בס"ד

הכנס

ה׳ בסיון תשפ״ה (1.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
שופטים | השפעתו של חטא העגל
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » שופטים | השפעתו של חטא העגל

שופטים | השפעתו של חטא העגל

הרב מאיר אסטריק א׳ באלול תשע״ז (23.8.17) 16:08

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

כשמוצאים אדם מת בשדה ("חלל") ולא נודע מי רצחו, מודדים מהמת כדי למצוא את העיר הקרובה אליו. זקני אותה עיר מביאים עגלה שלא עלה עליה עול לנחל איתן, עורפים את ראשה, נוטלים את ידיהם ואומרים שידיהם לא שפכו אותו הדם, לאחר אמירת הזקנים, אומרים הכהנים "כפר לעמך ישראל אשר פדית ה' ואל תתן דם נקי בקרב עמך ישראל ונכפר להם הדם" (פרק כא פס' ח) ובגמ' (הוריות ו א) "ראויה כפרה זו שתכפר על יוצאי מצרים", וביאר הרש"ש (כריתות כו א) שטעונים יוצאי מצרים כפרה על חטא העגל. וכל זה צריך ביאור, מדוע יוצאי מצרים זקוקים לכפרה על מעשה רציחה שנעשה בעם ישראל, ומדוע מעורר הדבר את חטא העגל להצריכו כפרה [ויעויין שיחות מוסר להגר"ח שמואלביץ (ח תשלב) וברבינו גרשום (כריתות כו א)].

ולהבין עניין זה יש להקדים ולבאר מה שאמרו חז"ל (סנהדרין קב א) "אמר רבי יצחק, אין לך כל פורענות ופורענות שבאה לעולם שאין בה חלק מועט של [חטא ה]עגל, שנאמר וביום פקדי ופקדתי עלהם חטאתם", ובפשטות הכוונה שאילו עם ישראל היה מקבל את פירעון עונשו המלא של חטא העגל לא הייתה לו תקומה, וחס הקב"ה ופורע את העונש מעט מעט מכל דור ודור, ונראה לבאר עומקם של דברים.

הנה, אילולא חטא אדם הראשון, לא היה מלאך המוות שולט בעולם (בראשית ב יז וברמב"ן שם) ועל ידי שאכל מעץ הדעת נקנסה מיתה לעולם (שבת נה ב). וכשקבלו ישראל את התורה, חזרו למדרגתו של אדם הראשון קודם החטא, ונתבטלה המיתה מן העולם, וכיון שחטאו בחטא העגל, שבה שליטתו של מלאך המוות (עבודה זרה ה א). וכפי שביאר רש"י (תהלים ב ז) "אכן [אחר חטא העגל] כאדם הראשון תמותון – אחרי שחבלתם מעשיכם כמוהו. נמצא, שחטא העגל הוא שורש כל החטאים כולם לפי שלולא החטא היו בנ"י באים אל התיקון השלם ולא היה עוד חטא בעולם.

 

עוד יש להקדים, הכתוב אומר (ירמיהו ב יט) "תיסרך רעתך" וביארו רבותינו שהעונש של הקב"ה אינו בא כנקמה לחוטאים אלא כדי לתקן חטאם. פירוש, שעל ידי החטא נוצר חסרון באדם, והחיסרון עצמו הוא עצמו העונש, דוגמא לדבר, אדם שנפצע בגופו וסובל ייסורים, אין הייסורים באים כעונש על פציעתו, אלא הפציעה עצמה היא העונש. ומעתה, כיון שכל חטא חלק מסיבתו הינה חטא העגל, ובעונש של החטא נמצא התיקון של החטא, הרי שמחויב הדבר שבכל עונש יהיה מעורב כפרה מועטת אף על חטא העגל.

ובכך מתבארים היטב דברי הגמ' (ראש השנה כו א) שהטעם שאין תוקעים בר"ה בשופר של פרה, וכן הטעם שאין הכהן גדול משמש ביום הכיפורים בבגדי זהב משום שדברים אלו מעוררים את חטא העגל [שופר של פרה – צורת העגל, בגדי זהב – סוג החומר] ו"אין קטיגור נעשה סניגור". ויש להבין מה השייכות בין חטא העגל שהיה חטא אחר וקדום, לבין כפרה על חטאינו שנעשו עתה. אך הביאור בזה, שחטא העגל הוא סיבת כל החטאים כולם, וכאשר באים לבקש כפרה על החטאים ומשתמשים בדבר המזכיר את חטא העגל, הרי שמשתמשים בסיבת החטא הנוכחי כדי להתכפר, ובזה אנו אומרים שאין ראוי לנהוג כך לפי ש"אין קטגור נעשה סניגור".

ונשוב להערה בה פתחנו – מה השייכות בין רציחה בעם ישראל לכפרה על יוצאי מצרים וחטא העגל – ולהתבאר מיושב היטב, לפי שכל חטא בעם ישראל שורשו בחטא העגל, ממילא אף מעשה הרציחה נגרם מחמתו ולפיכך יוצאי מצרים שחטאו בעגל ראויים להיענש אף על מעשה רציחה זה, ועל כך מביאים עגלה לכפר אף על יוצאי מצרים שעשו את העגל לבל יענשו, וזהו עומק דברי הרש"ש שהכפרה היא על חטא העגל, פירוש, כיון שהחטא נגרם גם מחטא העגל, הרי שהוא מעורר שוב את עשייתו וגם על כך באה העגלה ערופה לכפר.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת שופטים רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס