בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מי זוכר את שנות הפקודה?
ראשי » "ואני אומר" » מי זוכר את שנות הפקודה?

מי זוכר את שנות הפקודה?

אוהד שקד-מנדלבויים כ״ו בסיון תשע״ז (20.6.17) 22:24
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

גשו לנער בחברה הכללית ושאלו אותו מהו "מיר", "סלובדקה", "גרודנה", "צאנז", "גור" ועוד. אם מדובר בנער בעל ידע רב, הוא אולי יגיד שיש חסידות כזאת גור ויש כזו צאנז. אולי. אך האם הוא יודע שאותן חסידויות – צאנז, בעלזא, גור, סאטמר ואחרות, וכך גם ישיבות כמו מיר, סלבודקה, גרודנה, פוניבז, חכמי לובלין ואחרות – הן למעשה המשך של אותן חסידויות וישיבות מאירופה שנחרבה בלהב הגרמנים? האם הוא יודע שחסידויות אלו ניצלו מן השואה בשן ועין, ושבחלק מהמקרים מדובר במאות אנשים בלבד?

השבוע ציינו בישראל, כמו בכל שנה את "יום השואה והגבורה" שהוא פועל יוצא של החוק שחוקק ב-תשי"ג        (1953) – חוק יום הזיכרון לשואה ולגבורה. החוק קבע שהתאריך כ"ז בניסן יהיה יום הזיכרון הרשמי בישראל לנרצחי השואה. אז גם נקבע רשמית השם לאותן מאורעות בשנים ת"ש-תש"ה (1939-1945) – שואה. את המילה שואה בוחרת הנהגת המדינה מתוך ספר ישעיה: "…ותבוא עליך פתאום שואה לא תדעי" (מז, יא), אולם ישעיה מרמז לנו גם את הסיבה לשואה: "ומה תעשו ליום פקודה ולשואה ממרחק תבוא על מי תנוסו לעזרה ואנה תעזבו כבודכם" (י, ג) – כשתבוא אליכם שואה לאן תפנו? והתשובה היא כמובן – אל הקב"ה.

המונח "שואה" אם כן אומר שמדובר באירוע פתאומי שלא נדע כמותו. לא בכדי בחרה הנהגת המדינה דווקא במונח זה.  כאשר אני אומר שהתרחש אירוע פתאומי – אני מנסה למחוק את העובדה שהיה לו סימפטומים לפני, מתכחש לעובדה שהיו לכך גורמים לפני. ומה היו אותם גורמים לפני כן? מה הביא את השואה שמדבר עליה ישעיה – עזיבת הקב"ה. ומפליא כיצד ניסתה ההנהגה הציונית להשתמש במילה תורנית במטרה לכפור במסורת היהודית, ודווקא היא – היא עצמה בחרה את המונח שאומר בדיוק את הסיבה לאותם מאורעות במשך שש שנים.

למרות שבחודש ניסן לא מספידים, החליטה הנהגת המדינה לקבוע את כ"ז בניסן כיום אבל ישראלי. גם זה חלק מהעובדה שהיה רצון לתנועה הציונית לעקור את הגורמים להתרחשות השואה. ויתרה מכך – המונח "שואה וגבורה" הוצמדו זה לזה. ומהי גבורה? כ"ז בניסן הוא התאריך הקרוב ביותר שניתן טכנית לציין יום זה ליום מרד גטו ורשה (הנכשל) שאירע בט"ו ניסן תש"ג (19.4.1943). המטרה בכל השנים הראשונות של הקמת המדינה, ולמעשה עד לשנות  תש"ן-תש"ס (1990-2000) היה שהמשקל העיקרי לגבורה היה גבורה של "כוחי ועוצם ידי". והרי "כוחי ועוצם ידי" הוא ההפוך לגמרי מאותם תלמידי ישיבות שיושבים ועוסקים בתורה כל היום. אותם אנשי "כוחי ועוצם ידי" שביזו והשפילו  את אותם בני הישיבות – התייחסו רק לגבורה הפיזית, המלחמתית. והיכן האדמו"ר מקוליזנבורג? הרבנים מנהיגי הציבור? הרב מפיסצנא? כל אלו לא הוגדרו בגבורה. היכן הרב וסרמן שהלך עם צאן מרעיתו אל בורות הירי כשהוא נושא בגאון את הטלית ועורך חיזוק לתלמידיו דקות לפני כן? כל אלו לא גבורה עבור המדינה שקמה.

