בס"ד

הכנס

כ׳ באייר תשפ״ה (17.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
עניינו של המגדף
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » עניינו של המגדף

עניינו של המגדף

הרב מאיר אסטריק כ״ח בסיון תשע״ז (22.6.17) 13:22
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

"ויצא בן אשה ישראלית והוא בן איש מצרי בתוך בני ישראל וינצו במחנה בן הישראלית ואיש הישראלי; ויקב בן האשה הישראלית את השם ויקלל ויביאו אותו אל משה ושם אמו שלומית בת דברי למטה דן; ויניחוהו במשמר לפרוש להם על פי ה" (פרק כד פס' י – יב). וביארו חז"ל שהמגדף לא היה ראוי לשכון בתוך שבטי ישראל לא מצד אביו לפי שהיה מצרי ולא מצד אמו, שעל אף שהייתה משבט דן, אין מקומו של אדם נקבע אלא לפי אביו. אלא שהמגדף לא ידע זאת, ובא ליטע אוהלו בשבט דן, וכיון שלא קיבלוהו, תבעם לפני משה רבנו ויצא חייב בדין, ומחמת כעסו בירך את ה', ומשה רבנו עדיין לא קיבל מפי ה' את ההלכה בדינו של מגדף, ולכן הניחו אותו במשמר עד שהורה ה' להמיתו בסקילה.

ויש להבין מדוע איש הזה שהתקוטט עם שבט מעם ישראל ביטא את כעסו דווקא בכך שקילל את ה', שלכאורה אין שייכות בין הפסדו בבית הדין לבין ברכת ה', ומדוע לא ביטא כעסו בעניין אחר, או עבירה חמורה אחרת. עוד יש להבין מדוע לא נגלה דין המקלל למשה לפני שארע מעשה זה.

ולהבין פרשה זו יש להקדים את אשר גילו לנו חז"ל על משפחתו של המגדף –

לאחר שגדל משה רבנו בבית פרעה יצא הוא לראות בסבלות העם, וביום הראשון ראה איש מצרי מכה איש עברי כיון שראה כך "ויפן כה וכה וירא כי אין איש ויהרוג את המצרי" (שמות ב יב), ומיד מספרת התורה את אשר התרחש למחרת כאשר ראה שני עברים רבים ביניהם ושאל את המכה "רשע, למה תכה רעך" ענהו אותו רשע "הלהרגני אתה אומר כאשר הרגת את המצרי" (שם יג) ומי גילה לו סוד זה, הרי משה רבנו נשמר שלא יראהו איש בהריגתו את המצרי. וביארו חז"ל (שמו"ר א כח) "פעם אחת הלך נוגש מצרי אצל שוטר ישראל ונתן עיניו באשתו וגו' והייתה סבורה שהוא בעלה ונתעברה הימנו וגו' כיון שידע המצרי שהרגיש בו, החזירו לעבודת הפרך והיה מכה אותו ומבקש להמיתו. והיה משה רואה אותו וראה ברוה"ק מה שעשה לו בבית – שבא על אשתו של דתן ועל כך חייב הריגה".

נמצאנו למדים שאותו עברי שהיה המצרי מבקש להמיתו – דתן היה. והוא היחידי שחייב היה להימצא שם בשעה שהרג את המצרי. וממשיכים חז"ל (ילקוט ראובני שמות עמ' ח) לספר "וילך העברי (דתן) לביתו לגרש את אשתו שנטמאה מן המצרי, ותברח האשה ותגד לאבירם אחיה, ויהי בבוקר שב משה שנית ומצא דתן ואבירם ניצים על זה הגט" וביאר הרד"ל (שמו"ר פ"א כח ד"ה של דתן) שהיו דתן ואבירם אחים מאב אחד בני אליאב, ולא מאותה אם. והייתה שלומית בת דברי למטה דן (אשתו של דתן) אחותו של אבירם רק מאם ולא מאב, ולכן מותר היה לדתן לשאתה לאשה. ונמצא – שאותו בן שנולד לשלומית בת דברי מן המצרי – דתן היה אביו החורג ואבירם היה דודו אח אמו ואת אביו המצרי הרג משה רבנו בשם המפורש.

והנה, כאשר בא המגדף לדין תורה בפני משה למשפט, ויצא מחוייב בדין, התחיל הוא לחשוב מחשבות כי עוותו עמו את הדין, ותכף עלתה במחשבתו כל התגוששות משפחתו עם משה רבנו, שאביו המצרי נהרג על ידי משה בשם המפורש, וגם הוא ממשפחה קרובה של דתן ואבירם אשר חשו מאוימים ממשה רבנו שלא יהרגם בשם המפורש כמפורש בכתוב (שמות ב יד), לפיכך נקודה זו של שנאה ל"שם ה" נתפסה במחשבתו ולכן חטא בזה לברך את ה'.

ועתה נפתח פתח להבין מדוע הקב"ה לא פירש את דינו של המקלל רק לאחר שהגיע מעשה זה, כי אם היה נגלה הדין למשה והיה הדין ידוע לו, הרי אף שהיה זה דין אמת שנמסר למשה, מ"מ יחשדו בנ"י במשה שעשה כן על דעתו כדי להמשיך את נקמתו מאביו המצרי ובני משפחתו שהם דתן ואבירם, ולכן לא פירש דינו רק לאחר שהונח במשמר ואז יווכחו כולם שהדין הוא דין אמת, ומשה אמת ותורתו אמת שנמסרה לו מסיני ולא עשה ולא דן שום דין מנגיעות אישיות ח"ו.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת אמור רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס