ידוע שכל המרגלים – חוץ מיהושע בין נון וכלב בן יפונה – הוציאו דיבת הארץ. יהושע בן נון וכלב בן יפונה היו השניים שעמדו מנגד כאשר כל העם עומד וזועק "נתנה ראש ונשובה מצרים". כאשר כל העם בוכה ורוצה למנוע את הכניסה לארץ ישראל הקדושה, עומדים יהושע בן נון וכלב בן יפונה ופונים לכל העם ואומרים להם "עלה נעלה וירשנו אותה" – אל תשמעו בקול אותם עשרה המוציאים דיבה על הארץ ואומרים שאי אפשר לכבוש אותה, אלא נוכל לעלות ולכבוש את הארץ.
אך לכאורה יש דבר קצת תמוה בענין הזה: כתוב בפסוק "ויהושע בן נון וכלב בן יפונה מן התרים את הארץ קרעו בגדיהם" [י"ד – ו'], וצריך להבין מדוע יהושע בן נון וכלב בן יפונה קרעו את בגדיהם, הרי קריעת בגדים היא סימן לאבל ולהזדהות עם העם שהמצב קשה ואין מה לעשות?
אלא אומר האדמו"ר מקוצק, מה שכתוב בפסוק שיהושע בן נון וכלב בן יפונה קרעו בגדיהם, אין הכוונה שהם קרעו את הבגדים של עצמם, אלא הם קרעו את בגדי השרד של שאר המרגלים. אותם עשרה המרגלים שהיו מנכבדי העם, בוודאי היו לבושים בבגדים מיוחדים כראוי למנהיגים בעם ישראל, אך כשהגיעו לשפל המדרגה בהוצאת דיבה על הארץ המובטחת, מיהרו יהושע בן נון וכלב בן יפונה לקרוע מעליהם את הבגדים המיוחדים שלבשו, בכדי להביע קבל עם ועדה שאינם עוד מנהיגים בעם ישראל ולא מדריכים לעם את הדרך שראוי לילך בה.
ולפי ההסבר הזה, הפסוק נשמע שונה ממה שנראה: התורה עכשיו באה להגיד ש"ויהושע בן נון וכלב בן יפונה מן התרים את הארץ" עשו משהו מסוים – "קרעו בגדיהם" של שאר המרגלים, ולא שקרעו את הבגדים של עצמם, וזה בשביל להראות לכל בני ישראל שכל מה שהמרגלים אומרים זה רק הוצאת דיבה וכלל לא דברים נכונים, ויותר מכך, שאחרי שהם מדברים ככה על ארץ ישראל, הם כבר לא ראויים להיות מנהיגים בעם ישראל. מנהיג שמייאש את העם ושובר אותם במקום לעודד ולנחם, לא ראוי להיות מנהיג.