הנהגת המדינה ביקשה למחוק את היהדות מהעולים מארצות המזרח ובשואה רוחנית גוזזת את פאותיהם, משמידה אותם רוחנית לחלוטין ומוחקת מעליהם כל צל של תורה ומצוות, איתה הגיעו מהגולה. אבל היא גם ביקשה למחוק את מה שהיה באירופה לפני השואה באמצעות מחיקת ההיסטוריה. האמירה המפורסמת של אחד מגדולי אותם ציונים 'מהתנ"ך לפלמ"ח' – כלומר: בין שתי התקופות האלה לא היה כלום לדידם. לא חז"ל, לא ראשונים, לא אחרונים וגם לא ישיבות בליטא או חסידויות בפולין. מחיקת ההיסטוריה, שכתוב ההיסטוריה ושינויה אינה נחלתו של סטלין בברית המועצות בלבד ע"י הוצאת ה"פרבדה" (העיתון היחיד, למעשה, בברית המועצות שפירושו 'אמת'. בעיתון זה הובאו לידי ביטוי האידאולוגיה הקומוניסטית ובעיקר "אמיתות היסטוריות" שהן שקר גמור), אלא גם נחלת התנועה הציונית בישראל, וזאת למרות שהיו מספר לא מבוטל של עיתונים פה, אבל כולם האמינו באותה המידה שיש ליצור "יהודי חדש" – המגן על עצמו לכאורה, חופשי ממצוות, ושכוחו בעוצם ידו.

מכאן שברור מאליו שתלמיד בחינוך הכללי לא יודע בכלל שגור הייתה עיירה בפולין שבה הוקמה החסידות, או כך צאנז וכו'. לכן הוא גם אינו מכיר דמויות מופת כמו הרבי מקלויזנבורג זצ"ל שבמהלך השואה אינו אוכל מאכלים אסורים, לא פת עכו"ם ולא חלב נכרי. וכך לגבי הרב אהרונסון זצ"ל, הרב הוברבנד הי"ד ואנשי מופת אחרים. הוא אינו מכיר, כי אם יכיר יאלץ לשאול את השאלה – מה היה לפני השואה.

ובכלל, ספרי הלימוד וכל העיסוק בנושא השואה הוא באמת "מכה פתאומית". מדוע? מבחינת הספרים הכול מתחיל בתרצ"ח, 1939. לא בתקופות המוקדמות יותר. מבחינת ספרי הלימוד אין פאר תורני בעיירות ובערים במדינות אירופה. רק עוני ודלות, אם בכלל עוסקים באותן עיירות. ספרי הלימוד, כלומר תכניות הלימוד, לא עוסקים בכלל במה היה לפני השואה אלא בעיקר מה קרה בשואה ומה נשאר לאחריה.

אבל החברה החרדית זוכרת גם זוכרת. היא יודעת מה היה לפני, היא יודעת איזה אושר תרבותי, רוחני, חברתי, תורני ודתי. וכיוון שהיא זוכרת את האושר הזה היא יודעת מה אבד. וכאשר היא יודעת מה אבד היא יודעת מה צריך לזכור. תקופת ימי הרעה היא תקופה בה היה חורבן, וזיכרון המעשה עצמו הוא אולי חשוב, אבל חשוב הרבה יותר לזכור את מה היה ואבד. האושר הדתי שהיה שם, הישיבות אדירות החכמה ועוד.

כאשר אינך יודע מה נחרב, אינך יודע מה אתה זוכר. אין טעם לזכור אקט של הרס, אלא לזכור את מה שהיה לפני ההרס.

את המאמר פרסמנו בכוונה בחודש אייר. אין מספידים בניסן

 

אוהד שקד-מנדלבוים ציונות שואה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס