בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
כמה יוסף איכא בשוקא
ראשי » יהדות » חגים » כמה יוסף איכא בשוקא

כמה יוסף איכא בשוקא

הרב מאיר אסטריק ל׳ בסיון תשע״ז (24.6.17) 20:39

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

חג השבועות חג מתן תורה, הוא היום הגדול בו קיבלנו את התורה הקדושה ונבדלנו על ידה משאר האומות. והנה, עם ישראל עשו הכנה כה גדולה כדי לקבל את התורה הקדושה מאז צאתם ממצרים ועד מתן תורה ובפרט בשלושת ימי ההגבלה כדי להיטהר ולהיות נכונים לקבלת התורה המבדילתם משאר העמים. אמנם, כשנתבונן בעשרת הדברות שניתנו לעם ישראל בהר סיני נמצא שרבים מן הציוויים אינם שונים מכל אומה מתוקנת בעולם וכגון "לא תגנוב" "לא תרצח" "לא תנאף" "לא תענה ברעך עד שקר" שהרי לכל אומה מתוקנת יש בספר חוקיה חוקים האוסרים לגנוב, לרצוח וכו', ולכאורה במעמד הר סיני, במעמד בו נבדלנו משאר העמים, מתבקש היה שינתנו מצוות המייחדות את עם ישראל דווקא כגון תפילין, שעטנז וכדו'.

ומובא בספרי (דברים לג ב) שמתחילה חיזר הקב"ה על כל האומות ושאלם אם מוכנים לקבל את התורה וכל אומה שאלה מה כתוב בה, ולישמעאל אמר "לא תגנוב", ולבני עשיו אמר "לא תרצח" וכו', ואמרו האומות שאין אנו מסוגלים שלא לגנוב ושלא לרצוח וכו', ולכן מיאנו לקבל את התורה. ולכאורה תמוה מה הרוויחו בכך שלא קבלו את התורה הלא עדיין מחויבים בשבע מצוות בני נח, וביניהם גם איסור גניבה ורציחה.

אך הביאור הוא שעל אף שבכל אומה מתוקנת יש ספר חוקים שכתוב בו לא לגנוב ולא לרצוח, מכל מקום ישנו הבדל מהותי בין האיסורים שאנו נצטווינו בתורה הקדושה לבין האיסורים של ספר החוקים של גויי הארץ. אצל האומות כל תקנת החוקים אינו בא לתקן את מידות האדם אלא את החיים החברתיים, ומטרתם היא אך ורק כדי שיוכלו האנשים לחיות חיים תקינים אך אין זה מפריע לאותו מחוקק שהאדם בעצמותו יהיה מושחת ושפל כל עוד הוא אינו מזיק לאחרים.

ובדבר זה נשתנתה התורה הקדושה, כי כשהקב"ה מצווה את האדם לא לגנוב הכוונה שהאדם בעצמותו לא יהיה גנב, ויעקור משורשו את רצון הגניבה, והיינו שאף אם בפועל האדם אף פעם לא גנב, עדיין מוטלת עליו החובה לעקור ולתקן את המידות הרעות השוכנות בו כדי שהוא מצד טבעו לא ירצה לגנוב, ובכח התורה אפשר לעקור אף נטיה קלה של גניבה, ולכן רק אצל ישראל מי שחבירו הקדים לו שלום ולא השיב לו נקרא גזלן (ברכות ו ב) לפי שיש בכך נגיעה של גניבה, לא לתת לזולת את שמגיע לו, וזיכוך וטהרה מהמידות הרעות יש רק בקיום התורה.

ועתה מבואר היטב מדוע נצטווינו במתן תורה באותם מצוות שאף קיימות אצל האומות, לפי שאילו היינו מצטווים בשאר מצוות שלא יתחייבו בהם אומות העולם, היה נראה שההבדל בינינו לאומות איננו הבדל מהותי אלא הבדל כמותי שהם נצטוו בשבע מצוות ואילו אנו בתרי"ג, וכדי לעקור מחשבה זו, נתן הקב"ה דווקא את אותם מצוות שנצטוו בהם הגויים אך בעומק ומשמעות אחרת, כדי לשנות את מהות האדם ולעקור מליבו את המידות הרעות, ולא רק לאסור את עשייתם בפועל של עבירות אלו. וזה מה שטענו אומות העולם שאין הם יכולים לקבל את המצוות, וכגון בני ישמעאל את איסור "לא תגנוב" שאף שיכולים הם להתגבר ולא לגנוב, אך כל זה מן השפה ולחוץ, ואילו בפנימיותם עדיין מוטבע בהם שורש של גניבה שאותו לפי טענתם אין הם יכולים לעקור מליבם.

ולפי זה יתבארו היטב דברי רב יוסף (פסחים סח ב) שאמר על יום מתן תורה "אי לאו האי יומא דקא גרים [אלמלא יום זה] כמה יוסף איכא בשוקא [הרי ישנם אנשים רבים בשוק ששמם יוסף, ומה היה ביני לבינם]", ופירש רש"י "שלמדתי תורה ונתרוממתי". ועומקם של דברים ביארו רבותינו, שרב יוסף חלה ושכח תלמודו (נדרים מא א) ואצל אומות העולם כאשר אדם שוכח את הידע אותו למד אינו שווה עתה מאומה, ואמר רב יוסף שאילו ידיעת התורה הייתה ידע בלבד וכשאר אומות העולם אזי לא היה בידו עתה מאומה, אך כיון שניתנה תורה אשר משנה את האדם ומטהרת אותו ממילא על אף ששכח תלמודו עדיין יש בו את ההתרוממת שקיבל מכח התורה ורוממות זו נשארה אצלו למרות שידיעת התורה השתכחה ממנו, והוא שאמרו חז"ל (ברכות ח ב) "הזהרו בזקן ששכח תלמודו" כי התורה הגביהתו ורוממתו, אף שאין בידו עתה את ידיעת התורה.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים רב מאיר אסטריק שבועות
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס