בס"ד

הכנס

י״א בסיון תשפ״ה (7.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ראה| אי מתן הלוואה – חיסרון בביטחון
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » ראה| אי מתן הלוואה – חיסרון בביטחון

ראה| אי מתן הלוואה – חיסרון בביטחון

הרב אליהו פורטנוי כ״ד באב תשע״ז (16.8.17) 18:07

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

בפרשה יש את המצווה של שמיטת כספים, שהשמיטה משמטת את כל החובות של הלווים למלווים. אך כדי שלא יהיה מצב שאנשים לא ילוו כסף לחבריהם לפני שנת השמיטה, מזהירה התורה [ט"ו, ט'] "השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמר קרה שנת השבע שנת השמיטה ורעה עינך באחיך האביון ולא תתן לו".

ולכאורה צריך להבין, למה אדם שלא רוצה להלוות לחבירו כסף לפני שנת השמיטה נקרא "בליעל", הרי יש לו טענה צודקת, הוא לא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ידי שהוא מלווה לעני והשמיטה תשמט את החוב?

ושמעתי להסביר, עצם זה שהאדם לא רוצה להלוות לעני כסף כי הוא מפחד שהכסף לא יחזור אליו, זה מראה שיש לו חיסרון במידת הביטחון בה', כי הרי "כשם שמזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה כך חסרונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה" [בבא בתרא י'.], וממה נפשך, אם הכסף הזה לא מגיע לו, לפחות שיקיים בזה מצווה, ואם זה מגיע לו, אז הוא יקבל את זה בחזרה ממקום אחר, כי ממצוות – ובמיוחד צדקה וחסד – לא מפסידים.

וזה הסיבה שאדם כזה נקרא בלשון התורה "בליעל" – בלי עול, אין לו את עול מלכות ה' והוא לו בוטח בקדוש ברוך הוא, וזה מה שהפסוק ממשיך "והיה בך חטא", שהסיבה שהוא לא רוצה להלוות לעני זה מראה על חיסרון פנימי שיש לו – חיסרון האמונה (שהרי המילה חטא הוא לשון חיסרון, כמו שמסביר רש"י על הפסוק [בראשית ל"א, ל"ט] "אנכי אחטנה" – "חטאים חסרים").

אמנם, אם האדם ישכיל להלוות לעני כסף, למרות ש"קרבה שנת השבע שנת השמיטה", אומרת התורה [פסוק י'] "נתון תתן לו וכו' כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלקיך וגו'", כי בזה שהוא נותן לעני, הוא מראה שהוא בוטח בקדוש ברוך הוא ולכן יזכה, מידה כנגד מידה, שהקדוש ברוך הוא יברכו בכל מעשיו ולא יחסר לו דבר מאותה נתינה.

 

ויאמר אליהו פרשת ראה רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס