ה, אך קשה ומרה היא הדרך להשגתה. כמו שכתב רבינו הרמב"ם, "כי מי שירצה לזכות לכתרה של תורה יזהר שלא יאבד לילה אחד מלילותיו בשינה". מי היה מאושר כמרן ה"חזון איש", אשר העיד על עצמו כי נדמה לו שדי בשבעים שנה כדי לעבור על התורה פעם אחת בעיון מעמיק, אך מי התנזר כמוהו מכל תענוגות העולם הזה, עד כי לא חש כל טעם בלחם שאכל?!

הוא אשר אמרנו. תחילתה של התורה אינה אלא בהכרה כי היא טובה. "כי לקח טוב נתתי לכם". היא לא מתוקה ואף אין כל סיפוק בתחילת לימודה. רק לאחר מכן, כאשר היא מובנת, הרי "דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום". רק אז יכול הלומד לומר כי "לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעוניי". וזהו שאמר הכתוב: "יערוף כמטר לקחי" בתחילה תורה היא כמטר זועף וקוצף אך אחר כך "תיזל כטל אמרתי" נעימה ומרגיעה כטל היורד בנחת ובשלוה כי אף דברי תורה תחילתם מר וסופם מתוק.

ובאמת, על כך אנחנו מתפללים מדי בוקר: "והערב נא ה' אלוקינו את דברי תורתך בפינו ובפיות עמך בית ישראל". מבקשים אנו כי יהיו דברי התורה שבפינו ערבים ומתוקים ולא, חלילה, כמשא כבד אשר אנו מנסים לברוח ממנו ולשכחו. ומטעם זה היו שטענו כי ברכת התורה אינה רק ברכת המצוות אלא גם ברכת הנהנין, ברכה שאנו מברכים עובר להנאה מדברי תורה.

נראה שזהו ההסבר לברכה שאנו מאחלים לעצמינו ולחברנו בפרוס השנה החדשה, כי יחדש עלינו שנה טובה ומתוקה. לא די כי נאחל לעצמנו שתהיה השנה טובה, שכן אפשר כי תהיה טובה, אך לא מתוקה. אפשר שנצליח בכל דרכינו, אך לא נחוש כל נעימות בכך ולא יהיו חיינו מתוקים, חלילה. ואפשר, כמובן, גם להיפך. אפשר שתהיה השנה מתוקה ונעימה לחיכנו, אך לא תהיה טובה. אפשר שיעביר אדם, חלילה, את שנתו במנעמים אסורים ובתאוות אסורות. מתוק ונעים היה לו, אך אחריתו מרה וקשה.

ולעת כזאת אנו מאחלים כי תהיה השנה טובה ומתוקה.

הרב ירחמיאל קראם ותלמודו בידו פרשת נצבים וילך
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס