בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
אל"ף קטנה ואל"ף גדולה
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » אל"ף קטנה ואל"ף גדולה

אל"ף קטנה ואל"ף גדולה

הרב משה שינפלד כ״ד בסיון תשע״ז (18.6.17) 21:41
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

פרשת ויקרא, הפותחת את חומש ויקרא, עוסקת בעיקר בענייני קרבנות.

שמות רבים היינו יכולים לתת לחומש זה – חומש הקרבנות, חומש המשכן, חומש הכהנים וכדומה, שהרי אלו הנושאים העיקריים המובאים בו, אולם השם שניתן לו הוא "ויקרא", לא רק משום שזאת המילה הראשונה המופיעה בו, אלא בעיקר מחמת המשמעות שמילה זו טומנת בחובה.

המשפט "ויקרא אל משה", הוא המשך ישיר של סוף חומש שמות. בני ישראל סיימו להקים ולבנות את משכן השם, על כל כליו ופרטיו, והנה הגיע הרגע המיוחל לו כולם ציפו: "וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד השם מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן. וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן, וּכְבוֹד השם מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן". משה עומד בחוץ מבלי יכולת להיכנס אל אוהל מועד, שהרי הענן מכסה את האוהל. "המשכן מלא כבוד השם, ואיך יכנס בו?" (רמב"ן סוף פקודי). משה ממתין לקריאה מהבורא, וספר ויקרא אכן פותח בקריאה שקרא השם למשה.

הקריאה הזו מסמלת את החיבה העצומה בין השם לבין משה, ואת האמון המוחלט שהשם נותן במשה. זאת הפעם הראשונה שמשה נכנס אל תוך המשכן הבנוי, והקריאה הזו מסמלת שכל מעשיו ועבודת בני ישראל רצויים הם בפני הבורא.

ישנה פעם נוספת בה התורה משתמשת במילה "ויקרא" בתור הקדמה לאמירה: "וַיִּקְרָא השם אֱלֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה?" (בראשית ג, ט). קריאה זו של הבורא אל האדם נאמרה לאחר חטא עץ הדעת. גם כאן, התורה לא כותבת "ויאמר השם לאדם איכה?", אלא קודם "ויקרא השם אלוקים אל האדם", ורק אחר כך: "ויאמר לו איכה".

בסיפור זה, לא היה זה הקדוש ברוך הוא "שהסתתר" מאחורי הענן, כמו במשכן, אלא להיפך – האדם התחבא בתוך הגן מפני השם. אולם גם כאן הקריאה היא מליאת חיבה ורצון לשיח – "יודע היה היכן הוא, אלא ליכנס עמו בדברים, שלא יהא נבהל להשיב" (רש"י).

כן. אפילו כשאדם חוטא, הקריאה של הבורא לבוא אליו עדיין מהדהדת ונשמעת.

מכאן מוסר השכל עבורנו: עומדים אנו "מחוץ לאוהל המכוסה בענן", משתוקקים אנו להיכנס אל הקודש פנימה ואל תוך עולם הרוח, אך נדמה לנו שאין דרך לעשות את זה. טועים אנו לחשוב שאין שום סיכוי שבורא עולם יקרא בשמנו. עלינו לדעת שאלו דברי היצר הרע, המנסה לפזר מסך של ספקות ולמנוע מאתנו מלהתקדם ברוחניות. מצד האמת, הקול קורא לנו כל הזמן, גם אחרי חטא או עוון. כל מי שאוזניו כרויות, יכול לשמוע את קולו של השם מדבר אליו.

עלינו להיכנס אל תוך הקריאה של השם.

ישנו היבט נוסף במילה "ויקרא".

בכל ספרי התורה בעולם, האות אל"ף שבמילה "ויקרא" היא קטנה יותר משאר האותיות. חכמים מסבירים (בעל הטורים ועוד), שזהו סימן וביטוי לענוותנותו של משה. משה חש עצמו קטן לעומת המעמד הגדול. משה הרגיש שאין זה מן הראוי שהוא יכנס אל תוך אוהל מועד.

על משה מעידה התורה שלמרות היותו "אִישׁ הָאֱלֹהִים" (דברים לג, א), עדיין "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (דברים יב, ג), דבר הבא לידי ביטוי באות אל"ף הקטנה.

מה שמעניין, שישנו מקום אחד בתנ"ך שהאות אל"ף מוגדלת ביחס לשאר האותיות – בספר דברי הימים בפסוק "אָדָם שֵׁת אֱנוֹשׁ" (א, א). האות אל"ף שבמילה אדם היא מוגדלת.

ביחס לאדם הראשון, האות אל"ף גדולה היא, משום שהנחש הפך אותו לבעל גאווה ואמר לו "והייתם כאלוהים" (בראשית ג, ה), וגאווה זו הפילה אותו בסופו של דבר.

אין זה קל לשלב נכון בין שני סוגי האל"ף. אבוי לנו אם נחשוב שפירושה של ענווה היא אי הכרה בערך עצמי. ענווה פירושה: אני מכיר את ערך עצמי, מודע היטב לכוחותיי, אבל יודע שכל מה שיש לי הוא אך ורק מתנה מהקדוש ברוך הוא. משלי אין כלום כי כל מה שיש לי הוא משלו.

כשאדם מודע לכך הוא ייענה ל"ויקרא", ולא יהיה לו שום צורך להתחבא בתוך הגן. הוא ישמע את הקול האלוקי שואל אותו איכה? ואומר לו: בא, התקרב אלי.

הקדוש ברוך הוא קורא לכולנו מתוך הענן, ומחכה שניענה.

זוהי מהותו של כל ספר ויקרא.

 

והאיש משה פרשת ויקהל-פקודי רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס