בס"ד

הכנס

כ׳ באייר תשפ״ה (18.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
תעשה או תיעשה?
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » תעשה או תיעשה?

תעשה או תיעשה?

הרב משה שינפלד כ״ד בסיון תשע״ז (18.6.17) 22:14
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

לעבוד – זה טוב או לא טוב?

פרשות ויקהל ופקודי, עוסקות בעבודות כפיהם של חכמי לב ואמנים, בשלב הביצוע וההקמה בפועל של המשכן וכליו. אנשים ונשים שוזרים, צובעים, מנסרים ובונים את המשכן בהתאם להוראות הבורא, בניצוחו של בצלאל.

פרשת עבודת המשכן האינטנסיבית פותחת בשני פסוקים אודות מצוות השבת, אשר גורמים לנו "לחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע למושגי העבודה שלנו.

"שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן להשם, כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת. לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת" (שמות לה, ב-ג).

נשים לב ונראה שבאופן עקבי, בכל פעם שהתורה מצווה על שמירת השבת, ישנה באותם הפסוקים התייחסות גם לששת ימי המעשה. כלומר, הציווי הוא לא רק לשבות ביום השביעי, אלא גם לעבוד שישה ימים. כך בפסוק שהזכרנו קודם – "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה", ורק אחר כך: "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ". כך גם בעשרת הדיברות: "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ, וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת להשם אֱלֹהֶיךָ" (שמות כ, ט). כך גם בפעם הראשונה שבני ישראל נצטוו על השבת: "שֵׁשֶׁת יָמִים תִּלְקְטֻהוּ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לֹא יִהְיֶה בּוֹ" (שמות טז, כו. וכן בויקרא כג, ג. בדברים ה, יג. שמות לד, כא).

מהרגע הראשון מתהלכים ימי המעשה יחד עם השבת. המדרש לומד מכך: "כשם שנצטוו ישראל על מצוות עשה של שבת, כך נצטוו על המלאכה" (מכילתא דרשב"י, יתרו כ).

מה עומק העניין? מדוע התורה מזכירה גם את עניין העבודה בששת ימי המעשה, והיא איננה מסתפקת בציווי על אי עבודה ביום השביעי?

רבינו בחיי פותח לנו צוהר להבנת העניין: "יאמר, כל הששת ימים אפשר לך שתעבוד את השם יתברך עם עשיית כל מלאכתך, כגון האבות שהיו עובדים את השם עם עבודת מקנה ושאר עניינים הגופניים, אבל יום השביעי שבת, כולו יהיה להשם אלוקיך, לא תעשה בו מלאכה כלל. כך שמעתי בשם הרמב"ם" (רבינו בחיי, יתרו כ). מדהים. זוהי צורתה של עבודת השם: בששת הימים עלינו לעבוד את הקדוש ברוך הוא באמצעות "ועשית כל מלאכתך", וביום השביעי עלינו לעבוד את השם באמצעות "לא תעשה כל מלאכה". אפשר ואף צריך לעבוד את השם דרך המלאכה.

כדי להבין איך אפשר לעבוד את השם באמצעות "ועשית כל מלאכתך", נתבונן שוב בפסוקים העוסקים במצוות השבת ונגלה ממד נוסף:

עצם הרעיון של מצוות השבת, שישה ימים עובדים, וביום השבת – שובתים, הוא הגיוני לגמרי, וזה אפילו פרודוקטיבי. אולם הבה נקרא את הפסוק בתחילת פרשתנו שוב, באופן מדויק יותר: "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה". לא כתוב "ששת ימים יַעשה מלאכה", או "תַעשה מלאכה" באופן אקטיבי, אלא "תֵיעַשה מלאכה" – כלומר, המלאכה תיעשה מאליה. שלוש פעמים בתורה מופיעה לשון פסיבית ביחס לעבודה בששת ימי המעשה.

נתון זה זקוק להסבר. א. מה כוונת התורה שהמלאכה תיעשה מאליה? הרי בעולם הזה נגזר על האדם לעבוד ולעמול לפרנסתו? איך המלאכה יכולה להיעשות מעצמה? ב. פסוק זה עומד לכאורה בסתירה לפסוקים אחרים העוסקים בשבת, בהם ה"אווירה" היא שונה בתכלית. בעשרת הדברות שבפרשת יתרו נכתב: "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ" (שמות כ, ח). "תעבוד", "ועשית", באופן אקטיבי. כך גם בחזרה של עשרת הדברות שבספר דברים ובעוד מקומות.

אז מהי הדרכתה של התורה? תַעשה או תֵיעשה? מהם יחסי העבודה?

התשובה היא כך: התורה מבקשת מהאדם לעבוד ולהתאמץ לפרנסתו. זו גזירה שנגזרה עוד על אדם הראשון לאחר חטא עץ הדעת. הבעיה שעלולה לצוץ היא, שאדם ישים את מבטחו בכוח זרועו ובמעשי ידיו, ולהתחיל לשכוח חלילה את האמונה היהודית שבורא עולם הוא הזן ומפרנס לכל.

הפתרון לבעיה זו נעוץ במילה "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה". אם גם כאשר אתה עובד, אתה מצליח לחיות עם תחושה של "תיעשה מלאכה", כלומר, שברור לך ללא צל של ספק היחס שבין ההשתדלות הנדרשת בענייני פרנסה לבין הביטחון בהשם הנותן את ברכתו, והנך יודע שגם כאשר אתה עמל ומזיע, התוצאה לא בהכרח קשורה לעמל אלא השם הוא זה המפרנס אותך והכל תלוי בהחלטתו, אזי אדם חי בבחינת "שבת" במשך כל השבוע. גם המלאכה שהוא יוצר בכפות ידיו, בעומק ליבו הוא יודע שהמלאכה נעשית "מאליה", והוא עושה רק את ההשתדלות הנדרשת ממנו.

זאת הסיבה לכך שהתורה מתייחסת אל העבודה בששת ימי המעשה גם בלשון אקטיבית וגם בלשון פסיבית. ברור שאדם צריך להשתדל ולעבוד באופן אקטיבי, אולם יחד עם זאת עליו לזכור שאין קשר ישיר בין המאמץ לבין התוצאה, ופרנסתו קצובה לו מאתו יתברך.

דוד המלך כותב בתהילים: "יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל, אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (תהלים קכח). הכפיים יגעות ואפילו נסדקות, אבל הראש, הלב, נשארים במקומם הנכון, הם כל הזמן מכוונים להשם. אם כך תעשה – אשריך וטוב לך! על האדם לבחון את עצמו: האם בתוך העבודה הבלתי נגמרת אני זוכר היכן מקומן של כפיי והיכן אחוז ראשי?

אם במשך כל השבוע המלאכה לא חשובה בעיניך ברמה שהיא טורדת את הלב ואת המוח, אלא רק את הכפיים, אז אשריך וטוב לך!

 

והאיש משה פרשת ויקהל-פקודי רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס