בס"ד

הכנס

י״ח באייר תשפ״ה (16.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ואתחנן | ממונו חביב מגופו
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » ואתחנן | ממונו חביב מגופו

ואתחנן | ממונו חביב מגופו

הרב מאיר אסטריק ח׳ באב תשע״ז (31.7.17) 12:42

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" (פרק ו פס' ה) וכתב רש"י "ובכל מאודך – בכל ממונך, יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו לכך נאמר ובכל מאדך". ומקורו בגמ' (ברכות סא ב) "אם נאמר בכל נפשך למה נאמר בכל מאדך, ואם נאמר בכל מאדך למה נאמר בכל נפשך [מדוע נאמרו שניהם, יאמר החביב מביניהם, ודי בכך] אלא, אם יש לך אדם שגופו חביב עליו מממונו – לכך נאמר בכל נפשך, ואם יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו – לכך נאמר בכל מאדך".

ובודאי שאין להבין את הדברים כפשוטם, שיש אדם המוסר נפשו ממש עבור ממונו, וכגון בשודדי דרכים המאיימים על חייו אם לא ייתן להם את כספו שיעדיף את כספו מאשר את חייו, שהרי במקרה זה יטלו ממנו את שניהם. ומקובל בזה, שהכוונה לאדם המסַכן את נפשו עבור ממונו, וכגון סוחר השוהה במקום סכנה לצורך עסקיו.

והנה, בכתוב לא נתפרש שיש לאהוב את הקב"ה "בכל ממונך", אלא נקטה התורה לשון "מאודך" שמשמעו דבר שהאדם חפץ בו מאוד (אבן עזרא) וכפי שפירש רש"י (סנהדרין עד א ד"ה לכך) "תהא אהבתו חביבה לך יותר מכל החביב לך" וזהו לאו דווקא ממון, אלא דברים רבים ורצונות שונים נכללים בזה, וא"כ יש להקשות, מדוע פירשו חז"ל את הכתוב שהכוונה לאדם המסכן נפשו עבור ממונו שדבר זה אינו שייך אלא במיעוט אנשים שבטלה דעתם אצל כל אדם, ולא פירשו שהכוונה לרצונות השייכים לכלל העולם.
ולהבין מאמר חז"ל זה יש להקדים ולהבין מהו יותר מ"גופו" שאמרו חז"ל-
בהשקפה ראשונה נראה שרצונותיו ותאוותיו של האדם מתחלקים לשנים – גוף ונשמה, וכל פעולה שהאדם עושה נובעת או מנשמתו הרוחנית או מגופו הגשמי, ועל כן שאמרו חז"ל "ממונו חביב עליו יותר מגופו" משמעות הדברים שרצונותיו הגשמיים ["ממונו"] חביבים עליו יותר מחייו ["גופו"].
אך מצינו בחז"ל שמעשיו של האדם נובעים משלושה חלקים, וכגון בהתרת נדרים "שמעו נא רבותי וכו' בין מן הדברים הנוגעים אל הממון בין מן הדברים הנוגעים אל הגוף בין מן הדברים הנוגעים אל הנשמה" ואצל יעקב אבינו "ויבא יעקב שלם עיר שכם" (בראשית לג יח) כתב רש"י "שלם בממונו, שלם בתורתו, שלם בגופו" כלומר שג' שורשים של רצונות קיימים באדם, ממון, גוף ונשמה.
והביאור בזה, שתאוות הממון שונה במהותה מתאוות הגוף, שבעוד הגוף כאשר בא על סיפוקו, אינו מתאווה יותר, וכגון השבע אינו מתאווה למאכל, אצל תאוות הממון אין לה גבול ושיעור ו"אוהב כסף לא ישבע כסף" (קהלת ה ט) ואמרו חז"ל (קה"ר א לב) "מי שיש לו מנה רוצה מאתיים", וכפי שרואים שאף אדם שיש לו רכוש לאלף שנה ממשיך הוא לצבור עוד ועוד ממון, ובהכרח, שתאוות הממון אינה נובעת מתאוות הגוף, אלא תאווה בפני עצמה היא שהאדם מרגיש מובטח ומבוסס ע"י ריבוי נכסים.

ומעתה יש לומר ש"ממונו חביב עליו יותר מגופו" ביאורו שמתוך שתי התאוות הגשמיות – גוף וממון, מעדיף האדם את תאוות הממון, ואין הכוונה שהאדם מסכן נפשו עבור הממון שהוא דבר השייך ביחידים בלבד, אלא הכוונה שמעדיף את תאוות הממון על פני תאוות הגוף, וכגון המדיר שינה מעיניו או מפסיד מאכילתו עבור עסקיו, והוא דבר השייך בכל אדם כידוע, ואף בצדיקים קיימת בחינה זו שאמרו חז"ל (חולין צא א) "צדיקים חביב עליהם ממונם יותר מגופם" ואין הכוונה שמעדיפים את ממונם על פני נשמתם חלילה, אלא שמבין שתי תאוות הגשמיות גוף וממון פעמים ומעדיפים את ממונם על פני גופם. וכנגד ב' רצונות אלו ציוותה התורה "ואהבת את ה' אלוקיך" שיש לו לאדם לאהוב את הקב"ה בדבר החביב לו ביותר בין אם זה הנאת גופו ובין אם זה ממונו.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת ואתחנן רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס