בס"ד

הכנס

ה׳ בסיון תשפ״ה (1.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
עקב | ניסיון המן
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » עקב | ניסיון המן

עקב | ניסיון המן

הרב מאיר אסטריק י״ז באב תשע״ז (9.8.17) 9:18

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"ויענך וירעיבך ויאכילך את המן אשר לא ידעת ולא ידעון אבותיך למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי' ה' יחיה האדם" (פרק ח פס' ג) "המאכילך מן במדבר אשר לא ידעון אבותיך למען ענתך ולמען נסתך להיטבך באחריתך" (שם טז). ומשמע שכל נתינת המן היה במטרה לענות ולנסות את בני ישראל. ותמוה, שהרי המן נצרך מצד עצמותו לקיים את נפשות בני ישראל מ' שנה במדבר, וכפי שפירש רש"י (שמות טז ח) "לפי שהלחם שאלו כהוגן שאי אפשר לאדם בלא לחם".

עוד קשה, שבכל ירידת המן כלל לא הוזכר לשון עינוי, אלא אדרבה, הכתוב שיבחו עד למאוד "והמן כזרע גד הוא ועינו כעין הבדולח וגו' והיה טעמו כטעם לשד השמן" (במדבר יא ז-ח) ובחז"ל (שמו"ר כה) שהיו טועמים בו כל טעמים שבעולם, ובתהילים (עח כה) "לחם אבירים אכל איש" ובגמ' (יומא עה ב) לחם של מלאכי השרת. עוד ידוע להקשות היאך התלוננו בני ישראל על המן באומרם (במדבר יא ו) "ועתה נפשנו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו" והיאך יכלו להתלונן על המן בשקר כנגד המציאות.

ולהבין עניין זה, יש להקדים מה שמצינו סתירה לכאורה בדברי חז"ל. על הכתוב (דברים כח סו) "והיו חייך תלואים לך מנגד וגו' ולא תאמין בחייך" ביארו חז"ל (מנחות קג ב) "זה הסומך על הפלטר [האופה]" פירוש, שאדם שאין לו פת אלא לצורך אותו היום חייו אינם חיים שחושש הוא שמא לא ימצא פת למחרת. ומאידך אמרו חז"ל (סוטה מח ב) "כל מי שיש לו פת בסלו ואומר מה אוכל למחר – אינו אלא מקטני אמנה", ויש להבין, האם מי שאין בידו פת למחר הרי הוא בגדר "לא תאמין בחייך" שחייו אינם חיים, או אדרבא זוהי מעלה המראה על גודל האמונה.

והביאור בזה, שהאדם מורכב משני כוחות מרכזיים, גוף ונפש – חומר ונשמה, הגוף החומרי מתנגד לכל תלות בזולת, ובכללה תלות בקב"ה שיספק את צרכיו, ומאידך, הנשמה הרוחנית משתוקקת לתלות בבורא ולדבקות בו "כגמל עלי אמו" (תהילים קלא ב), וכפי שמצינו אצל הנחש שנתקלל (בראשית ג יד) "ועפר תאכל כל ימי חייך" דהיינו שיהיו מזונותיו מצויים ולא יוצרך להתלות בבורא יתברך, ובמבט שטחי נראה הדבר כפרס ולא כעונש, אך הביאור בזה שאין לך עונש גדול מריחוק מהבורא וחוסר התלות בו.

ועתה יתבאר היטב עניינו של המן. שמצד עצמותו היו בו מעלות רבות "וטעמו כלשד השמן", אך צורת ירידתו היה בה מן העינוי שלא היה יורד אלא לאותו יום בלבד לכל אחד ואחד (יומא עד ב), ונאסר להשאיר ממנו למחר, ומי שבכל זאת השאיר, היה המן נרקב ומתולע. ומצב זה, מצד החלק החומרי שבאדם היה בגדר "ולא תאמין בחייך" אך מצד הנשמה הרוחנית, אדרבא היה זה מצב של תלות מוחלטת בבורא שהביאה לידי דביקות בה', שזו מטרת האדם, וכך הוא ביאר הכתוב "למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם" בסיפוק צורכי הגוף ובאנוכיותו בחוסר תלות בזולת, אלא "כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם", בסיפוק צרכי הנשמה הרוחנית בדבקות בבורא ע"י התלות והכניעה אליו.

אולם, בני ישראל לא עמדו בניסיון זה לשמוח במציאות התלות והכניעה לבורא, אלא התלוננו על המן. ולא על טיבו של המן התלוננו שזהו נגד המציאות לומר שהמן אינו משובח וטוב, אלא התלוננו על התלות בו, וכך הוא ביאור הכתוב "ועתה נפשנו יבשה אין כל" פירוש אין בידינו פת בסלו "בלתי אל המן עינינו" [ואין הכוונה שאין הם רוצים את עצמותו של המן אלא התאוננו] שכל הזמן הם עומדים ותלויים במן בירידתו כל יום ויום, ועל כך יצא עליהם הקצף, שלא חפצו בתכלית הנרצה בבריאת האדם ועבודתו בעולם – להיות תלוי ודבוק בקב"ה – ועל כך הוכיחם משה רבינו בפרשה זו.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת עקב רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס